• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4581 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۹ بهمن

در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه‌هاي كشور چه گذشت؟

انتقاد از روحاني، شركت در انتخابات و راهپيمايي 22 بهمن

امام جمعه مشهد اين هفته هم طبق روال هفته‌هاي گذشته از اين تريبون براي انتقاد به رييس‌جمهوري استفاده كرد. سيداحمد علم‌الهدي در خطبه‌هاي ديروز نماز جمعه مشهد، بدون اشاره مستقيم به صحبت‌هايي كه حسن روحاني در هفته‌هاي اخير و در انتقاد به رد‌صلاحيت‌ نامزدهاي نمايندگي مجلس يازدهم داشت، با استفاده از كليدواژه‌هاي استفاده‌شده در سخنراني‌هاي او، به اظهارات روحاني واكنش نشان داد. علم‌الهدي با بيان اينكه «مشاركت مردم در انتخابات بايد كپي دومي از راهپيمايي ۲۲ بهمن و با همان شور و هيجان باشد؛ تمام دشمني دشمن به دليل همين حضور است و درصدد است كاري كند كه يكي از ايام‌الله يعني مشاركت در انتخابات يا راهپيمايي ۲۲ بهمن را خنثي كند و از اينك شروع كرده و به مساله شوراي نگهبان و رد‌صلاحيت برخي كانديداها ورود كرده و مي‌گويد اين انتخابات نيست و انتصابات و گزينشي است و مي‌خواهد اين را تبليغ و ترويج كند.»

علم‌الهدي ادامه داد: «رد‌صلاحيت از بين بردن رقابت‌هاست؟! عده‌اي رد و عده‌اي تاييد شدند؛ در مشهد مجلس ۵ كرسي بيشتر ندارد؛ هر كرسي در مجلس براي مشهد، ۵۲ كانديدا دارد يعني براي يك كرسي ۵۲ نفر رقابت مي‌كنند. اين ردصلاحيت رقابت را از بين برد؟ ابتدا كه براي هر كرسي ۱۰۰ نفر داشت و امروز به ۵۲ نفر رسيده است. در كجاي دنيا يك كرسي پارلمان، ۵۲ كانديدا دارد.» به گزارش تسنيم، امام جمعه مشهد تاكيد كرد: «دشمن مي‌خواهد مساله مشاركت مردم در انتخابات را از بين ببرد؛ آنچه مايه تاسف است اين است كه يك عده از داخل مملكت با دشمن همصدا شوند و حرفي كه دشمن مي‌خواهد را بزنند و بگويند انتخابات تشريفات است. مقام معظم رهبري در سخنراني گذشته خود به آيه‌اي از قرآن مجيد اشاره فرمودند.»

او گفت: «اينكه بگويند در شوراي نگهبان جناح‌گرا هستند و افراد را ردصلاحيت مي‌كنند اين نوع حرف زدن به شش مجتهد عادل صحيح است؟ ۶ مجتهد عادل آيا اين‌گونه عمل مي‌كنند كه دين خود را بفروشند و جناح‌گرا باشند؟»

 

نماينده بايد برابر دشمن شجاع و چابك باشد

خطيب اين هفته نماز جمعه تهران هم در تريبون اين هفته اين نماز عبادي-سياسي، به موضوع انتخابات پيش‌ رو پرداخت و گفت: «دشمن مي‌بيند مردم با هر سليقه پاي صندوق مي‌آيند. احترام گذاشتن به صندوق‌ها از آثار توجه به ۲۲بهمن است.» آيت‌الله امامي‌كاشاني ادامه داد: «دشمن كاري بلد نيست. فقط در طرح‌هاي خودش دست و پا مي‌زند. همين طرح به قول خودشان معامله قرن جز اينكه بوي لجن‌شان را متعفن‌تر كند چيزي نيست. يك مشت دزد بريزند خانه مردم بي‌پناه فلسطين، خانه و زندگي‌شان را بگيرند حالا بگويند همه باهم بخوريم ساكنان خانه‌ هم بروند. اين جز يك رسوايي چيز ديگري نيست.» به گفته او، همان‌طوركه رهبري فرمودند مردم بايد به نمايندگان مومن به خدا و مملكت و خانواده‌هاي شهيدان و مومن به اينكه فقر نباشد، صلاح باشد، فساد نباشد، راي دهند. او ادامه داد: «نماينده بايد برابر دشمن شجاع و جدي و چابك و پر كار باشد. نماينده بايد دلسوز باشد. دلش بسوزد. نظام ما كه از سه قوه و بلكه قوه چهارم مجمع تشخيص برخوردار است، بايد تحت قانون مشكلات را رفع كند. از بيكاري و سهل‌انگاري بايد ترسيد.» امامي‌كاشاني همچنين گفت: «وكيل مجلس بودن، قاضي بودن و در يك صندلي قرار گرفتن خيلي سنگين است؛ هم براي راي‌دهندگان سنگين است و هم براي آنان كه راي آوردند.»

 

ديگر خطباي نماز جمعه چه گفتند؟

موضوع اصلي خطباي اين هفته نماز جمعه شهرهاي مختلف كشور، راهپيمايي 22 بهمن‌ماه و شركت در انتخابات پيش‌ رو بود. آنچه در ادامه مي‌خوانيد اهم اظهارات برخي خطباي جمعه است درباره اين مسائل.

محمدرضا ناصري، يزد: مردم بايد جدي و آگاهانه و پرشورتر از سال‌هاي قبل در اين عرصه سياسي و اجتماعي مشاركت كنند و تلاش كنند افراد مومن، ولايتمدار، با ايمان، انقلابي و استكبارستيز راي دهند كه مجلس قوي موجب موفقيت آينده نظام در بخش‌هاي مختلف خواهد شد. به‌طور قطع حضور افراد متخصص، دلسوز، انقلابي و مقتدر در مجلس مي‌تواند شرايط بهتري را براي آينده كشور رقم بزند.

حسن عليدادي‌سليماني، كرمان: انتخاب افراد اصلح در وضع قوانين مناسب تاثيرگذار است.

محمد مختاري، بيرجند: دشمن منتظر حضور كمرنگ مردم در راهپيمايي ۲۲ بهمن امسال است. ملت ايران پاسخي كوبنده به دشمن با حضور گسترده خود خواهند داد و حماسه‌آفرين مي‌شوند.

سيدمهدي قريشي، اروميه: تاييد و ردصلاحيت نامزدهاي انتخابات بر اساس قانون بوده و همه بايد تابع قانون باشيم، البته ردصلاحيت نمايندگان مجلس از حضور در جمع كانديداهاي مجلس يازدهم به منزله عدم صلاحيت در تمام شوون زندگي نيست و اين امر بايد مد نظر مردم و خود كانديداها باشد.

سيدمحمدعلي آل‌هاشم، تبريز: انتخابات آتي مجلس اولين انتخابات در چله دوم انقلاب بوده و يك رزمايش سياسي است.

مصطفي علما، كرمانشاه: ۲۲ بهمن و انتخابات دو آزمون بزرگ الهي هستند.

سيداحمدرضا شاهرخي، خرم‌آباد: براي انتخاب كساني كه مي‌خواهند سرنوشت ما را تعيين كنند، بايد ملاك داشته باشيم، اين ملاك رعايت همان چيزي است كه در اصطلاح به آن حق‌الناس مي‌گويند. اگر اين ملاك‌ها را رعايت نكنيم ظلم كرده‌ايم؛ اگر نمايندگان در تبليغات خود را بيش از آنچه هستند معرفي كنند حق‌الناس را رعايت نكرده‌اند، استفاده از اموال عمومي، شايعه‌پراكني، گفتن حرف‌هاي ثابت‌نشده و… از مصداق‌هاي عدم رعايت حق‌الناس است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون