• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4591 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱ اسفند

بازي امنيتي با اقتدار مجلس

تفكيك آراء و رفتار رأي‌دهندگان در انتخابات‌هاي كشورمان نشان مي‌دهد، بخش قابل توجهي از اين افراد همان كساني هستند كه اصطلاح طيف خاكستري به آنها اطلاق مي‌شود و يكي از مهم‌ترين خصايص آنها، نداشتن پيش‌داوري درباره جناح‌هاي سياسي متعارف كشور است. همان ‌طور كه اين طيف بيشترين درصد راي‌دهندگان را به خود اختصاص مي‌دهند، تحليل جامعه‌شناسي و امنيتي چنين قشري حاكي از آن است كه بر خلاف مدافعان دو جناح مشهور به اصولگرا و اصلاح‌طلب-كه انگيزه‌هاي مختلفي براي شركت در انتخابات دارند- اين درصد اصلي از چنين تبليغات و محكوم كردن مجلس به‌ طور كلي و بي‌قاعده، تصميم بر بي‌تفاوتي و حاضر نشدن پاي صندوق‌هاي راي مي‌گيرند.

به همين خاطر، فارغ از توجه به اينكه گوينده چنين تحليل‌ها و تخريب‌هايي، چپ، راست، طيف سوم يا پرچمداران بر هم زدن مجلس هستند اگر پيامد ورودشان به تبليغات انتخاباتي، سركوب انگيزه‌هاي محلي، اجتماعي يا سياسي در هر منطقه و استاني باشد قطعا به بهبود هيچ روندي حتي اقتصادي در كشور-كه شايد در نگاه اول كم‌ارتباط به نظر برسد- كمك نكرده است.

لذا به نظر مي‌رسد، هر آن‌كس يا گروهي كه قلبا به دنبال تقويت مهم‌ترين «مولفه‌هاي امنيت‌ساز» در انتخابات مجلس است بايد به سراغ افزايش اعتماد، رجوع و در نتيجه مشاركت مردم در تعيين نمايندگان خود برود و بدين‌سان به چسبندگي مردم با يك نهاد مهم در حاكميت ياري رساند.

كمترين تاثير اين چسبندگي و مشاركت بالا قطعا تشكيل مجلسي مقتدر خواهد بود كه علاوه بر اقتدار، «كارآمدي اقتدار» را نيز خوب مي‌فهمد. همان فرد يا گروهي كه با فرض جمع‌آوري رأي‌هاي سياه و نه خاكستري به دنبال در هم كوبيدن اقدامات و رفتارهاي همه نمايندگان سابق و فعلي هستند، يادشان نرود در حقيقت نهادي را از دسترس مردم خارج مي‌كنند كه توانايي برگرداندن اين اعتماد را حتي با رأي آوردن خودشان نخواهند داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون