• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4583 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۱ بهمن

«اردشير سعدمحمدي»، مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران خبر داد

از فروش 18 هزار ميليارد توماني تا رشد 80 درصدي فعاليت‌هاي اكتشافي

اردشير سعدمحمدي با بيان اينكه امسال بيشترين سوددهي صنعت مس رقم خواهد خورد، گفت: تا پايان دي‌ماه حدود 18 هزار و 300 ميليارد تومان فروش داشته‌ايم كه اين اتفاق ركورد بسيار خوبي است و به لحاظ تناژي نيز از ركورد فروش 50 سال عمر صنعت مس عبور مي‌كنيم. مديرعامل شركت مس با تبريك ايام‌الله دهه مبارك فجر اظهار داشت: وظيفه خود مي‌دانم خالصانه و صادقانه از زحمات تك‌تك مديران شركت ملي صنايع مس ايران به‌خاطر تحقق برنامه‌هاي توليدي و فروش تشكر كنم. او با بيان اينكه شركت مس شرايط مناسبي دارد، ادامه داد: آخرين بودجه تعديل‌ شده شركت مس به كدال فروش 19 هزار و 700 ميليارد تومان است كه به ياري خدا و تلاش مديران و كاركنان صنعت مس از آن عبور خواهيم كرد.

مديرعامل شركت مس گفت: خوشحال هستيم كه هر چند قيمت جهاني مس نسبت به مدت مشابه سال قبل 400 دلار به ازاي هر تن كاهش داشته است؛ اما ميزان فروش شركت در 10 ‌ماهه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱2۸ درصد رشد داشته است.

مديرعامل شركت مس با بيان اينكه قيمت تمام‌ شده كاتد و مس محتوي معدني در سال جاري در مقايسه با سال گذشته به ترتيب كاهش 511 و 249 دلاري داشته است، عنوان كرد: اين ميزان فروش در شرايطي محقق شد كه برخي شركت‌هاي بزرگ مثل كودلكو در 9‌ماهه نخست 2019 با كاهش 18 درصدي فروش و كاهش 7 درصدي توليد روبه‌رو شدند. او به رشد بيش از دو برابري ارزش بازار مس در بورس از ابتداي سال جاري اشاره كرد و اظهار داشت: ارزش بازار شركت در ابتداي سال جاري ۳۰ هزار ميليارد تومان بود كه تا تاريخ 15 بهمن‌ماه سال جاري به حدود 676 هزار ميليارد ريال رسيد. سعدمحمدي با عنوان اينكه در ۴سال آينده ۲، ۵ ميليون تن به تقاضاي مس محتوي معدني افزوده خواهد شد، گفت: هدف ما علاوه بر دراختيار گرفتن بخشي از اين تقاضاي جهاني قرار گرفتن در فهرست ۱۰ شركت برتر توليد مس است كه اين اتفاق با توجه به طرح‌هاي توسعه‌اي كه تعريف كرده‌ايم در دسترس است.

مديرعامل شركت مس ادامه داد: ما در حدود
۴، 15درصد ذخاير مس جهاني را داريم و تنها
۱، ۵درصد از توليد مس جهان را در اختيار داريم كه با توجه به اين ميزان ذخاير عدد چشمگيري نيست.

 

رشد 80درصدي فعاليت‌هاي اكتشافي

سعدمحمدي با اشاره به رشد فعاليت‌هاي اكتشافي شركت در سال جاري گفت: در ميزان حفاري بيش از 63 هزار متر حفاري انجام داديم كه نسبت به سال گذشته بيش از 80 درصد رشد كرده كه اميدواريم تا پايان سال به 70 هزار متر برسد و براي سال آينده هدف‌گذاري 100 هزار متر حفاري براي اكتشاف را داريم. مديرعامل شركت مس افزود: در حال حاضر برنامه اكتشافي شركت در مناطق مختلف در حال انجام است و اميدواريم به ذخاير خوبي دست پيدا كنيم.

او تصريح كرد: بر پايه اكتشافات انجام ‌شده ذخاير سرچشمه افزايش يافته است و در منطقه سريدون و كرور هم به شرايط خوبي رسيده‌ايم. همچنين در منطقه سونگون و مناطق ديگري كه در حال كار هستيم نيز شرايط خوبي داريم.

مديرعامل شركت مس در ادامه بيان كرد: به ازاي هر يك ميليون تن سنگ مس كه با عيار چهار دهم درصد اكتشاف مي‌كنيم، ارزش برجايي حدود 6 ميليارد تومان براي مس به ارمغان مي‌آوريم؛ بنابراين وقتي ذخاير بزرگي اكتشاف مي‌شوند، ارزش و دارايي زيادي به شركت مس افزوده مي‌شود كه در حفظ توسعه پايدار نقش زيادي دارد. سعدمحمدي با اعلام اين خبر خوب كه ذخاير مس شركت افزايش چشمگيري داشته است، گفت: ميزان ذخاير مس شركت از ۲۲ ميليون تن به ۳۴ ميليون تن افزايش يافته است و ايران جايگاه هشتم را در بين كشورهاي دارنده ذخاير مس دارد.

 

مس؛ برترين گزينه سرمايه‌گذاري

مديرعامل شركت مس با تاكيد بر پربازده بودن صنعت مس و سودآوري خوب اين صنعت در ميان صنايع ديگر گفت: در سال ۲۰۱۷، ۹۸ درصد بنگاه‌هاي معدني مس سودده و در سال ۲۰۱۸، ۹۹ درصد شركت‌هاي توليدكننده مس سودآور بودند.

سعدمحمدي تصريح كرد: كف سود بنگاه‌هاي توليد مس در دنيا 1150دلار است و برخي بنگاه‌هاي با حجم توليد بالا سودي بيش از 3000 دلاري داشته‌اند.

سعدمحمدي با اشاره به عوامل بنيادي و تاثيرگذار بر آينده صنعت مس و افزايش تقاضاي جهاني مس به ‌دليل كمرنگ شدن نقش نفت در بخش انرژي تا ۲۰۵۰ گفت: ميزان مصرف نفت از ۳۹ درصد كنوني به
۱۳ درصد تا سال ۲۰۵۰ كاهش پيدا خواهد كرد و در مقابل ميزان مصرف انرژي الكتريسيته از ۱۹ درصد كنوني به ۴۹ درصد تا ۳۰ سال آينده افزايش پيدا خواهد كرد.وي اضافه كرد: با در نظر گرفتن اين عوامل است كه اتحاديه اروپا در تدوين استراتژي‌هاي سرمايه‌گذاري براي يك دهه آينده، مس را در رديف نخستين و برترين عنصر سرمايه‌گذاري قرار داده است.

 

تمركز شركت مس بر بهره‌برداري از معادن جديد مس است

مديرعامل شركت مس با بيان اينكه شركت مس در تدوين مسير توسعه روندهاي سرمايه‌گذاري شركت‌هاي بزرگ معدني را در نظر گرفته است، گفت: ما در يك دهكده جهاني زندگي مي‌كنيم و در مسير توسعه بايد به تجربيات شركت‌هاي بزرگ نگاه كنيم. اكنون اكثر پروژه‌ها در حوزه توليد كنسانتره است و ما بر اين اساس و با توجه به ظرفيت‌هايي كه داريم، تمركز خود را بر بهره‌برداري از معادن جديد مس گذاشتيم.

به گفته سعد‌محمدي سرمايه‌گذاري براي توليد هر تن مس محتوي در دنيا حدود ۱۵ هزار دلار است ولي در ايران هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري به‌ مراتب پايين‌تر است و طرح‌هاي توسعه شركت جذابيت اقتصادي دارد.

مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران عنوان كرد: در بحث پروژه‌ها، دره زار و درآلو اولويت خاصي براي شركت مس دارند و بايد با يك جديت خاص اين پروژه‌ها دنبال شوند و سريع‌تر به سرانجام برسند.

 

افتتاح 3500 ميليارد تومان طرح توسعه‌اي تا پايان 98

مديرعامل شركت مس با اشاره به افزايش ذوب خاتون‌آباد از ۸۰ هزار تن به ۱۲۰ هزار تن گفت: خوشحال هستم كه اعلام كنم در پايان دي‌ماه شارژ كوره خاتون‌آباد عملياتي شد و اين پروژه‌اي بود كه ظرف مدت ۵ ماه با توان پرسنل مس عملياتي شد و به‌طور رسمي ظرفيت ذوب و توليد ‌اند شركت مس به ۴۰۰ هزار تن رسيد.

سعدمحمدي تصريح كرد: با اتمام اين طرح، آماده افتتاح ۳۵۰۰ ميليارد تومان طرح بزرگ و متوسط تا پايان سال جاري هستيم كه كارخانه اكسيژن، انبار كنسانتره و كارخانه اسيدسولفوريك خاتون‌آباد و طرح زيرساخت‌هاي انتقال اسيد در بندرعباس از اين جمله هستند.

 

صنعت مس، پيشرو در سودآوري

به گفته سعدمحمدي طي 13 سال گذشته سهام شركت مس در بازار بورس جزو سهام‌هاي پربازده و سودده بوده است، چراكه از يك‌سو ميانگين قيمت جهاني مس طي اين بازه زماني بالاي 6500 دلار بر تن بوده و از سوي ديگر اين شركت در سخت‌ترين شرايط موفق به افزايش سطح توليد و تحقق برنامه‌هاي فروش خود شده است.

او تصريح كرد: همچنين ميانگين سالانه بازدهي سهام شركت مس از بدو پذيرش در بورس در سال 1385 حدود 188درصد بوده است كه رقم چشمگيري نسبت به بازارهاي مشابه محسوب مي‌شود.

سعدمحمدي يادآور شد: صنعت مس ايران همه پتانسيل‌هاي رشد ازجمله دارا بودن پتانسيل‌هاي معدني و امكان تامين مالي طرح‌هاي توسعه را داراست و در سال جاري خبرهاي خوبي در حوزه اكتشافات و افزايش ذخاير معدني مس ايران به گوش رسيد كه اين صنعت را بيش ‌از پيش آينده‌دار كرد.

او افزود: افزون بر اين با افزايش 2340 ميليارد توماني سرمايه شركت مس، اين شركت هم‌اكنون از منظر تامين مالي طرح‌هاي توسعه مشكلي نخواهد داشت و در مسير رشد و توسعه قرار دارد.

مديرعامل شركت مس گفت: صنعت مس برترين گزينه براي سرمايه‌گذاري در كوتاه‌مدت و بلندمدت محسوب مي‌شود و فعالان بازار سرمايه بايد با در نظر گرفتن كليه پارامترهاي تاثيرگذار بر بازار مس
در خصوص اين سهم تصميم‌گيري كنند.

سعدمحمدي با تاكيد بر اينكه شركت مس مسير هدفمند و مشخصي را براي صعود طي مي‌كند، اضافه كرد: جايگاه مس بالاتر از جايگاه كنوني است كه در آن قرار دارد و اين ارتقا هم به منطقه و هم به اقتصاد ملي كشور كمك خواهد كرد.

مديرعامل شركت مس در پايان با تشكر از همراهي تمامي پرسنل صنعت مس و سهامداران شركت براي خلق اين موفقيت‌هاي پي‌درپي گفت: با همراهي همه پرسنل و سهامداران روزهاي قشنگي را براي مس به وجود مي‌آوريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها