• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4576 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۳ بهمن

«محمد علاوي» مامور تشكيل دولت جديد عراق شد

«برهم صالح» رييس‌جمهور عراق «محمد علاوي» را مامور تشكيل كابينه جديد اين كشور كرد. پايگاه خبري «بغداد اليوم» گزارش داد كه علاوي با انتشار يك فايل ويديويي در فيس‌بوك خود اعلام كرده كه برهم صالح او را مامور تشكيل دولت جديد عراق كرده است.وي در اين فايل ويديويي، خواستار «تداوم تظاهرات تا زمان تحقق مطالبات و برگزاري انتخاب زود هنگام» شد.علاوي همچنين وعده داد دولتي را تشكيل خواهد داد كه با مطالبات ملت عراق همخواني داشته باشد.نخست‌وزير جديد عراق همچنين گفت كه «در راستاي تعيين زمان انتخابات آتي» تلاش خواهد كرد.«محمد الخالدي» عضو پارلمان عراق اعلام كرد كه علاوي به صورت رسمي، مامور تشكيل كابينه جديد شده و توانسته است «موافقت همه طيف‌هاي سياسي را جلب كند».برهم صالح، رييس‌جمهور عراق هفته گذشته به فراكسيون‌هاي پارلماني اين كشور تا روز شنبه (۱۲ بهمن) فرصت داد تا بر سر نخست‌وزير جديد به توافق برسند.

بر اساس قانون اساسي عراق، نخست وزير بايد اعضاي كابينه خود را ظرف حداكثر 30 روز از تاريخ ابلاغ رييس‌جمهوري، معرفي كند. اگر نخست وزير مكلف، در اين مدت نتواند كابينه را تشكيل دهد، رييس‌جمهوري حداكثر تا 15روز فرد جديدي را مامور تشكيل كابينه مي‌كند.نخست‌وزير مكلف، اسامي وزرا و برنامه‌هاي آنها را به مجلس ارايه مي‌كند و در صورت موافقت با تك‌تك وزرا و برنامه‌هاي‌شان با اكثريت مطلق آرا، كابينه راي اعتماد مي‌گيرد و در صورتي كه وزيران نتوانند راي اعتماد كسب كنند، رييس‌جمهوري تا 15 روز فرصت دارد، نامزد ديگري را براي تشكيل كابينه معرفي كند.در پي افزايش اعتراضات مردمي در شهرهاي مختلف عراق، عادل عبدالمهدي نخست‌وزير اين كشور روز شنبه (9 آذرماه) درخواست استعفاي خود را رسما تقديم پارلمان كرد و نمايندگان پارلمان در نشست فوق‌العاده خود در روز يكشنبه (دهم آذرماه) با استعفاي او موافقت كردند.به گزارش خبرگزاري تسنيم، «محمد توفيق حسين علاوي امين الربيعي» در سال 1954 ميلادي در بغداد به دنيا آمد، دوران ابتدايي، راهنمايي و متوسطه را در پايتخت پشت سر گذاشت و در ادامه در رشته مهندسي معماري در دانشگاه بغداد به تحصيل پرداخت و در سال پاياني مجبور شد دانشگاه را ترك كرده و عراق را به مقصد لبنان در سال 1977 ميلادي ترك كند. در سال 1980 ميلادي در رشته معماري از دانشگاه امريكايي بيروت فارغ‌التحصيل شد.در ابتداي جواني، وارد حزب‌الدعوه شد و بعدها به دليل اختلافات فكري از اين حزب جدا شد.علاوي در سال 2012 ميلادي در دولت نوري‌المالكي به عنوان وزير ارتباطات تعيين شد كه پس از مدتي استعفا كرد. گفته مي‌شود از نظر فكري نزديك به اياد علاوي (نخست وزير اسبق عراق) بوده و البته هميشه در فهرست سياسي او در انتخابات شركت كرده و از سال 2005 ميلادي همواره در فهرست علاوي ليبرال بوده است كه با اسامي مختلفي همچون القائمه العراقيه، القائمه الوطنيه و ائتلاف الوطنيه در صحنه سياسي عراق فعاليت كرده است. اعتقاد فكري او تاسيس يك دولت مدني است، يكي ديگر از اعتقادات او، وحدت بين شيعيان و اهل سنت عراق است و اين پيام آيت‌الله سيستاني را بارها تكرار كرده است.

 


اتحاديه عرب طرح صلح تحميلي «معامله قرن» را رد كرد

روز گذشته نشست فوق‌العاده اتحاديه عرب در سطح وزراي خارجه به منظور بررسي طرح سازش تحميلي موسوم به «معامله قرن» برگزار شد. اين نشست كار خود را با انتشار بيانيه‌اي پايان داد و وزراي خارجه عرب در اين بيانيه تأكيد كردند كه طرح ظالمانه صلح امريكا را نمي‌پذيرند. براساس ترجمه خبرگزاري فارس از گزارش شبكه خبري «الميادين»، در اين بيانيه بر «عدم همكاري با دولت امريكا براي اجراي اين طرح صلح» تأكيد شد.در اين بيانيه آمده است كه «به اسراييل نسبت به اجراي بندهاي اين طرح و ناديده گرفتن قطعنامه‌هاي بين‌المللي هشدار مي‌دهيم». وزراي خارجه كشورهاي عربي تأكيد كردند كه «طرح صلح عربي»، كمترين حدي است كه كشورهاي عربي براي تحقق صلح بين مردم فلسطين و رژيم صهيونيستي قبول دارند. اتحاديه عرب در اجلاسي كه در سطح سران خود در سال 2002 در بيروت برگزار كرد، طرحي براي صلح با تل‌آويو تصويب كرد. اين طرح، خواستار تشكيل كشور فلسطيني است كه بر اساس مرزهاي 1967 باشد. اين طرح همچنين بر حل مساله آوارگان فلسطيني و عقب‌نشيني اسراييل از بلندي‌هاي جولان اشغالي و بخش‌هايي در جنوب لبنان كه كماكان تحت اشغال اسراييل است، تاكيد مي‌كند تا در ازاي تحقق اين موارد، كشورهاي عربي هم رژيم اشغالگر اسراييل را به رسميت بشناسند.در بيانيه اتحاديه عرب اما از جامعه بين‌الملل خواسته شد كه با اقدامات رژيم صهيونيستي عليه مردم فلسطين مقابله شود.نشست ديروز اتحاديه عرب به درخواست محمود عباس رياست تشكيلات خودگردان و به رياست وزير خارجه عراق، برگزار شد و طي آن علاوه بر وزير خارجه عراق، رييس تشكيلات خودگردان نيز سخنراني كرد.عباس در اين نشست تأكيد كرد كه «بنيامين نتانياهو هيچ اعتقادي به صلح ندارد. در دوره او، شاهد هيچ پيشرفتي در روند صلح نبوديم. ديدارهاي چهارگانه ما با «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا هيچ نتيجه‌اي نداشت. ما مي‌خواهيم كشور خود را برپا كنيم و ملت ما در امنيت و استقلال زندگي كنند. ترامپ پيش‌تر به من گفته بود كه معتقد است ما مي‌توانيم در كشوري بدون سلاح زندگي كنيم» دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا شامگاه هشتم بهمن ماه جاري، در نشست خبري با «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي از طرح معامله قرن رونمايي كرد. در اين طرح، شهر قدس به‌طور كامل به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي، به اين رژيم واگذار مي‌شود و رهبران فلسطين نيز بايد در شهركي به نام «ابوديس» در شرق قدس، پايتخت خود را تشكيل دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون