• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4577 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۴ بهمن

بارزترين آسيب‌هاي اجتماعي استان تهران به روايت مجري طرح گفت‌وگوي خانواده

حاشيه‌نشيني، كودكان كار و طلاق

طرح ملي گفت‌وگوي خانواده كه سال گذشته با همكاري معاونت امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري و انجمن جامعه‌شناسي ايران تدوين شد، اين روزها آخرين مراحل فاز دوم اجرايي خود در استان‌هاي مختلف را مي‌گذراند. در اين ميان اما مجري طرح ملي گفت‌وگوي خانواده با بيان اينكه اجراي اين طرح‌ براي مدت دو ساله چندان تاثيري در بهبود روابط ميان خانواده‌ها ندارد، مي‌گويد: براي استمرار و تداوم آن معاونت امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري بايد تصميم‌گيري كند.

زهرا كمالي دهقان در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه طرح گفت‌وگوي ملي خانواده با همكاري معاونت امور زنان وخانواده رياست‌جمهوري و انجمن جامعه‌شناسي ايران تدوين و از سال ۹۷ اجرا شد، اظهار كرد: تمامي دفاتر انجمن جامعه‌شناسي در تمامي استان‌ها در اين طرح شركت كردند و مجريان طرح هر استاني، مديران دفاتر انجمن آن استان هستند.

او با بيان اينكه طرح ملي گفت‌وگوي خانواده در دو فاز اجرا شده است، گفت: در مرحله اول مجريان طرح يعني جامعه‌شناسان كارگاهي را با چهار گروه هدف در تمامي استان‌ها برگزار كردند، اين گروه شامل جامعه‌شناسان، روانشناسان، سمن‌ها، مقامات دولتي مانند بهزيستي و شهرداري و روزنامه‌نگاران حوزه بودند كه از آنها خواسته شد در مورد مسائل اجتماعي استان خود صحبت كنند سپس بررسي شود كه در هر استان چه مسائل و مشكلاتي بيشتر است و دولت براي كاهش آن چه گام‌هايي برداشته است و در نهايت حاضران كارگاه به ارايه پيشنهاداتي براي كاهش مشكلات استان پرداختند.

مجري طرح گفت‌وگوي ملي خانواده در پاسخ به اين سوال كه در كدام يك از استان‌ها آسيب‌هاي اجتماعي بيشتر از ساير استان‌هاست؟ ادامه داد: در تمامي استان‌ها با يك‌ سري آسيب‌هاي اجتماعي مشتركي مواجه شده‌ايم كه از جمله آنها مي‌توان به اعتياد، حاشيه‌نشيني، فقر، طلاق، كودكان كار و... اشاره كرد، اما در برخي استان‌ها آسيب‌هاي اجتماعي خاص آن استان وجود دارد. به ‌طور مثال حاشيه‌نشيني، كودكان كار و طلاق از بارزترين آسيب‌هاي اجتماعي استان تهران است.

اين جامعه‌شناس تاكيد كرد: در نهايت تحليل‌ها و گزارش‌هاي به دست آمده از مشكلات هر استاني در قالب كتاب تدوين شد. مرحله دوم اين طرح در سال جاري در تمامي استان‌ها اجرا شد. در فاز دوم اين طرح هفت كارگاه به صورت رايگان براي خانواده‌ها برگزار شد كه دو كارگاه براي پدران، دو كارگاه براي مادران و دو كارگاه براي فرزندان برگزار شد؛ در اين مرحله هر كدام از اعضاي خانواده به بيان مشكلاتي كه با ديگر اعضاي خانواده‌ها داشتند، پرداختند و در كارگاه هفتم همه اعضاي خانواده‌ يعني پدران، مادران و فرزندان در كارگاه‌ها حاضر شدند و از آنها خواسته شد مسائل و مشكلات خانوادگي خود را بيان كنند. در پايان كارگاه‌ها نحوه گفت‌وگوي صحيح با يكديگر به خانواده‌ها آموزش داده شد.

كمالي دهقان در ادامه گفت: اين طرح به صورت پايلوت به اجرا درآمده است و براي استمرار و تداوم آن نيازمند سرمايه بالايي هستيم.

مجري طرح ملي گفت‌وگوي خانواده ادامه داد: اغلب پدران در ابتداي امر از شركت در اين كارگاه‌ها امتناع مي‌كردند، اما پس از ورود به كارگاه‌ها علاقه زيادي به شركت در جلسات بعدي داشتند. تمامي خانواده‌ها علاقه‌مند به استمرار اين طرح هستند، به‌طور حتم اين طرح تاثير بسيار بالايي در بهبود روابط ميان اعضاي خانواده‌ها و در نهايت جامعه خواهد داشت. از آنجايي كه اين طرح موجب بهتر شدن روابط اعضاي خانواده‌ها مي‌شود بايد اين موضوع مدنظر قرار گيرد كه با برگزاري كارگاه‌هاي چند جلسه‌اي و طرح‌هاي كوتاه‌مدت دو ساله چندان تاثيري در بهبود روابط ميان خانواده‌ها برقرار نخواهد شد كه براي استمرار و تداوم آن معاونت امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري بايد تصميم‌گيري كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون