• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4575 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۲ بهمن

با درخواست وزير بهداشت فعلا ورود مسافران چيني به كشور ممنوع شد

كرونا هنوز به ايران نرسيده است

با همكاري وزارت امور خارجه دانشجويان ايراني در ووهان به كشور بازگردانده مي‌شوند

گروه اجتماعي| چند هفته‌اي از آغاز شيوع ويروس كرونا در چين گذشت تا اينكه رسيدن علايم بيماري به مرز كشورهاي ديگري در سراسر دنيا و شروع اقدامات پيشگيرانه در مبادي ورودي و خروجي سبب شد، ويروس كه ابتدا كارش را با سروصداي كمي شروع كرده بود تبديل به يكي از خبرهاي داغ و البته هراس‌انگيز روز در كل جهان شود. روز پنجشنبه سازمان بهداشت جهاني به دليل شيوع سريع ويروس جديد كرونا از چين وضعيت فوق‌العاده جهاني اعلام كرد. با اعلام اين وضعيت فوق‌العاده، حالا وزارت بهداشت هم مي‌گويد به رييس‌جمهور درخواست داده تا از ورود مسافران چيني به كشور جلوگيري شود. تصميم نامه‌نگاري با رييس‌جمهور توسط وزير بهداشت و در توييتر اعلام شد. سعيد نمكي روز جمعه در صفحه توييتر خود نوشت: «در‌ نامه‌اي از آقاي دكتر جهانگيري خواستم به وزارت خارجه و وزارت راه ابلاغ كند تا اطلاع ثانوي از ورود هرگونه مسافر از مبدا چين به هر طريقي (هوايي، زميني و دريايي) جلوگيري شود، همچنين همه پايگاه‌هاي بهداشتي در تمام و‌رودي‌هاي كشور از آغاز شيوع كرونا در حال آماده‌باش كامل هستند.»

به دنبال اين اعلام نمكي، عليرضا رييسي، معاون بهداشت وزير به ايرنا توضيح داد كه با توجه به اعلام وضعيت اضطرار جهاني ويروس كرونا از سوي سازمان بهداشت جهاني، در كشورها ما نيز اقدامات كنترلي و پيشگيرانه بر اساس پروتكل جهاني سازمان بهداشت جهاني و به صورت يكنواخت با ساير كشورها اجرا مي‌شود: «در بيانيه و نامه وزارت بهداشت كه امروز از سوي وزير بهداشت تقديم دولت مي‌شود، خواسته شده است كه همه سفرهاي غير ضروري و از جمله سفرهاي تفريحي و توريستي از چين به ايران لغو و ممنوع شود و سفرهاي كاري نيز در حداقل ممكن و فقط براي موارد ضروري انجام شود.» علاوه بر اين دولت ايران هم حالا به جمع ساير دولت‌هايي پيوسته است كه تلاش دارند شهروندان خود را از مناطق در سيطره ويروس كرونا به خانه بازگردانند. سعيد نمكي روز گذشته در توييتر نوشت: «با پيگيري‌هاي مكرر و همراهي وزارت امور خارجه بيش از ۷۰ نفر از دانشجويان ايراني مقيم ووهان چين كه نگران وضعيت آنها بوديم، با تدابير بهداشتي مناسب در روزهاي آينده به كشور باز مي‌گردند و براي اطمينان از ايمني، دو هفته در محل مناسبي تحت نظر و مراقبت‌هاي كامل پذيرايي خواهند شد.» پس از اينها بود كه وزير بهداشت در نهايت اعلام كرد دولت با تعليق همه پروازهاي چين موافقت كرده است.شمار مبتلايان به ويروس در حال حاضر به عدد 10 هزار نفر رسيده است و تعداد جانباختگان آن تا روز گذشته 213 نفر اعلام شدند و سازمان بهداشت جهاني توصيه كرده است از كشورهايي كه داراي «نظام بهداشتي ضعيفي» هستند، حمايت شود. شايد براي همين باشد كه با وجود ممنوعيت سفرهاي كاري به چين از سوي برخي شركت‌هاي بزرگ مانند فيس‌بوك و گوگل و توصيه دولت‌ها به شهروندان‌شان براي لغو سفرشان به چين، كشورهاي اندكي هستند كه تا اين لحظه ورود مسافران پروازهاي ورودي از چين را به كلي ممنوع كرده‌اند. تا اينجا مغولستان و سنگاپور مرزهاي مشترك خود با چين را مسدود كرده‌اند و با وجود اينكه هنوز هيچ علايمي از ابتلا به ويروس در آفريقا گزارش نشده است، خطوط هواپيمايي روآندا و كنيا هم اعلام كرده‌اند كه تا اطلاع بعدي، تمام پروازهاي‌شان را به مقصد چين لغو مي‌كنند. در اين ميان دولت تحت نظارت چين در هنگ‌كنگ كه در ماه‌هاي گذشته شاهد اعتراضات گسترده‌اي در ميان شهروندانش بود، اين‌بار به خاطر نبستن مرزهايش با خاك اصلي چين مورد انتقادهاي بسيار تند قرار گرفته است. همزمان با سخنان تدروس آدانوم گبريسيوس، رييس سازمان بهداشت جهاني كه روز پنجشنبه اعلام وضعيت‌فوق‌العاده جهاني كرد، اين سازمان توضيح داده كه اين اعلام به معناي آن است كه ۱۹۰ عضو سازمان بهداشت جهاني به منظور انجام اقدامات پيشنهادي اين سازمان براي مواقع بحراني و براي جلوگيري از شيوع بيماري بايد دست به هماهنگي با يكديگر بزنند. به نظر مي‌رسد كه اين سازمان به صورت همزمان نگران عواقبي است كه اين هشدار در پي دارد، يعني ايجاد ممنوعيت‌ها و محدوديت‌ها براي سفر و كسب‌وكار. مايكل رايان، هماهنگ‌كننده كمك‌هاي اضطراري سازمان بهداشت جهاني در همين زمينه گفته است: «اگر هر كشوري مقررات خودش را وضع كند و دست به اقدام بزند، مي‌تواند فاجعه‌اي اقتصادي رخ دهد.» و البته اين در موقعيتي است كه خود سازمان جهاني بهداشت بابت تاخيرش در اعلام وضعيت اضطراري جهاني مورد نقد قرار گرفته است.

از مردم پنهان نمي‌كنيم

«خوشبختانه غربالگري و مراقبت‌ها در همه مرز‌هاي زميني، هوايي و دريايي كشورمان در حال انجام است و هيچ موردي در ايران در خصوص ابتلا به ويروس كرونا مشاهده و گزارش نشده و موارد مشكوك هم حداقل دوبار تحت آزمايش‌هاي تخصصي قرار گرفته و هيچ يك از موارد مشكوك مثبت نبوده است.» كيانوش جهانپور، رييس مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت روز گذشته به خبرگزاري صداوسيما گفت كه هرگونه پيدا شدن مورد كرونا در كشور شايعه است. اين حرفي است كه مسوولان مختلف وزارت بهداشت اعلام مي‌كنند تا جلوي بروز شايعات را بگيرند.

در روزهاي گذشته، خبرهاي مربوط به شيوع كرونا به شكل‌هاي گوناگون با شايعه درآميخته‌اندو گاه حتي در قالب عكس و فيلم سر از گوشي‌هاي موبايل و شبكه‌هاي اجتماعي درمي‌آورند. هر تكذيبي از سوي مقامات و مسوولان وزارت بهداشت با ترديد و گمانه‌هاي جديد همراه مي‌شود و همچنان عده‌اي بر اين باورند كه ويروس وارد كشور شده است. بدبينانه نگاه كردن به اظهارنظرهاي رسمي به نظر مي‌رسد تبديل به بخشي از فرايند انتقال پيام ميان مخاطبان و فرستندگان پيام‌ها شده است.

شايد براي همين است كه در فضاي ترس از انتشار و ابتلا به اين ويروس و به‌هم آميختن خبرها و شايعه‌ها، رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت هم تاكيد دارد كه اين ويروس هنوز به همسايگي ايران هم وارد نشده است و در صورت هرگونه تغييرات جديد، اخبار در اختيار مردم قرار خواهد گرفت چون به قول محمدمهدي گويا «چيز پنهان كردني از مردم نداريم»، او در گفت‌وگوي ويژه خبري توضيح داد: «كروناويروس جديد به هر حال وارد كشور ما خواهد شد، اما چيز پنهان كردني از مردم نداريم و هر روزي كه اولين مورد اين بيماري را مشاهده كنيم پس از تاييد بيماري، بلافاصله اعلام خواهيم كرد.» بنا بر اعلام او برخلاف گفته‌ها، ويروس كروناي جديد در عراق، كردستان عراق، پاكستان و هيچ‌ يك از كشورهاي همسايه نرسيده و تنها مورد گزارش شده مربوط به امارات متحده عربي بوده است. او با تاكيد بر جلوگيري از بروز شايعات اين را هم گفت كه ادعا بر غيرممكن بودن ورود ويروس به كشور هم حرف غيرعلمي محسوب مي‌شود: ‌«اين ويروس وارد ايران خواهد شد، اگر كشوري مدعي شود كه اجازه نمي‌دهم ويروس وارد شود، حرف غيرعلمي زده است. همه كشورها چهار وظيفه دارند؛ مسائل را به مردم آموزش دهند، اگر كسي مبتلا شد، كار او به بيمارستان كشيده نشود، اگر فرد در بيمارستان بستري شد، مراقبت خوبي از او صورت گيرد و بيشتر از گروه‌هاي پرخطر مانند افراد مسن و بيماران قلبي و ريوي مراقبت شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون