• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4590 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ بهمن

سندرز و بلومبرگ در انتخابات درون حزبي دموكرات‌ها اوج مي‌گيرند

بايدن در آستانه سقوط

ميثم سليماني

هنگامي كه رقابت‌هاي مقدماتي درون حزبي دموكرات‌ها آغاز شد و يك به يك نامزدها براي انتخابات رياست‌جمهوري 2020 اعلام آمادگي مي‌كردند بسياري پيش‌بيني مي‌كردند كه بيشترين رقابت بين بايدن، وارن و سندرز خواهد بود. اگر يك گزينه چهارمي نيز بنا بود به اين جمع اضافه شود نام كامالا هريس به ميان مي‌آمد. اما با شروع انتخابات در دو ايالت آيووا و نيوهمپشاير به نظر مي‌رسد فضاي غبارآلود و مبهم حاكم بر انتخابات رفته‌رفته كنار مي‌رود و مشخص مي‌شود چه كساني از بين جمع كثير نامزدهاي دموكرات ظرفيت رسيدن به مرحله نهايي انتخابات را دارند. كامالا هريس پيش از انتخابات درون حزبي كمپين انتخاباتي‌اش به شكست انجاميد و از رقابت كناره‌گيري كرد. اما جو بايدن به نظر مي‌رسد سرنوشتي بسيار غم‌انگيز را پيش روي خود براي پايان عمر سياسي‌اش مي‌بيند. پرونده پسر او در بحث اوكراين اگرچه به استيضاح ترامپ و تبرعه شدن رييس‌جمهور امريكا منجر شد اما ضربه سختي را به بايدن وارد كرد. هنگامي كه وارد كارزار انتخاباتي شد بسياري اميدوار بودند كه او بتواند بسيار قدرتمند حاضر شود و انتظارات از او بسيار بالا بود، ولي به نظر مي‌رسد عواملي همچون پرونده پسرش و عملكرد نه چندان مطلوب در كمپين‌هاي انتخاباتي به او ضربه سختي وارد كرد. در پرونده پسرش اگرچه هيچ‌يك متهم به سوءاستفاده از قدرت يا اقدامي خلاف قانون نشدند اما واقعيت آن است سوالات و ابهامات زيادي را براي بسياري از راي‌دهندگان به وجود آورد و كمپين او را نيز به‌شدت تضعيف كرد. نمود آن را به خوبي مي‌توان در دو انتخابات اوليه حزب دموكرات در آيووا و نيوهمپشاير ديد. هرچند پيش‌بيني مي‌شد كه او شانس پاييني براي پيروزي در اين دو ايالات دارد اما پيش‌بيني نمي‌شد تا اين حد نتايج ضعيفي براي او رقم بخورد. با اين حال پيش‌بيني مي‌شد كه بايدن از شانس بالايي در دو ايالت نوادا و كاروليناي‌جنوبي برخوردار باشد. ولي حالا نتايج نظرسنجي‌ها در نوادا نشان مي‌دهد كه بايدن حتي از شانس بالايي براي پيروزي در اين ايالت هم برخوردار نيست. نظرسنجي‌ها تنها 4 روز مانده به انتخابات نوادا برني سندرز مي‌تواند با اختلافي قابل‌توجه رقباي خود در اين ايالت را پشت‌سر بگذارد و عملا جو بايدن و ساير رقبا را در اين ايالت شكست دهد. بايدن حساب ويژه‌اي روي اين دو ايالت باز كرده بود تا بتواند با يك عملكرد مناسب در سه‌شنبه بزرگ ماه مارس به يك موفقيت دست پيدا كند و به طرفداران خود وعده داده بود كه در اين دو ايالت پيروز شود، اما به نظر مي‌رسد او بايد منتظر سومين شكست خود در نوادا باشد. بسياري معتقدند ايالت نوادا به دليل اينكه يكي از متنوع‌ترين ايالات امريكا به لحاظ نژادي است مي‌تواند براي هر نامزد انتخاباتي نتايج آن بسيار حايز اهميت باشد تا يك ارزيابي به لحاظ پايگاه راي خود در ميان نژادهاي مختلف داشته باشند.

نظرسنجي‌هاي ملي

از طرفي ديگر بايدن طي ماه‌هاي اخير حداقل اين اميدواري را داشت كه در نظرسنجي‌هاي ملي موقعيت بهتري دارد. اما حالا در نظرسنجي كه NPR به همراه PBS منتشر كرده، نشان مي‌دهد بايدن در نظرسنجي‌هاي ملي هم از شانس بالايي براي پيروزي مانند ماه‌هاي گذشته در برابر ساير رقبا برخوردار نيست. برني سندرز اكنون 31درصد از آراي دموكرات‌ها را دراختيار دارد و اين يعني او 9درصد بالاتر از نزديك‌ترين رقيب خود يعني مايكل بلومبرگ قرار دارد. بلومبرگ كه در رقابت‌هاي درون حزبي آيووا و نيوهمپشاير شركت نكرد حالا بناست نقطه آغار او در نوادا باشد. او از زمان ورود به انتخابات به حدي هزينه‌ تبليغاتي داشته كه توانسته آراي خود را به شكل قابل‌توجهي بالا ببرد. بلومبرگ به دليل تبليغات گسترده تلويزيوني و همچنين شبكه‌هاي اجتماعي همه‌جا شناخته شده است. اما عيار او روز چهارشنبه خواهد بود كه بناست در مناظره تلويزيوني با ساير رقباي دموكرات خود حاضر شود، زيرا او به نحوي توانسته خود را در نظرسنجي‌ها بالا ببرد كه حزب دموكرات‌ و رسانه‌ها ديگر نمي‌توانند او را ناديده بگيرند و از حداقل راي براي حضور در مناظره‌هاي تلويزيوني برخوردار شده است.

براي اينكه يك نامزد واجد شرايط حضور در مناظره تلويزيوني در نوادا باشد بايد در دو انتخابات گذشته حداقل يك نماينده‌ حزبي را به دست آورد يا اينكه بايد در چهار نظرسنجي ملي حداقل 10درصد يا در دو نظرسنجي ايالتي نوادا و كاروليناي جنوبي نيز حداقل 12درصد را دراختيار داشته باشد. بلومبرگ در نظرسنجي‌هاي اخير توانسته محبوبيت خود را به بالاي 10درصد برساند و به عنوان رقيبي قدرتمند پا به عرصه رقابت بگذارد.

 

ولخرجي بلومبرگ

بلومبرگ كه فردي متمول در امريكا به حساب مي‌آيد تاكنون بيش از 300 ميليون دلار پول صرف تبليغات كرده است و با وجود عدم رقابت در دو ايالت اول توانسته خود را به مقام دوم نظرسنجي‌ها در سطح ملي برساند.

در روزهاي اخير نيز سندرز و بلومبرگ حملات عليه يكديگر را به‌شدت افزايش داده‌اند. سندرز حجم پولي كه بلومبرگ صرف انتخابات كرده است را هدف قرار داده و او را متهم كرده كه مي‌خواهد نامزدي حزب را بخرد.

سندرز در توييتر خود عنوان كرده كه بلومبرگ از هيجان و انرژي لازم براي شكست دونالد ترامپ برخوردار نيست. اما بلافاصله مايكل بلومبرگ با انتشار يك ويديو پاسخ سندرز را داد. در اين ويديو بلومبرگ به حملات طرفداران سندرز به ساير رقباي انتخاباتي در فضاي مجازي و واقعي پرداخت و گفت چيزي كه ما امروز براي شكست دونالد ترامپ در ماه نوامبر نياز داريم اتحاد است و اين‌گونه انرژي‌ها ما را به جايي نمي‌رساند؛ كنايه‌اي به سندرز كه نشان مي‌داد تيم تبليغاتي بلومبرگ به خوبي رفتارهاي طرفداران و كمپين سندرز را مورد تحليل و بررسي قرار داده است.

سقوط بايدن

در ميان اين دعواها اما بايدن به سمت سقوط پيش مي‌رود. او كه روزي صدرنشين بلامنازع نظرسنجي‌هاي ملي در ميان دموكرات‌ها به حساب مي‌آمد حالا در شرايطي بسيار سخت قرار گرفته است. او در نظرسنجي اخير تنها 15درصد آرا را به خود اختصاص داده و با 9درصد ريزش راي مواجه شده است.

تحليل‌ها نشان مي‌دهد كه مناظره روز چهارشنبه روي عملكرد او در نوادا و سپس كاروليناي جنوبي بسيار مهم و تعيين‌كننده است، زيرا اگر او نتواند طي 10 روز آينده نمايشي قانع‌كننده از خود نشان دهد بايد منتظر خداحافظي پيش از موعد او از رقابت‌هاي انتخاباتي باشيم.

در جايگاه چهارم اين نظرسنجي اليزابت وارن سناتور ماساچوست قرار دارد كه با 12درصد آرا در دو ايالت اول كنار جو بايدن ضعيف‌ترين عملكرد را از خود نشان داد و امتيازات او نيز در حال ريزش است. در جايگاه بعدي ايمي كلوبوچار سناتور مينه‌سوتا با 9درصد آرا توانسته با عملكردي كه كمتر از او در دو ايالت ابتدايي انتظار بود از 4درصد محبوبيت ماه دسامبر رشد داشته باشد. اما نكته جالب‌توجه اين نظرسنجي درخصوص پيت بوتجيج است. او كه در انتخابات آيووا پيروز شد و در نيوهمپشاير با فاصله‌اي نزديك از سندرز قرار گرفت اما آراي او در سطح ملي با كاهش مواجه و به 8درصد رسيده است. اين در حالي است كه او در ماه دسامبر 13درصد راي داشت و اين انتظار وجود داشت كه با توجه به پيروزي‌هاي اخير بتواند رشد خوبي در انتخابات سراسري داشته باشد. با اين وجود او تاكنون بيشترين نماينده حزبي را دراختيار دارد ولي اين نظرسنجي خبر خوبي براي بوتجيج نيست، زيرا سه‌شنبه بزرگي كه 3 مارس برگزار مي‌شود عملا حدود يك‌سوم نمايندگان كنگره ملي دموكرات‌ها را تعيين مي‌كند و بوتجيج عيار واقعي خود را در آنجا مي‌سنجد.

 

مبارزه عليه ترامپ

در حال حاضر تنها چيزي كه تبديل به نقطه قوت بايدن شده نتايج نظرسنجي او در برابر دونالد ترامپ است، چراكه در ميان همه نظرسنجي او بالاترين محبوبيت را در برابر دونالد ترامپ نسبت به ساير رقبا دارد و شركت‌كنندگان معتقدند او فردي است كه مي‌تواند دونالد ترامپ را در ماه نوامبر شكست دهد. هر چند در اين نظرسنجي
6 نامزد اصلي دموكرات‌ها توان شكست ترامپ را دارند اما در ميان آنها بايدن بهترين عملكرد را داشته است، زيرا اين نظرسنجي نشان مي‌دهد بايدن مي‌تواند با 6درصد اختلاف دونالد ترامپ را شكست دهد و تنها نامزدي است كه به 50درصد آرا درست يافته است.

پس از آن بلومبرگ با 48درصد آرا قرار دارد. بلومبرگ اگرچه با تاخير وارد كارزار شد ولي حالا خود را مثل يك رقيب جدي نشان داده و او در اين نظرسنجي نيز مي‌تواند با 4درصد اختلاف پيروز رقابت با ترامپ شود. در جايگاه‌هاي بعدي سندرز، بوتجيج، كلوبوچار و وارن قرار دارند.

بدنه حاميان

اما نكته‌اي كه در اين بين وجود دارد بدنه‌اي كه از سندرز حمايت مي‌كند جوان است. اكثريت شركت‌كنندگان زير 45 سال به برني سندرز راي مي‌دهند و به او اعتقاد دارند. زنان ديگر طيفي هستند كه از سندرز حمايت مي‌كنند. با اين حال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي، حومه‌نشينان و مناطق روستايي و همچنين آفريقايي‌-امريكايي تبارهاي از جمله حاميان بايدن محسوب مي‌شوند.

اما در اين نظرسنجي‌ها افراد ميانه و بالاي
45 سال از بلومبرگ حمايت مي‌كنند و او اين ظرفيت را نشان داده كه بتواند نتايجي غير قابل پيش‌بيني را رقم بزند. همچنين بلومبرگ در ميان ساهپوستان پس از بايدن قرار دارد و اگر بايدن نتايج دلخواه را در نوادا و به‌خصوص كاروليناي‌جنوبي كسب نكند احتمالا آراي رنگين پوست‌هاي پشتيبان بايدن راي خود را به سمت بلومبرگ ببرند و اين مي‌تواند نقطه عطفي براي او باشد. در هر صورت دموكرات‌ها در انتخابات نهايي نيز حساب زيادي روي سياهپوستان باز كردند، چراكه در انتخابات گذشته 89درصد آنها به هيلاري كلينتون راي دادند از همين رو بسيار حايز اهميت است فردي از حزب دموكرات به عنوان نامزد نهايي معرفي شود كه سياهپوستان را نيز به خود جذب كند.

 

سورپرايز پاياني

دو انتخابات بعدي براي دموكرات‌ها و نامزد نهايي اين حزب بسيار تعيين‌كننده است. احتمالا بسياري از مدعياني كه ابتدا نام آنها را برديم كنار بروند و عرصه براي مدعياني كه توانستند قوي‌تر عمل كنند، باقي بماند. با پايان انتخابات در كاروليناي جنوبي مي‌توان منتظر دو اتفاق بود كه همه را شگفت‌زده كند. اگر بايدن عملكرد خوبي در آنجا هم نشان ندهد بايد منتظر خداحافظي او قبل از سه‌شنبه بزرگ باشيم، زيرا به نظر مي‌رسد بايدن اوضاع خوبي براي رقابت ندارد و شايد آينده كمپين او همگي به دو انتخابات آتي بستگي داشته باشد و حتي به سه‌شنبه بزرگ نيز نرسد و اين اتفاق را مي‌توان پايان عمر سياسي بايدن دانست. اما اتفاق شگفت‌انگيز بعدي مي‌تواند مايكل بلومبرگ باشد. ورود او به انتخابات معادلات انتخاباتي را به شكل قابل‌توجهي تغيير داده است. هزينه‌هاي هنگفت تبليغاتي در رسانه‌هاي مختلف او را به‌شدت بر سر زبان‌ها انداخته است. او اگر بتواند يك عملكرد مناسب در مناظره‌هاي انتخاباتي از خود نشان دهد، شايد تبديل به مدعي اصلي رقابت درون حزبي شود. حالا حضور قدرتمند در مبارزه با ساير نامزدها پيش از انتخابات درون حزبي بسيار تعيين‌كننده شده است. ايمي كلوبوچار با حضور خوب خود در مناظره پيش از نيوهمپشاير توانست موقعيت خود در انتخابات را بهبود ببخشد و تبديل به فردي شود كه بتوان روي او حساب كرد. تفاوت تعدد نامزدهاي انتخاباتي دموكرات‌هاي 2020 با جمهوري‌خواهان 2016 در اين است كه همگي به نحوي توانمند ظاهر شدند. در سال 2016 تنها ترامپ بود كه ديده مي‌شد و رفته‌رفته همه زير سايه او محو مي‌شدند. اما در ميان دموكرات‌ها هنوز چنين اتفاقي رخ نداده همگي شانس داشته و اين توانايي را دارند كه خود را تا روز سه‌شنبه بزرگ ارتقا دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون