• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4589 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۹ بهمن

خبر

آزادي يك شهروند ايراني ر آلمان

سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه اعلام كرد: در پي سلسله رايزني‌هاي فشرده ديپلماتيك و با همكاري موثر قوه قضاييه و سازمان اطلاعات سپاه «احمد خليلي» شهروند ايراني كه به بهانه نقض تحريم‌هاي غيرقانوني و ظالمانه امريكا و به درخواست دادستاني اين رژيم در آلمان بازداشت شده و در معرض استرداد به امريكا قرار داشت، شب گذشته آزاد و به همراه وزير امور خارجه به ميهن بازگشت.

به گزارش فارس، احمد خليلي از اواخر سال ۱۳۹۶ به درخواست دادستاني امريكا و به اتهام دور زدن تحريم‌ها و با حكم دادگاهي در آلمان در بازداشت به سر مي‌برد و قرار بود به امريكا مسترد شود. وزير امور خارجه ايران براي شركت در پنجاه و ششمين كنفرانس امنيتي مونيخ پنجشنبه شب 24 بهمن ماه به مونيخ سفر كرده بود و ديشب پس از پايان رايزني‌ها و ديدارها در حاشيه نشست مذكور به تهران بازگشت.گفتني است پيش از اين نيز «مسعود سليماني» استاد دانشگاه‌هاي تهران و استاد تمام دانشگاه تربيت مدرس و يكي از محققان برجسته حوزه سلول‌هاي بنيادي كه بيش از يك سال در حبس غيرقانوني در امريكا بود روز شنبه ۱۶ آذر ماه آزاد و در سوييس تحويل مقامات ايراني شد و به همراه محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران كه بدين منظور به زوريخ سفر كرده بود به تهران بازگشت.

امريكا به حقوق قانوني ايران احترام بگذارد

سخنگوي وزارت خارجه چين در نشست هفتگي با خبرنگاران درباره جديدترين تحولات اين كشور، منطقه و جهان اظهارنظر كرد و اقدامات دولتمردان امريكا را بر هم زننده ثبات جهاني برشمرد.

به گزارش فارس، «گنگ شوانگ» از سخنگويان وزارت خارجه چين در پاسخ به سوال يكي از حاضران درباره اينكه ايالات متحده تصميم گرفته به موجب «قانون منع گسترش سلاح‌هاي اتمي ايران، كره شمالي و سوريه» 6 شركت چيني، 3 شركت روسي، يك شركت عراقي و يك شركت تركيه‌اي را مجازات كند، گفت:«چين موضع جدي خود در اين زمينه را به طرف امريكايي ارايه كرده است. ما به‌ طور كامل با تحريم‌هاي يك‌جانبه و فراسرزميني اعمال شده توسط ايالات متحده با استناد به قوانين داخلي مخالف هستيم. ما به امريكا توصيه مي‌كنيم كه اشتباه خود را اصلاح كرده و تحريم‌ها را لغو كنند.»اين ديپلمات چيني در ادامه گفت:«چين متعهد به تقويت سازوكار بين‌المللي منع گسترش سلاح‌هاي اتمي، پايبند به تعهدات بين‌المللي خود در زمينه منع گسترش سلاح‌هاي اتمي و حفظ ارتباط و همكاري با ديگر كشورها بر اساس احترام متقابل است. در مقابل در زمينه منع گسترش سلاح‌هاي اتمي و موارد ديگر، ايالات متحده وسواس يك‌جانبه‌گرايي دارد. اين قانون تحريم‌هاي يك‌جانبه و فراسرزميني نادرستي را به ديگران تحميل مي‌كند كه توسط جامعه بين‌المللي رد شده زيرا اين امر به ‌شدت تضعيف‌كننده منافع ساير كشورها و تلاش‌هاي بين‌المللي براي پرداختن به مسائل مربوط به منع گسترش سلاح‌هاي اتمي و حفظ صلح و ثبات است.»گنگ شوانگ در خاتمه با اشاره به موضوع هسته‌اي ايران گفت:«مساله هسته‌اي ايران يك نمونه از اين موارد است و ما از ايالات متحده مي‌خواهيم كه به نگراني‌هاي جامعه بين‌الملل توجه كرده و به حقوق و منافع قانوني ساير كشورها احترام بگذارد.» وزير خارجه چين نيز در روزهاي گذشته با اشاره به بي‌فايده بودن هر گونه حضور نظامي امريكا در خاورميانه گفت، ايالات متحده تنها اقدامات به نفع خود را انجام مي‌دهد.

ادعاي ديدار ظريف
با يك سناتور امريكايي

پايگاه خبري The Federalist امريكا به نقل از يك منبع آگاه مدعي شد كه وزير خارجه ايران با يك سناتور امريكايي در آلمان ديدار كرده است. اين رسانه گزارش كرد كه از هيات فرانسوي در مونيخ كسب اطلاع كرده است و نوشت كريس مورفي، سناتور دموكرات ايالت كنتيكت امريكا در حاشيه كنفرانس امنيتي مونيخ ديداري محرمانه با محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران داشته است. به گزارش فارس اين پايگاه امريكايي در ادامه گفته، دفتر سناتور مورفي از پاسخ به سوالي در اين زمينه در اين زمان خودداري كرده است.

سناتور مورفي، عضو كميته روابط خارجي سناي امريكاست. پايگاه خبري فدراليست كه به محافظه‌كاران نزديك است، گفته است كه سناتور مورفي اين اقدامات را در راستاي تضعيف دولت دونالد ترامپ انجام داد است. يك مقام وزارت خارجه امريكا اما گفته است كه وزارت خارجه امريكا هيچ اطلاعي از دو طرف درباره اينكه مورفي ديداري با مقامات ايراني داشته است، ندارد. سناتور مورفي پيش از اين از تماس‌هاي«جان كري» وزير خارجه پيشين امريكا با ظريف كه به ‌شدت مورد انتقاد كاخ سفيد قرار گرفته بود، دفاع كرده بود.اين سناتور دموكرات و عضو كميته روابط خارجي سناي امريكا كه در نشست اخير كنفرانس امنيتي مونيخ شركت كرده بود و دقايقي بعد از جلسه پرسش و پاسخ محمدجواد ظريف در اين كنفرانس در نشستي با حضور وزراي خارجه عمان، تركيه، قطر و كويت درباره وضعيت در منطقه غرب آسيا شركت كرده بود.

اطمينان بورل به چين و روسيه

اتحاديه اروپا اعلام كرد كه جوزپ بورل در رايزني‌هايش با وزيران امورخارجه چين و روسيه به آنها اطمينان داده است كه به همكاري با ساير طرف‌هاي برجام براي حفظ اين توافق ادامه خواهد داد.

به گزارش ايسنا، اتحاديه اروپا در بيانيه‌اي درباره سفر اخير جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا به آلمان نوشت: جوزپ بورل در جريان گفت‌وگوهايش با وانگ يي، وزير امورخارجه چين و سرگئي لاوروف، وزير امورخارجه روسيه فرصت داشت تا درباره گام‌هاي بعدي در رابطه با برجام رايزني كند.او همچنين به آنها(وزيران خارجه روسيه و چين) اطمينان داد كه به عنوان هماهنگ‌كننده به صحبت‌هاي تمام طرف‌هاي برجام گوش خواهد داد و به همكاري با تمامي آنها به منظور زنده نگه داشتن اين توافق ادامه مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون