• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4585 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۴ بهمن

برندگان و بازندگان نيوهمپشاير چه كساني بودند؟

موج بدون توقف سندرز

ميثم سليماني

نيوهمپشاير ايستگاه دوم انتخابات درون حزبي دموكرات‌ها بود. رقابتي سخت كه پس از حواشي به وجود آمده در انتخابات آيووا بسياري منتظر برگزاري آن بودند. اما انتخابات نيوهمپشاير مانند آيووا نتايج آن با چالش روبه‌رو نشد ولي خروجي آن قابل توجه بود. برني سندرز و پيت بوتجيج رقابت پاياپاي خود را مانند آيووا ادامه دادند و اگر چه سندرز توانست پيروز انتخابات شود ولي اختلاف او با بوتجيج تنها يك درصد بود و دو رقيب ميزان نمايندگان حزبي را به شكل مساوي تقسيم كردند. در جايگاه سوم اين رقابت اما ايمي كلوبوچار قرار گرفت كه آن را مي‌توان شگفتي‌ساز اين رقابت دانست، زيرا توانست با كسب نزديك به 20 درصد آرا در جايگاه سوم قرار گيرد و 6 نماينده را به خود اختصاص دهد. اما بازندگان بزرگ اين رقابت جو بايدن و اليزابت وارن بودند كه هر دو زير 10 درصد آرا را به خود اختصاص دادند و هيچ نماينده‌اي را به دست نياوردند. با اين وجود پيروزي سندرز در نيوهمپشاير وضعيت او را در رقابت درون حزبي بهبود بخشيده و تاكنون توانسته 21 نماينده حزبي را به خود اختصاص دهد. با اين وجود در مجموع آيووا و نيوهمپشاير اكنون بوتجيج با يك نماينده بيشتر پيشتاز است و كلوبوچار در نيوهمپشاير بسيار قدرتمند‌تر از آنچه تصور مي‌شد در اين رقابت ظاهر شد.

بااين حال برني سندرز آن چيزي كه نياز داشت را به دست آورد. او كه با اختلافي اندك انتخابات آيووا را به بوتجيج واگذار كرد قصد داشت به يك پيروزي قاطع دست پيدا كند و او به آنچه نياز داشت، رسيد و آن يك پيروزي قطعي بود. به نوشته سي‌ان‌ان در نيوهمپشاير هيچ گونه جنگ رواني وجود نداشت. يك راي‌گيري ساده برگزار شد و رقابت هر چند نزديك اما تعيين‌كننده بود. با اين حال پيروزي سندرز باعث مي‌شود كه اميدواري‌ها در كمپينش افزايش يابد و همچنين كمك‌هاي مالي بيشتري به كمپينش سرازير شود. سندرز انتظار داشت كه در آيووا نيز به يك پيروزي قاطع دست پيدا كند اما اين اتفاق رخ نداد. او اميدوار بود كه دو پيروزي متوالي را كسب كند تا نشان دهد كمپين او در اين انتخابات برنده است. اما آيووا با تمام حواشي كه اعلام نتايج آن داشت در نهايت سندرز پيروز رقابت اعلام نشد. ولي با اين وجود پيروزي او در نيوهمپشاير روحيه او و كمپينش را در ادامه راه به شكل قابل توجهي تقويت مي‌كند.

حالا سندرز اگرچه عملكرد خوبي از خود در آيووا و نيوهمپشاير نشان داده ولي دو انتخابات تعيين‌كننده را پيش رو دارد كه جو بايدن در آنجا رقيب اصلي او خواهد بود. اگر او بتواند در اين دو انتخابات راي لازم را كسب كند به احتمال قوي مي‌توان او را نامزد نهايي حزب دموكرات براي رقابت رياست‌جمهوري 2020 دانست.

از طرفي شرايط سندرز در دو ايالت نوادا و كاروليناي جنوبي با دو ايالت پيشين كاملا متفاوت است. همچنين به نظر نمي‌رسد كه نامزد‌هاي ميانه‌رو قصد كنار رفتن از رقابت را به اين راحتي داشته باشند و بخواهند سندرز پيروز اين رقابت باشد. در دو انتخابات گذشته بوتجيج و كلوبوچار نشان دادند كه مي‌توانند در برابر موجي قرار گيرند كه سندرز به راه انداخته است.

از طرفي ديگر گفته مي‌شود مايكل بلومبرگ، شهردار سابق نيويورك سرمايه‌گذاري‌هاي كلاني در ايالت‌هايي كه بناست در آنها سه‌شنبه بزرگ برگزار شود، انجام داده و اين كار كاملا بي‌‌سر و صدا در حال انجام است. اين موضوع براي سندرز مي‌تواند هم مثبت باشد و هم منفي، چرا كه حضور بلومبرگ مي‌تواند شكاف در ميانه‌روهاي حزب را بيشتر كند و اين موضوع فضا را براي پيشرفت سندرز بهتر مي‌كند. در سوي ديگر اگر همه سرمايه‌گذاري‌ها عليه سندرز باشد اين مي‌تواند به‌ شدت روي او تاثير بگذارد، چرا كه اكنون ساير رقبا او را خطر اصلي مي‌بينند.

 

رقيب در سايه

پيش از برگزاري انتخابات درون حزبي شايد همه مي‌دانستند كه برني سندرز يكي از مدعيان جدي انتخابات درون حزبي دموكرات‌ها است اما رقيب اصلي او در دو انتخابات پيشين نه بايدن و نه وارن بود بلكه رقيب اصلي او پيت بوتجيج جوان شد. او خود را در رقابت با سندرز كاملا نزديك او نگه داشته است؛ بوتجيج كمپيني با انگيزه را دنبال كرده است. فردي جوان كه اين قابليت را از خود نشان داده كه مي‌تواند تبديل به جوان‌ترين رييس‌جمهور امريكا شود. او نمايشي قدرتمند در انتخابات آيووا داشت و بيشترين نماينده را از آيووا دريافت كرد. بوتجيج مسيري را خلاف جهت سندرز دنبال مي‌كند. او برخلاف ايدئولو‍ژي سندرز عمل مي‌كند و اعتقادي به انقلابي كه سندرز از آن نام مي‌برد، ندارد.

بوتجيج سرمايه‌گذاري زيادي روي راي‌دهندگان لاتين‌تبار و سياهپوست انجام داده يعني تلاش بسيار زيادي در جذب آنها انجام داد و تا حدي در نيوهمپشاير و آيووا اين را نشان داده و نتايج آن باعث شده تا كمپين او با قدرت‌تر از گذشته مسير خود را پيش ببرد و حاميان بيشتري را نيز جذب كند. حالا رقابت در نوادا و كاروليناي جنوبي دو ايالت جنوبي امريكا فرصت خوبي براي محك عيار او خواهد بود تا نشان دهد سياست‌هاي او جواب خواهد داد و توانسته راي‌دهندگان بيشتري را به خود جذب كند يا خير؟

 

نمايش قوي كلوبوچار

به نوشته سي‌ان‌ان، كلوبوچار توانسته در گفت‌وگو‌ها و مناظره‌هاي اخير بسيار قوي وارد عمل شود و همين موضوع او را توانسته به سه نامزد برتر نيوهمپشاير تبديل كند. بسياري عملكرد او در مناظره اخير نيوهمپشاير را باعث ورود او به جمع مدعيان مي‌دانند. به نظر مي‌رسد كه كلوبوچار طي يك سال گذشته نيازمند چنين اتفاقي بود تا او به رقابت بازگردد. شايد پيش‌تر كسي روي او حساب ويژه‌اي باز نمي‌كرد اما حالا همه او را شگفتي‌ساز نيوهمپشاير مي‌دانند و همين اتفاق مي‌تواند به لحاظ مالي كمپين او را نيز تقويت كند.

 

بازندگان بزرگ

بازنده‌هاي اصلي رقابت نيوهمپشاير، وارن و بايدن بودند كه در رده‌هاي چهارم و پنجم قرار گرفتند. هردو در نيوهمپشاير ضعيف وارد شدند و فرصت زيادي براي جبران ندارند. به خصوص جو بايدن اگر مي‌خواهد كماكان در رقابت باقي بماند نياز دارد دو انتخابات بعدي را كه شانس زيادي نيز دارد، پيروز شود. از طرفي در سه‌شنبه بزرگ هر دوي اين نامزدها اگر نتوانند به شكل قابل توجه نمايندگان حزبي به دست بياورند احتمالا صحنه رقابت را ترك خواهند كرد. در اين دوره به دليل نزديك بودن آرا و تقسيم شدن نمايندگان هنوز اختلاف آرا ميان نامزدها زياد نشده پس مي‌توان تا سه‌شنبه بزرگ صبر كرد و ريزش‌هاي بزرگ را در ميان نامزدهاي دموكرات نيز مشاهده كرد، به خصوص براي بايدن، نوادا و كاروليناي جنوبي آخرين شانس‌ها خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون