• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4587 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۷ بهمن

علي مطهري در نامه‌اي به آيت‌الله جنتي:

هنوز علت ردصلاحيتم را نمي‌دانم و پاسخي براي مردم ندارم

علي مطهري، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي كه همچون بسياري ديگر از نمايندگان عضو فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي با حكم ردصلاحيت شوراي نگهبان مواجه شد و از حضور در رقابت انتخاباتي مجلس يازدهم كه قرار است جمعه همين هفته در سراسر كشور برگزار شود، بازماند، روز گذشته در نامه‌اي خطاب به آيت‌الله جنتي، دبير شوراي نگهبان به بيان نكاتي در اين رابطه پرداخت.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي در متن نامه خود با تقديم سلام مي‌نويسد: «اين روزها هرجا مي‌روم، مردم مي‌پرسند دليل ردصلاحيت شما چه بود؟ مي‌گويم خودم هم نمي‌دانم. شوراي نگهبان از من دعوت كرد. در آن جلسه حقوقدان شوراي نگهبان سه مورد از اظهارنظرهاي من را به عنوان مستند عدم التزام عملي به نظام ذكر كرد كه بعد از پاسخ من جوابي نداشت. گفتم اساسا التزام عملي شامل اظهارنظرها نمي‌شود و همه آحاد جامعه در اظهارنظر آزادند چه رسد به نماينده مجلس كه طبق اصل 84 و 86 قانون اساسي در همه مسائل كشور حق اظهارنظر دارد و البته اين به آن معني نيست كه بايد همه اين اظهارنظرها درست باشد. ممكن است در مواردي هم اشتباه كرده باشد، مهم آزادي بيان نماينده است.» او در ادامه اضافه كرد: «آنچه ممنوع است تهمت و افترا و دروغ است. رهبر انقلاب نيز فرموده‌اند «ممكن است كسي نظري مخالف نظر من داشته باشد، بايد آزاد باشد حرفش را بزند.»

مطهري بر اين پايه اضافه كرد: «بنابراين بنده متوجه نشدم علت ردصلاحيت من چيست و چه پاسخي بايد به مردم بدهم. اگر همچنان معتقديد اظهارنظر و نه اقدام عملي مي‌تواند دليل عدم التزام عملي به نظام و ردصلاحيت باشد، اين امر چنان‌كه گذشت خلاف نظر مقام رهبري است. در اين صورت جسارتا جنابعالي التزام عملي به نظام نداريد نه بنده و ده‌ها كانديدايي كه به اين بهانه ردصلاحيت شدند. و اگر به چنين چيزي معتقد نيستيد و اظهارنظر را مشمول عدم التزام عملي نمي‌دانيد، پس چه كساني شوراي نگهبان را از پشت صحنه اداره مي‌كنند و با آينده انقلاب اسلامي بازي مي‌كنند؟»

اين عضو فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي كه در 3 سال نخست مجلس دهم در مقام نايب‌رييس دوم پارلمان ايفاي نقش كرد، همچنين در ادامه نوشت: «رويه‌اي كه شوراي نگهبان براي انتخابات مجلس يازدهم در پيش گرفت كه به تجسس در اظهارنظرها شدت بخشيد و تاكيد كرد كه فقط نظر رسمي حكومت بايد بازگو شود مجلس را دچار استحاله و تغيير ماهيت مي‌كند. مجلس جايي است كه نمايندگان اقشار مختلف جامعه در آن نظرات‌شان را آزادانه بيان مي‌كنند و احيانا همان روز يا روز بعد هم پاسخ سخن خود را از همان تريبون دريافت مي‌كنند.»

اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي همچنين خاطرنشان كرد: «در اين صورت نمايندگاني حر و آزاده خواهيم داشت كه مصالح كشور را كتمان نمي‌كنند و نگران مواخذه و رد صلاحيت نيستند و دچار نفاق و تظاهر نمي‌شوند. اما با اين رويه‌اي كه شوراي نگهبان در پيش گرفته است نمايندگاني خواهيم داشت كه نظرات واقعي خود را ابراز نمي‌كنند و احيانا دچار ريا و تظاهر مي‌شوند و حتي به سوي تملق سوق پيدا مي‌كنند چون نگران رصدها و مواخذه‌ها و ردصلاحيت‌ها هستند ‌و اين ديگر پارلمان به معني واقعي و مظهر دموكراسي نيست، دكوري است از مجلس كه بله ما هم پارلمان داريم، چيزي شبيه مجلس عربستان سعودي كه صرفا جنبه مشورتي دارد و تصميم‌ساز و تصميم‌گير نيست.»

او اضافه كرد: «به هر حال هرچه فكر كردم كه علت ردصلاحيت من چه بود، ذهنم به جايي نرسيد مگر اينكه وقتي نمي‌توانند كسي را در ميدان رقابت انتخابات شكست دهند اساسا اجازه ورود به ميدان را به او نمي‌دهند و اين يعني تضييع حقوق آن كانديدا و صدها هزار شهروندي كه مي‌خواستند به او راي بدهند.»

مطهري همچنين نوشته است: «خدا را شاهد مي‌گيرم كه نگراني من بيشتر به خاطر ادامه اين رويه است كه لاجرم منجر[...]؛ نقطه‌اي كه با نقطه آغاز انقلاب اسلامي بسيار فاصله دارد. امام خميني(ره) در فرانسه فرمودند كمونيست‌ها هم در جمهوري اسلامي حق اظهارنظر و فعاليت دارند. استاد شهيد آيت‌الله مطهري نيز در آستانه پيروزي انقلاب اسلامي فرمودند در جمهوري اسلامي احزاب غيراسلامي هم حق فعاليت دارند مشروط به اينكه با تابلوي خودشان فعاليت كنند نه با تابلوي اسلام. ببينيد از كجا به كجا رسيده‌ايم.‌ اي كاش جنابعالي كه محضر درس شهيد مطهري را درك كرده‌ايد بهره‌اي از آن آزادانديشي برده بوديد.»

نايب‌رييس پيشين مجلس شوراي اسلامي همچنين اضافه كرد: «مي‌دانم كه جنابعالي با خود فكر مي‌كنيد كه تاكنون نظام را با اين كارها حفظ كرده‌ايد. ولي اين فكر اشتباه است. اين كارها بيشتر به نظام ضربه زده و اگر انجام نمي‌شد اكنون نظام قوي‌تر بود.»

اين نماينده عضو فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي در ادامه خاطرنشان كرد: «با اين حال بنده مردم را به شركت در انتخابات دعوت مي‌كنم و همان ‌طور كه قبلا گفته‌ام خود را از صاحبان اين انقلاب مي‌دانم و مانند مادري كه به خاطر حفظ فرزندش از حق خود مي‌گذرد اين نامهرباني‌ها را به دل نمي‌گيرم و همچنان سرباز انقلاب اسلامي خواهم بود.»

مطهري در پايان اين نامه سرگشاده كه در كانال تلگرامي‌اش منتشر شده است، نوشت: «به هر حال بنده هنوز علت ردصلاحيتم را نمي‌دانم و پاسخي براي مردم ندارم. مستدعي است آن را به‌ طور عمومي اعلام فرماييد تا ابهام براي بنده و جامعه رفع شود. قبلا سپاسگزارم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون