• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4588 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۸ بهمن

مديرعامل سازمان بيمه سلامت:

بيمه رايگان ۵۵ درصد متقاضيان آزمون وسع

طاهر موهبتي، مديرعامل سازمان بيمه سلامت گفت: ۵۵ درصد افرادي كه درخواست آزمون وسع داشتند، مي‌توانند تحت پوشش بيمه رايگان قرار بگيرند همچنين طرح مشوق‌هاي بيمه جهت خدمات پيشگيرانه دراسفند اجرايي مي‌شود.

طاهر موهبتي در نشست خبري در خصوص پرداخت مطالبات مراكز طرف قرارداد گفت: مطالبات مراكز طرف قرارداد خصوصي و دانشگاهي تا مهرماه پرداخت شده و مطالبات داروخانه‌ها تا آبان ماه پرداخت شده است. اما مشكلي كه وجود دارد اين است كه دو و نيم تا چهار ماه از سال ۹۷ ما به تمامي مراكز دانشگاهي و خصوصي بدهكاريم.

او در اين نشست گفت: در سال ۹۷ به‌رغم تمام مديريت هزينه‌اي كه انجام داديم متاسفانه چهار ماه از بودجه ما را ندادند و همين باعث شد تا در پرداخت مطالبات مراكز طرف قرارداد با مشكل مواجه شويم.

موهبتي ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه قول‌هايي براي پرداخت بخشي از اين بدهي به ما داده كه اميدواريم محقق شود.

به گزارش مهر، مديرعامل سازمان بيمه سلامت درباره بدهي‌ها تاكيد كرد: محدوديت‌هايي كه در كشور وجود دارد را مي‌پذيريم اما اين نمي‌تواند دليلي براي بدهي ايجاد شده به داروخانه‌ها و مراكز خصوصي باشد و آنها گلايه‌مند هستند. او با اشاره به اينكه 4 هزار و 900 ميليارد تومان از دولت طلبكاريم گفت: اگر اين اعتبار ما را بدهند بسياري از مشكلات ما در پرداختي‌ها حل مي‌شود و مي‌توانيم پرداخت‌هاي داروخانه‌ها را به‌روز كنيم.

موهبتي با اشاره به اينكه ۹۵ درصد اعتبارات ما دولتي است، گفت: مشكلات و محدوديت‌هاي اعتباري براي دولت وجود دارد كه آنها را مي‌پذيريم اما اميدواريم قولي كه در پرداخت بخشي از بدهي‌ها به ما داده شده، محقق شود در غير اين صورت گرفتاري‌هاي جديدي براي‌مان ايجاد خواهد شد.

او به بودجه سال ۹۹ اشاره كرد و گفت: اعتبار سال آينده ما با افزايش ۹ درصدي رو به رو شده كه اگر همين مبلغ به ما تخصيص كامل داده شود باز هم با نيازمان ۵ هزار ميليارد تومان كسري خواهيم داشت.

موهبتي گفت: اميدواريم مجلس مبلغي از بدهي‌هايي كه از سال ۹۷ داريم كه حدود ۳۶۰۰ تا ۷۰۰ ميليارد تومان مي‌شود در راستاي جبرانش اقدام كند.

وي در مورد استحقاق‌سنجي نيز گفت: با افتتاح پايگاه اطلاعات برخط بيمه‌شدگان همپوشاني‌ها رفع و شفافيت در هزينه انجام مي‌گيرد.

به گفته او در حال حاضر ۱۹ تا ۲۰ دستگاه اجرايي بيمه مستقل دارند و سازمان‌هايي مانند تامين اجتماعي، نيروهاي مسلح و ما نيز هر كدام بيمه مستقلي داريم و در گذشته تمامي اين سازمان‌ها به صورت جزيره‌اي عمل كردند اما با الزامي كه در برنامه ششم صورت گرفت تمامي اطلاعات بيمه‌شدگان در سازمان‌ها و ارگان‌هاي مختلف در پايگاه اطلاعات بر خط بيمه‌شدگان درج و به‌روز رساني مي‌شود كه اين موضوع باعث مي‌شود صحت كار بيشتر و شفافيت بالا رود.

مديرعامل سازمان بيمه سلامت با اشاره به اينكه در حال حاضر ۳۳ هزار مركز درماني به سامانه استحقاق سنجي متصل هستند، گفت: البته ۲۰ هزار مركز ديگر نيز بايد به اين سامانه متصل شوند و همه مكلف هستند اطلاعات بيمه‌شدگان را به صورت دقيق و صحيح در سامانه وارد كنند و همزمان استعلام بگيرند و در اين صورت همپوشاني‌ها مشخص و دفترچه جديد صادر نمي‌شود.

او همچنين تاكيد كرد: در سه ماهه سال ۹۹ تمامي ارايه‌دهندگان خدمت به سامانه استحقاق سنجي متصل خواهند شد و مهم‌ترين گام براي حذف دفترچه كاغذي اتفاق مي‌افتد و كاربرد دفترچه بيمه به حداقل يعني صفر مي‌رسد.

موهبتي در خصوص تحقيقاتي كه در مورد سلامت مردم و مقايسه با كشورهاي ديگر انجام شده، اشاره كرد و گفت: در بسياري از كشورها بين بيمه، تعرفه بيمه و مراقبت مردم از خودشان رابطه معناداري وجود دارد اما در كشور ما در بيمه‌هاي درماني و اجتماعي اين گونه نيست و تخفيفي نداشتيم به همين دليل به مركز تحقيقات سلامت در سازمان بيمه سلامت ماموريت داديم اين موضوع را بررسي كند كه ميان پرداخت حق بيمه و سلامتي مردم رابطه‌اي ايجاد شود. وي اظهار داشت: چهار مولفه فشار خون، قند، كلسترول و توده بدني را انتخاب كرديم و كساني كه در معرض اين موارد قرار مي‌گيرند در يك رده سني به بالا طرح مشوق‌هاي بيمه‌اي جهت خدمات پيشگيرانه براي آنها در نظر گرفته شد چنانچه اگر در زمان مناسب براي سلامتي خود مراجعه و اين موارد را بررسي كنند از يك تخفيف و امتيازي در بخش بيمه‌اي برخوردار خواهند شد.

مديرعامل سازمان بيمه سلامت تاكيد كرد: پايلوت اين كار در اسفند ماه در استان گلستان و زنجان آغاز مي‌شود و بعد از بررسي نقاط قوت و ضعف كار در سه ماهه دوم سال آينده اجراي كشوري اين طرح آغاز خواهد شد.

موهبتي گفت: اجراي اين طرح براي بيمه پردازها اجباري نيست اما براي بيمه رايگان، اجباري است حتي اگر منجر به بهبود در اين گزينه‌هاي عنوان شده نشود باز هم بيمه آنها تمديد خواهد شد اما در بيمه پردازان تنها مراجعه كافي نيست و افرادي كه مي‌خواهند از تخفيفات برخوردار شوند بايد بتوانند قند خون، فشار خون و... را كنترل كنند و اين طرح در راستاي صيانت از سلامت مردم اجرايي مي‌شود.

موهبتي در مورد ارزيابي وسع گفت: تاكنون يك ميليون و ۷۰۰ هزار نفر به سامانه ما مراجعه كرده‌اند كه اغلب درخواست ارزيابي وسع داشتند كه در نهايت بين ۵۰ تا ۵۵ درصد اين تعداد پس از ارزيابي وسع عنوان شده كه مي‌توانند از بيمه رايگان استفاده‌كنند. به ‌طوري كه ۷۳درصد اين افراد براي گرفتن دفترچه بيمه اقدام كرده‌اند اما آنهايي كه قرار بود پول بدهند هنوز مراجعه نكرده‌اند كه البته يك ماه فرصت دارند.

موهبتي در بخش ديگري از سخنانش گفت: علت عدم مراجعه بخشي از مردم اين است كه هنوز باورشان نشده كه در تخت بيمارستان نمي‌توانند بيمه شوند.

او با اشاره به اينكه پيش‌بيني مي‌شود ۶ تا ۸ ميليون نفر بيمه نباشند، گفت: اگر متوسط را 6 ميليون نفر در نظر بگيريم مراجعه افراد در سامانه نشان مي‌دهد حدود 3 ميليون نفر از آنها براي ثبت نام مراجعه خواهند كرد كه ۵۵ درصدشان بعد از آزمون وسع بيمه رايگان خواهند بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون