• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4583 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۱ بهمن

واكنش سخنگوي كميسيون آموزش به ابلاغيه آموزش و پرورش:

براي همه كشور نسخه واحد نپيچيد

اواخر هفته گذشته بود كه وزير آموزش و پرورش اعلام كرد براي جبران كلاس‌هاي تعطيل شده درس در ماه‌هاي گذشته، قرار است يك ساعت به طول كلاس‌ها افزوده يا از ساعت‌هاي آزاد روزهاي پنجشنبه براي جبران استفاده شود. نظر سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس البته با وزير متفاوت است و مي‌گويد كه نمي‌توان براي همه مدرسه‌ها نسخه‌اي يكسان پيچيد؛ «ما آيين‌نامه‌اي در اين زمينه در مدارس داريم كه اختياراتي را به شوراي هر مدرسه داده است. اين شورا متشكل از مدير و نماينده دبيران و اوليا است. به استناد اين آيين‌نامه اجرايي، به همه مدارس ابلاغ كرده‌ايم كه براي جبران تعطيلي مدارس، يك ساعت به طول ساعات روز اضافه يا از پنجشنبه‌ها استفاده شود. اين اختيار به همه مدارس داده شده است و معاونين آموزش ابتدايي و متوسطه و مديران استاني بر اجراي آن نظارت خواهند داشت.» اين توضيحاتي بود كه هفته گذشته به نقل از محسن حاجي‌ميرزايي، وزير آموزش و پرورش بيان شد. با وجود توضيحات او در مورد سپردن اختيار به شوراي مدارس براي انتخاب نحوه جبران، سيدحمايت ميرزاده، سخنگوي كميسيون آموزش روز گذشته گفت كه اتفاقا باتوجه به اينكه در اين ابلاغيه به نقش شوراهاي مدرسه هم اشاره شده است بايد اختيار را به آنها سپرد تا نه براساس تصميم از مركز بلكه براساس مقتضيات شهر و استان‌شان براي جبران تعطيلي‌ها تصميم بگيرند. ميرزاده به خبرگزاري خانه ملت گفت: «شرايط آب و هوايي در كشور در هر استان و حتي هر شهرستان متفاوت است لذا بايد اين اختيار به شوراهاي آموزش و پرورش در استان‌ها، شهرها و مدارس واگذار شود.» درست همزمان با اين اظهارات ميرزاده از قضا برف مدرسه‌هاي استان اردبيل و برخي مدارس آذربايجان‌شرقي را به تعطيلي كشاند و گرد و غبار هم در خوزستان سبب تعطيلي برخي مدرسه‌هاي نوبت بعدازظهر شد.

ميرزاده در صحبت‌هايش موضوع برگزاري كلاس‌هاي جبراني را نمونه‌اي از واگذاري اختيارات دانست: «تفويض اختيار و تمركززدايي مساله‌‎ مهمي است كه بايد بيش از پيش به آن توجه كرد تا هر بخش و شهري بتواند مسائل و مشكلات خود را برطرف كند؛ تجربه نشان داده همواره تصميمات ستادي نيروهاي صف را در اجرا با مشكل مواجه كرده است. در حال حاضر انجمن اوليا و مربيان جايگاه قانوني دارد و مي‌توانيم با به‌رسميت شناختن آنها تصميم نهايي را به خود مدارس واگذار كنيم؛ مطمئن باشيد كه درنهايت بهترين تصميم نيز براي هر مدرسه در همين انجمن‌ها اتخاذ خواهد شد.» به عقيده او رسانه‌ها هم بايد در اين موضوع مراقب باشند تا سريع از هر وزير نخواهند براي هر بحراني نسخه‌اي واحد بپيچد.

تعطيلاتي كه بابت آلودگي و سرماي هوا دانش‌آموزان را از برنامه درسي‌شان عقب انداخت يكي از مشكلات سال جاري آموزش و پرورش بود و البته باوجود ابلاغيه آموزش و پرورش همچنان تغييرات جوي و وضعيت آب و هوا در برخي استان‌ها سبب ادامه يافتن اين تعطيلي‌ها مي‌شود. پيش‌تر جبار كوچكي‌نژاد، عضور كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس پيشنهاد داده بود كه به جاي داير كردن كلاس‌هاي درس كه برنامه
13 ميليون دانش‌آموز و خانواده‌هاي آنان را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد، آموزش و پرورش مي‌تواند امتحانات پايان ترم مدارس را 10 روز به تعويق بيندازد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها