• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4591 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱ اسفند

دور حذفي ليگ قهرمانان اروپا آغاز شد

سرخ‌ها در تله سرخ‌پوست‌ها

مرحله حذفي ليگ قهرمانان اروپا سه‌شنبه شب با برگزاري دو ديدار آغاز شد تا دوباره هيجان يوسي‌ال قاره سبز را فرا بگيرد. در نخستين ديدارهاي مرحله يك‌هشتم نهايي اتلتيكو مادريد در واندامتروپوليتانوي شهر مادريد از آماده‌ترين تيم حال حاضر اروپا يعني ليورپول پذيرايي كرد و پاري‌سن‌ژرمن براي شكستن طلسم حذف در يك هشتم نهايي در سيگنال ايدونا پارك شهر دورتموند به مصاف زنبورهاي اين شهر رفت. در حالي كه پيش از شروع اين مرحله كارشناسان شانس ليورپول و پاريسي‌ها را بيشتر مي‌دانستند، اين تيم‌هاي ميزبان بودند كه توانستند معادلات را به هم بزنند و با پيروزي دور رفت را پشت سر بگذارند.

 

كلاس آموزش ال‌چولو

تيم‌هاي اتلتيكو و ليورپول در شرايطي به مصاف هم رفتند كه دو تيم در ليگ‌هاي كشورشان شرايطي كاملا متفاوت را تجربه مي‌كنند. ليورپول بهترين نتيجه تاريخ ليگ برتر را تاكنون به دست آورده و با 25 برد و يك تساوي از 26 بازي صدرنشين مطلق ليگ برتر انگليس است و در آستانه يك قهرماني خيلي زودهنگام در ليگ جزيره قرار دارد اما اتلتيكو اصلا صلابت سال‌هاي گذشته را نداشته و از 24 بازي در ليگ تنها 10 برد به دست آورده و در رده چهارم جدول قرار دارد. اين تيم همچنين از جام حذفي هم كنار رفته و تنها موقعيت باقي‌مانده‌اش ليگ قهرمانان است. بازي با برتري ميزبان آغاز شد و اين تيم در همان 4 دقيقه نخست بازي روي ضربه كرنر و اشتباه مدافعين ليورپول به گل اول دست يافت. اين گل را سائول نيگوئز به ثمر رساند تا موتور محرك نقشه‌هاي سيمئونه براي اين بازي روشن شود. بعد از گل اتلتيكو توپ و ميدان را در اختيار ليورپولي‌ها گذاشت و دست به دفاعي همه‌جانبه زد اما روي ضد حملات تلاش كرد به ‌گل‌هاي بعدي برسد. ديه‌گو سيمئونه كه استاد تاكتيك‌هاي دفاعي به حساب مي‌آيد و مشخص است همه تخم‌مرغ‌هايش را در سبد ليگ قهرمانان گذاشته موفق شد در طول نود دقيقه تمام عناصر تهاجمي ليورپول، مدافع عنوان قهرماني را از كار بيندازد به‌طوري كه دومين خط حمله برتر ليگ انگليس در طول 90 دقيقه نتوانست حتي يك شوت در چارچوب به سمت دروازه اوبلاك روانه كند! از آن طرف اتلتي‌ها كه از حمايت پرشور هوادارانش برخوردار بود چندين بار مي‌توانستند روي ضد حملات برق‌آساي خود باز هم دروازه بكر را باز كنند اما با بي‌دقتي موقعيت‌ها را از دست دادند. در نهايت بازي با همان يك گل به سود اتلتيكو به پايان رسيد تا سيمئونه به تمام مربيان ليگ برتر انگليس كه طي 26 بازي نتوانسته‌اند ليورپول كلوپ را شكست دهند، ياد بدهد راه بردن اين مربي آلماني و تيم ترسناكش به چه شكلي است. اين مساله حتي در طرح‌ها و كاريكاتورهايي كه بعد از بازي منتشر شد نيز به چشم مي‌خورد. در يكي از طرح‌ها سيمئونه در حال تدريس تاكتيك‌هاي فوتبال به مربيان بزرگ ليگ برتر نظير پپ و مورينيو و لمپارد نشان داده شده است. با تمام اين تفاسير هنوز هيچ چيزي تمام نشده و يك 90 دقيقه كامل در آنفيلد باقي مانده است. حافظه تاريخي دو تيم و هواداران نشان مي‌دهد شانس ليورپول در بازي برگشت بيشتر است. هيچ‌كس كامبك باورنكردني قرمزهاي آنفيلد مقابل بارسلونا در فصل گذشته را فراموش نكرده. همچنين هيچ‌كس يادش نرفته اتلتيكو چطور پيروزي دو بر صفر در خانه مقابل يوونتوس در فصل گذشته را در بازي برگشت و در شهر تورين با باخت 3 بر صفر عوض كرد و حذف شد. در ديداري كه كريس رونالدو هت‌تريك كرد تا انتقادهاي زيادي از سيمئونه مطرح شود. حال بايد تا 21 اسفند صبر كرد و ديد سيمئونه براي بازي برگشت چه تدابيري خواهد انديشيد و يورگن كلوپ براي فرار از تله‌هاي دفاعي سرخ‌پوست‌ها چه كار خواهد كرد.

 

هالند عليه پولدارهاي پاريس

دومين ديدار دور رفت مرحله يك‌هشتم ليگ قهرمانان اروپا در شهر دورتموند برگزار شد و زنبورها به مصاف تيم پر مهره پي‌اس‌جي رفتند. شاگردان توماس توخل كه اين روزها حواشي بي‌دليلي نظير دلخوري امباپه و غيبت‌هاي نيمار و ناراحتي‌اش از بازي نكردن را پشت سر مي‌گذارند، در ديدار مقابل دورتموندي كه در بوندسليگا شرايط چندان مساعدي ندارد قرار گرفتند اما به خوبي مي‌دانستند اين تيم همان تيمي است كه از گروه مرگ مسابقات به دور حذفي رسيده است. بازي در نيمه اول بسيار پاياپاي دنبال شد و دو تيم هم در مالكيت و هم در خلق موقعيت شرايط برابري را تجربه كردند. با اين وجود در نيمه دوم برگ برنده دورتموند‌ي‌ها رو شد و ارلينگ هالند كه اين روزها در فوتبال آلمان غوغا به پا كرده، درخشش در ليگ قهرمانان را نيز براي دورتموند آغاز كرد. غول نروژي در دقيقه 69 موفق شد گل اول تيمش را به ثمر برساند تا تعداد گل‌هاي خودش در ليگ قهرمانان امسال را در 7 بازي به عدد 9 برساند. البته هالند 8 گل قبلي‌اش را در دور گروهي براي سالزبورگ به ثمر رسانده بود و بعد از گلزني مقابل پي‌اس‌جي تبديل به نخستين بازيكني شد كه در ليگ قهرمانان براي دو تيم متفاوت در يك فصل گلزني كرده است. تا سال گذشته بازيكناني كه در نيم‌فصل جابه‌جا مي‌شدند اگر با تيم قبلي‌شان در ليگ قهرمانان بازي كرده بودند نمي‌توانستند در اين رقابت‌ها با پيراهن تيم جديد حاضر شوند. بعد از گل هالند پاريسي‌ها براي جبران اقدام كردند و در دقيقه 76 با فرار تماشايي امباپه و پاس در عرض او مقابل دروازه به نيمار رسيد و او به راحتي كل تساوي را به ثمر رساند. اما درست يك دقيقه بعد باز هم اين هالند بود كه بازي را به نفع تيمش تغيير داد و ديوار زرد وستفالن را غرق شادي كرد. با شوت محكم هالند به طاق دروازه كيلور ناواس، دورتموند موفق شد مهمانش را با شكست دو بر يك بدرقه كند و براي صعود به جمع هشت تيم پاياني اميدوار شود. نيمار و يارانش نيز براي چندمين بار در آستانه حذف در مرحله حذفي ليگ قهرمانان قرار گرفتند. اين نتيجه باعث شد در پايان بازي برخي از بازيكنان پاريس من جمله نيمار انتقاداتي را متوجه كادر فني تيم كنند تا بحران در اردوي پاريس عميق‌تر شود. توماس توخل اگر نتواند شرايط را تا بازي برگشت آرام كند و تيمش را به دور بعد برساند، به سياهه مربياني خواهد پيوست كه تيمي پر ستاره را تحويل مي‌گيرد اما نمي‌تواند به توفيقي در رقابت‌هاي اروپايي، هدف اصلي مديران قطري پي‌اس‌جي، دست پيدا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون