• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4578 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ بهمن

محمدجواد ظريف در دانشگاه فرماندهي و ستاد ارتش:

آمديم فداي مردم شويم

درست در شرايطي كه مخالفان داخلي شخص محمدجواد ظريف به عنوان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي و خط و مشي دولت‌هاي تحت مديريت حسن روحاني بيش از هر زمان ديگري قدرت يافته‌اند و مي‌كوشند دوگانه تكراري و قديمي «عزت و ذلت» را احيا كنند، وزير امور خارجه ايران با حضور در دانشگاه فرماندهي و ستاد ارتش موسوم به «دافوس» بار ديگر تلاش كرد تا همراهي و هماهنگي ميان نهادهاي نظامي و ديپلماتيك جمهوري اسلامي را به نمايش بگذارد. او در جريان اظهارات خود در اين مراسم قاسم سليماني، فرمانده محبوب و البته سابق سپاه قدس جمهوري اسلامي را نيز از ياد نبرد و در ابتداي گفته‌هايش، با اشاره به آثار ترور او با دستور دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري ايالات متحده امريكا گفت: «شهيد سليماني فرمانده بي‌نظيري بود؛ بركاتي از خون شهيد سليماني نصيب انقلاب و مقاومت شده كه بي‌نظير است. چه چيزي مي‌توانست اين جمعيت عظيم را نه تنها در ايران بلكه از هند، الجزاير، روسيه و امريكاي جنوبي و ايالات متحده جمع كند؟ قدر اين قدرت را بايد بدانيم؛ اين قدرت، فرهنگ ايثار و شهادت و استقامت است. قدرت انسجام ملي و حمايت مردم، اينها مواردي است كه در 40 سال گذشته ما را حفظ كرده‌اند.»

 

مردم ولي‌نعمت ما هستند

ظريف در ادامه اظهاراتش بر لزوم وجود رابطه نزديك ميان نيروهاي مسلح و مردم تاكيد و خاطرنشان كرد: «مردم ولي‌نعمت ما هستند اما چرا؟! چون شما و ما از همين مردم هستيم. ارتش امريكا، روسيه و چين، ارتش‌هايي امريكايي، چيني و روسي نيستند؛ هر چند چين و روسيه دوستان ما هستند اما بدانيد شما ارتش جمهوري اسلامي ايران هستيد و از مردم ايران نشات گرفته‌ايد. اينكه ما ابزار نظامي را خودمان مي‌سازيم را در اين مساله مي‌بينيم كه پدافندي كه پهپاد امريكايي را هدف گرفت توسط همين مردم ساخته شده است. كشوري كه 67 ميليارد دلار در يك سال هزينه نظامي كرده بايد تحمل كند كه فرد بي سر و پايي مثل ترامپ به او بگويد كه اگر من از شما دفاع نكنم شما ظرف دو هفته فارسي صحبت مي‌كنيد اما كسي مي‌تواند اين حرف را به ما بزند؟ اگر قدرت معنايي به لحاظ تئوريك شناخته شده نبود كه شده است، ما به عنوان دارندگان اين قدرت بايد آن را نظريه پردازي مي‌كرديم. حالا كه ديگران اذعان به اين واقعيت دارند ما بايد اين داشته خود را بپذيريم. اين داشته در كنار توانمندي نظامي است. ديپلماسي هر زمان بايد از اين توان بهره بگيرد و هر زمان لازم بود بايد به آن خدمت كند. اين فرمولي بود كه من و سپهبد سليماني توامان مورد استفاده قرار مي‌داديم.»

 

انسجام به‌جاي رقابت

نفر اول وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي در بخش ديگري از اظهارات خود با اشاره به فرا رسيدن سالروز پيروزي انقلاب اسلامي اظهار كرد: «در آستانه چهل و دومين سال انقلاب قرار داريم و همزمان با يك فرصت جديد مواجه شده‌ايم كه مي‌توانيم با تكيه بر ابزار واقعي قدرت‌مان از آن استفاده كنيم. اينكه در400 شهر هند بدون اينكه تبليغ داشته باشيم براي سردار سليماني مراسم گرفتند. از اين رو شناسايي اين مولفه به معناي صرف نظر كردن از توان نظامي نيست به معناي خودباوري و استقامت بيشتر و محكم‌تر است. اتكاي ما به جامعه 82 ميليوني است.» او سپس در ادامه بدون نام بردن از وزير امور خارجه امريكا، او را مخاطب قرار داد و بيان كرد: «آقايي كه خودش را وزير امور خارجه مي‌داند، بعد از شهادت سپهبد سليماني توييت كرد كه در خيابان‌هاي عراق از خوشحالي شهادت سليماني مي‌رقصند اما مردم رقصيدند؟ مردم عراق از شهيد سليماني به شكلي قدرداني كردند كه براي دوستان ما در عراق غيرقابل باور بود.» اين مقام مسوول اين مسائل را به منزله فرصتي براي ايران برشمرد و تصريح كرد: «استفاده از اين فرصت‌هايي كه براي ايران وجود دارد با انسجام و هم‌افزايي ما شدني است نه با رقابت.»

مردم؛ عامل قدرت ايران

انتخابات و تلاش‌ها براي ايجاد دو قطبي در درون ايران ديگر مساله‌اي بود كه محمودجواد ظريف به آن پرداخت و با تاكيد بر لزوم حفظ وحدت در درون ايران خاطرنشان كرد: «در ايام انتخابات بپذيريم كه همه ما مسووليت داريم چون انقلاب هست و هدف‌مان بايد تقويت انقلاب باشد و خدمت به مردم باشد نه ايجاد دوقطبي كه ابزار قدرت‌مان را در برابر هم قرار دهيم و دشمن از آن بيشترين استفاده را كند. بدانيم هيچ انتخاباتي و هيچ مقامي ارزش آن را ندارد كه ابزار قدرت‌مان را به خاطر آن از دست بدهيم.» محمدجواد ظريف در بخش ديگري از اظهارات خود در پاسخ به سوال يكي ديگر از دانشجويان به مساله انتخابات اشاره و اظهار كرد: «همان‌طور كه گفتم بايد از همه ابزارهاي‌مان استفاده كنيم. ابزار مقاومت حتما برنده‌ترين ابزار ماست. مردم سال 92 با حضور 73 درصدي به امريكا نشان دادند كه به خاطر تحريم‌ها از حاكميت جدا نمي‌شويم؛ اگر خاطرتان باشد تحليل‌ها در سايت‌هاي خبري اين بود كه مردم خسته شدند و از سال 88 با صندوق راي قهر كردند اما اين مردم آمدند و نشان دادند قهر نكردند و فشارهاي آنها باعث نمي‌شود مقابل‌شان زانو بزنند. اين بود كه به ما قدرت داد تا با شش قدرت جهاني مذاكره كنيم.»

 

اصلي‌ترين مانع «صلح هرمز»

ظريف در بخش ديگري از اظهارات خود با اشاره به ابتكار صلح هرمز كه از سوي ايران طرح و توسط رييس‌جمهوري به سازمان ملل متحد تقديم شد، اظهار كرد: «ايران از سال 64 كه اوج جنگ نفتكش‌ها بود اولين نامه را به دبيركل سازمان ملل نوشت كه بايد يك نظام امنيت منطقه‌اي داشته باشيم و پيش‌نويس آن نامه را بنده نوشتم. از آن زمان تاكنون بارها پيشنهادهايي از اين دست مطرح كرديم كه آخرين آن ابتكار صلح هرمز بود كه رييس‌جمهوري مطرح كردند كه جامع‌ترين طرحي بوده كه براي امنيت منطقه ارايه كرديم.» او درباره موافقان و مخالفان اين پيشنهاد نيز بيان كرد: «سه كشور منطقه از آن استقبال كردند و دوستان ديگري هم حمايت ضمني كردند. امير كويت نامه‌اي دادند اما سه كشور هستند كه به نظر من دنبال آرامش نيستند و فكر مي‌كنند اگر نشان دهند منطقه در حال ناامني است امريكا را در منطقه نگه مي‌دارند. يك تصوري در منطقه ماست كه فكر مي‌كند امنيت را مي‌شود خريد و مانع اصلي طرح هرمز همين تصور است.»

 

عملكرد شفاف ايران بعد از يك انهدام

ظريف در بخش ديگري از اظهارات خود به مساله هواپيماي مسافربري اوكرايني كه براثر «خطاي انساني» به دست پدافند هوايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي منهدم شد، اشاره كرد و گفت: «اتفاق تلخ سقوط هواپيماي اوكرايني ضربه بزرگي به همه ما بود ولي بدخواهان مي‌خواهند عليه ايران از اين مساله استفاده كنند. ايران با كمال شفافيت درباره قربانيان اقدام كرد و اجازه نداديم تبليغات دشمنان به نتيجه برسد. ايران طبق مقررات حق دارد كه بررسي‌ها و تحقيقات را خودش هدايت كند. آنها به هر شكلي مي‌خواهند حق ما را ناديده مي‌گيرند و امكانات لازم را در اختيار ما قرار نمي‌دهند. بر اساس ضميمه 13 كنوانسيون شيكاگو از همه طرف‌هايي كه بايد، دعوت كرديم. آنها هم وظيفه دارند بر اساس درخواست ما ابزار خواندن جعبه سياه را به ما بدهند چون از اين مدل هواپيما نداشتيم. آنها استنكاف كردند در حالي كه حق اين كار را نداشتند و ما هم پيگير اين مساله هستيم.» او يادآور شد: «بهترين دانشجويان و نخبگان ما در اين ضايعه از دست رفتند و شهداي اين پرواز عزيزان اين كشور بودند. خداوند به خانواده‌هاي‌شان صبر عنايت كند و بدانند همه ما در اين غم بزرگ شريك هستيم. اما بايد اين مساله را با شفافيت و عقلانيت به بهترين شكل مديريت كنيم.»

 

نبايد مردم هزينه بپردازند

ظريف همچنين در بخش ديگري از اظهاراتش در پاسخ به برخي اظهارات مطرح شده از سوي مخالفانش در ايران كه مذاكره را به معناي تسليم بيان مي‌كردند، گفت: «مذاكره به معناي تسليم و پذيرش خواسته طرف مقابل نيست. امريكا كشور بدعهدي بود اگر بدعهد نبود كه در دو صفحه يا حتي دو خط توافق مي‌كرديم؛ ما هسته‌اي انجام نمي‌دهيم تو هم تحريم‌ها را بردار. اينكه 150 صفحه با هم توافق كرديم به خاطر آن بود كه به هم اعتماد نداشتيم. اصلا روابط بين‌الملل بر اساس اعتماد نيست هر كس روابط بين‌الملل را بر اساس اعتماد بنا كند با هر كشوري سرش كلاه مي‌رود.» او همچنين خاطرنشان كرد: «استراتژي ما هميشه اين بوده است كه روي پاي خودمان بايستيم و به مردم خودمان تكيه كنيم نه اينكه مردم همه هزينه‌ها را بدهند. ما آمديم كه فداي مردم شويم، راحت است به هزينه مردم زندگي كردن يا شعار بدهيم يا سياستگذاري كنيم. وظيفه ما كاهش هزينه مردم است ضمن اينكه بايد به استقامت مردم همواره تكيه كنيم.»

 

كانال دارو نشانه حسن‌نيت امريكا نيست

او همچنين پس از پايان اين مراسم با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشي درباره راه‌اندازي كانال مالي ايران و سوييس براي انتقال كالاهاي بشردوستانه و اين ادعا كه اين اقدام مثبت و در راستاي تنش‌زدايي بوده است، گفت: «اين كانال كمتر از اجراي دستور ديوان بين‌المللي دادگستري است كه به امريكا دستور داد كه حق ندارد از ورود غذا و دارو به ايران ممانعت كند. سياست امريكا كماكان سياست فشار به مردم ايران است. سياست محروم كردن مردم از منابع مالي براي پرداخت هزينه‌هاي غذا و دارو و محدود كردن روش‌هاي استفاده از منابع مالي است.» او همچنين خاطرنشان كرد: «اين يك قدم بسيار كوچك است؛ دولت سوييس تلاش كرد و ما از تلاش آنها قدرداني مي‌كنيم اما اين نشانه حسن‌نيت امريكا نيست و حتي نشانه آن نيست كه ايالات متحده امريكا كوچك‌ترين اقدام را در راستاي اجراي تعهدش بر مبناي دستور موقتي ديوان دادگستري انجام داده باشد چه برسد به اينكه بر اساس برجام عمل كرده باشد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون