• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4574 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۸ بهمن

خبر

احتمال مكاتبه روحاني و رهبري درباره ردصلاحيت‌شدگان

علي‌اكبر گرجي‌اندرزياني، معاون پيگيري و اجراي قانون اساسي معاونت حقوقي رييس‌جمهوري گفت: «طبيعتا اولين مرجعي كه مخاطب اين ماجراست، خود شوراي نگهبان است. البته ممكن است رييس‌جمهوري با رهبري هم مكاتباتي داشته باشد. كليات قضيه اين طور بوده و از صحبت‌هاي ايشان هم اين طور برمي‌آيد.»

پس از آنكه شوراي نگهبان اكثر قريب به اتفاق اصلاح‌طلبان ثبت‌نام‌كننده در يازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي را با استناد به نظارت استصوابي و تفسير خويش از اين نظارت ردصلاحيت كرد، با انتقادات بسياري چه از جانب رييس‌جمهوري و چه از جانب رييس مجلس شوراي اسلامي مواجه شد. با اين حال بسياري از ناظران خواستار اقدامات جدي‌تر از سوي حسن روحاني به عنوان مسوول اجراي قانون اساسي شدند.

گرجي بر اين پايه ادامه داد: «درواقع رييس‌جمهوري دو شأن دارد: يكي جايگاه رييس قوه مجريه است كه رييس هيات دولت هم هست و ديگري جايگاه مجري قانون اساسي است. در اين جايگاه، دومين شخص سياسي كشور است كه باتوجه به تصريح و برداشت از قانون اساسي، خود را مكلف مي‌داند از اجراي قانون اساسي در همه قوا و عرصه‌ها محافظت كند. بنابراين مي‌تواند در اين قالب، مكاتبه يا تلاش كند از طريق تعامل و گفت‌وگو با ديگر قوا، مساله را حل كند.»

او همچنين درباره پيگيري معاونت حقوقي در زمينه ردصلاحيت‌هاي صورت گرفته در انتخابات مجلس شوراي اسلامي در اظهاراتي كه ايرنا آن را منتشر كرد، گفت: «معاونت اجراي قانون اساسي و معاونت حقوقي كه بنده مسووليتش را برعهده دارم، نامه و نقد مفصلي بر عملكرد شوراي نگهبان در زمينه انتخابات نوشته كه درحال ويرايش است و در يكي، دو روز آينده، به شوراي نگهبان ارسال مي‌كنيم. انتخابات عرصه‌اي است كه ملت حاكم و مردمان ذي‌حق براي آنكه مطالبات، خواسته‌ها و ارزش‌هاي روز خود را به عرصه قدرت و اريكه حكمراني منتقل كنند، رقابت مي‌كنند. يعني انتخابات در حقيقت سازوكاري است براي تبديل مطالبات شهروندان به برنامه‌ها و تصميم‌هاي حكومتي؛ به همين خاطر است كه براي اينكه انتخابات به معناي دقيق كلمه به فلسفه وجودي خود وفادار باشد، بايد راه انتخابات آزاد و برابر شهروندان را هموار كنيم. مانع‌تراشي به بهانه‌هاي گوناگون و پيرامون انتخابات آزاد و منصفانه شهروندان، به ‌تدريج مشروعيت اين انتخابات و اثربخشي آن را زير سوال خواهد برد.»

بررسي بودجه در صحن علني پس از انتخابات مجلس

بودجه سال 99 چندي پيش از سوي رييس‌جمهوري به علي لاريجاني به عنوان رييس مجلس شوراي اسلامي تقديم و بعد از آن اعضاي كميسيون تلفيق بودجه از سوي نمايندگان به منظور بررسي مهم‌ترين سند مالي جمهوري اسلامي در سال آينده انتخاب شدند. مطابق روند و آيين‌نامه قوه مقننه، بعد از بررسي لايحه بودجه در كميسيون تلفيق، متن تصويب شده به صحن علني براي تاييد و تصويب نهاي ارسال مي‌شود. باتوجه به نزديكي به انتخابات مجلس زمان ارسال بودجه به صحن علني با ابهاماتي مواجه بود از اين‌رو محمدرضا تابش، عضو كميسيون برنامه و بودجه در پاسخ به سوالي در همين زمينه اظهار كرد: «كار رسيدگي به لايحه بودجه ظرف امروز يا فردا در كميسيون تلفيق به اتمام مي‌رسد و انتظار مي‌رود جمع‌بندي بودجه نيز با توجه به مصوبات و نهايي كردن منابع و مصارف، حداكثر تا اوايل هفته آينده انجام شود. با توجه به تعطيلي مجلس به دليل سركشي به حوزه‌هاي انتخابيه و انتخابات مجلس، كار رسيدگي به گزارش كميسيون تلفيق بودجه به اولين هفته مجلس بعد از انتخابات موكول مي‌شود.»اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس شوراي اسلامي در اظهاراتي كه ايسنا آن را منتشر كرد، با اشاره به جزييات لايحه بودجه بيان كرد: «بر اساس مصوبات كميسيون تلفيق حقوق‌هاي تا سقف ۳ ميليون تومان از پرداخت ماليات معاف شد. همچنين حداقل حقوق بازنشستگان از يك ميليون و 800 هزار تومان به دو ميليون و 800 هزار تومان افزايش يافت، علاوه بر اين ۶ هزار ميليارد تومان نيز براي همسان‌سازي حقوق بازنشستگان اختصاص يافت. همچنين 3 هزار ميليارد تومان براي اجراي طرح رتبه‌بندي معلمان اختصاص يافت. ۲ هزار ميليارد تومان نيز براي محروميت‌زدايي از روستاها و حاشيه شهرها و اجراي پروژه‌هاي عمراني در اختيار بسيج سازندگي قرار گرفت و براي تقويت گردشگري مقرر شد ۲000 نفر از فعالان و راهنمايان گردشگري تحت پوشش بيمه قرار گيرند و براي حمايت از بيماران سرطاني و صعب‌العلاج و زوجين نابارور مبلغ ۵۰۰ ميليارد تومان تصويب شد تا به صورت وام قرض‌الحسنه هزينه شود.»

از تهديد به ترور فرماندهان ايراني پشيمان خواهند شد

حسين سلامي، فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: «فرماندهان ما را به ترور تهديد كرده‌اند؛ اگر زنده بمانند، قطعا از اين گفته خود پشيمان خواهند شد.» به گزارش فارس، او افزود: «دشمنان ما بخشي از پيامدهاي دردناك ترور سپهبد شهيد سردار قاسم سليماني را دريافت كردند و متوجه شدند كه اگر چنين حركاتي انجام بدهند با ضربات كوبنده و مستمري مواجه خواهند شد. هم امريكايي‌ها، هم صهيونيست‌ها و هم ديگران بدانند كه اگر فرماندهان ما را تهديد كنند، هيچ ‌يك از فرماندهان‌شان نقطه امني نخواهند يافت، يعني اگر فرماندهان ما را تهديد به ترور كنند يا تهديدشان را عملي كنند جان هيچ فرماندهي از آنها در امان نخواهد بود. دشمنان ما بايد مراقب اعمال‌شان باشند. آنان اگر بخواهند اين بازي را ادامه بدهند، پاسخ‌هاي ما كاملا متفاوت از گذشته است و مقياس آن هم متفاوت خواهد بود و با شرايط بسيار جديدي روبه‌رو مي‌شوند كه قادر به مديريت و كنترل آن نيستند؛ پس به آنها اخطار مي‌دهيم كه از اين ميدان عقب بنشينند. آنها در عرصه‌هاي نظامي ناتوان و در عرصه تحريم‌هاي اقتصادي نيز با ناكامي مواجه شدند و اين نشان‌دهنده اين واقعيت است كه عمليات‌هاي رواني آنها نتيجه عكس داده و ملت ايران به آنها پاسخي نداده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون