• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4592 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۳ اسفند

رهبري، رييس‌جمهوري و ساير مقامات آراي خود را به صندوق‌هاي راي انداختند

جشنِ انتخابات

هنوز دقايقي از آغاز فرآيند انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري نگذشته بود كه رهبر معظم انقلاب اسلامي با حضور در محل صندوق سيار 110 مستقر در حسينيه امام خميني(ره) آراي خود را به صندوق انداختند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس در سخناني، روز انتخابات را روز جشن ملي خواندند و با تبريك اين جشن به همه هم‌ميهنان گفتند: «روز انتخابات روز احقاق حق مدني ملت است كه مي‌خواهند با راي دادن، شركت خود در اداره امور كشور را كه حق آنها است به دست آورند، ضمن اينكه راي دادن يك تكليف شرعي است.» رهبر انقلاب اسلامي انتخابات را متضمن منافع ملي دانستند و افزودند: «بنابراين هر كسي كه به منافع ملي علاقه‌مند است در انتخابات شركت مي‌كند.» ايشان با توصيه عمومي به حركت با همت ملت براي راي دادن گفتند: «توصيه هميشگي ما اين است كه مردم راي دادن را هر چه زودتر و در نيمه اول روز انجام دهند و آن را به ساعات پاياني شب موكول نكنند.» حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: «مردم در هر شهر به تعداد نامزدهاي مورد نياز آن شهر راي بدهند، مثلا در تهران به ۳۰ نفر راي بدهند چرا كه اين كار كمك زيادي به تشكيل مجلس قوي خواهد كرد.» رهبر انقلاب اسلامي همچنين با آرزوي اينكه انتخابات مايه بركت الهي براي ملت ايران شود، از عناصر رسانه‌اي فعال در برگزاري با شكوه انتخابات، تشكر كردند.

زنگ انتخابات

انتخابات دوره يازدهم مجلس شوراي اسلامي در سراسر كشور و اولين ميان‌دوره‌اي پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري استان‌هاي تهران، خراسان رضوي، خراسان شمالي، استان فارس و قم راس ساعت 8 صبح، دوم اسفندماه آغاز شد. عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور و متولي برگزاري اين دو انتخابات صبح ديروز با حضور در ستاد انتخابات كشور رسما دستور آغاز اين دو انتخابات را صادر و تاكيد كرد كه مدت قانوني اوليه براي اخذ راي در سراسر كشور 10 ساعت خواهد بود و در صورت نياز اين زمان تمديد خواهد شد كه البته در همه حوزه‌هاي راي‌گيري به جز چهارمحال و بختياري تا ساعت 20 تمديد شد.

‌مجلس اول بهترين مجلس بود

رييس‌جمهوري نيز صبح جمعه و در نخستين ساعت آغاز راي‌گيري براي انتخاب نمايندگان يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و ميان‌دوره‌اي مجلس خبرگان رهبري، راي خود را به صندوق سيار وزارت كشور انداخت. پس از آن نيز از بخش‌هاي مختلف ستاد انتخابات كشور و سامانه جامع انتخابات بازديد كرد.رييس‌جمهوري همچنين در جمع خبرنگاران سخنراني كرد و گفت: «خوشبختانه يك ارتباط مستقيم آنلاين بين ستاد انتخابات در وزارت كشور با همه حوزه‌ها برقرار است.» او ادامه داد: «اينكه در لحظات چند نفر راي دادند، چند نفر دارند راي مي‌دهند، حوزه‌هاي تهران تا الان چقدر راي دادند، شهرستان‌هاي اطراف تهران و همه استان‌ها چقدر راي دادند.»رييس‌جمهوري همچنين با تاكيد بر اينكه «در سال 1400 ديگر همه مراحل انتخابات الكترونيكي باشد» به انتخابات اسفند سال 58 يعني اولين انتخابات مجلس اشاره كرد و گفت: « 40 سال از آن روز مي‌گذرد و ما به جاي مجلس اول آماده هستيم تا براي مجلس يازدهم راي دهيم يعني به خوبي به‌رغم همه سختي‌ها و مشكلات، شرايط جنگ و همه ‌چيزهايي كه در اين 40 سال داشتيم، همه انتخابات‌ها سر موقع خودش انجام شده و اين يكي از افتخارات بزرگ كشور است.»

روحاني با اشاره به اينكه «در تاريخ دموكراسي نظير ندارد و در كشور ما هم قبل از انقلاب اين‌چنين نبوده بين مجالس اولا 4 سال آن تمام نمي‌كرد بعد وسط آن فاصله‌هاي زياد بود»، گفت: «در تمام مجلس‌ها، مجلس از روز اول تا روز آخر تمام چهار سال خودش استفاده و بهره‌برداري كرده و بعد هم مجلس بعدي تشكيل شده است.»

رييس‌جمهوري ادامه داد: «اميدواريم بهترين‌ها به مجلس يازدهم راه پيدا كنند و آنچه خواست مردم هست اينكه مجلسي فعال‌تر، پرشورتر و مجلسي كه مردم شاهد باشند مشكلات زندگي آنها را بهتر حل مي‌كند، قوانيني كه ضروري است به سرعت تصويب مي‌كند، نظارت خود را انجام مي‌دهد، نسبت به نظارت و اجراي قانون مقيد به قانون اساسي و آيين‌نامه است. ما شاهد يك مجلس بسيار خوبي در مجلس يازدهم خواهيم بود. همه مجلس‌هاي ما فراز و نشيب داشته ولي مجالس بسيار خوبي بوده از مجلس اول كه به اعتقاد من بهترين مجلس ما بوده تا امروز و اميدواريم مجلس يازدهم ما هم مورد رضايت خداوند و هم مورد رضايت مردم باشد.»

انتخابات؛ نماد اراده ملت

سيدابراهيم رييسي، رييس قوه قضاييه نيز در نخستين ساعات برگزاري انتخابات با حضور در مسجد شيشه در خيابان شيخ هادي، راي خود را به صندوق انداخت. غلامحسين اسماعيلي، سخنگوي دستگاه قضا نيز ابراهيم رييسي را همراهي كرد. رييس دستگاه قضا پس از انداختن راي خود به صندوق انتخابات را مهم‌ترين نماد مردمسالاري ديني و جلوه راي و اراده ملت دانست و تاكيد كرد: «انتخابات بهترين پادزهر در مقابل توطئه‌ها و فتنه‌هاي دشمن است. كشور ما مبتني بر اراده مردم است و مردم دين باور و متعهد مهم‌ترين مولفه قدرت هستند.» ابراهيم رييسي همچنين گفت‌وگوي كوتاهي با مسوولان شعبه و اعضاي هيات امناي مسجد شيشه داشت.

روز انتخابات و تعيين سرنوشت

رييس مجلس شوراي اسلامي نيز ديروز راي خود را براي انتخابات مجلس دوره يازدهم در قم و در صندوق شماره 435 به صندوق انداخت. علي لاريجاني پس از شركت در انتخابات در جمع خبرنگاران بر لزوم حضور حداكثري مردم در اين انتخابات و نقش آن در ارتقاي سطح قدرت ملي تاكيد كرد. رييس مجلس گفت: «اين روز، روز سرنوشت ملت ايران است و ملت با راي خود نمايندگان را انتخاب مي‌كنند. مردم با راي خود سازمان كشور را براي اداره شدن تقويت كرده و يك پشتيباني سياسي و امنيتي از كشور دارند.» نماينده قم با بيان اينكه در روزهاي اخير امريكايي‌ها به دنبال اين بودند كه مردم را از شركت در انتخابات مايوس كنند، افزود: «علت تلاش آنها اين است كه از اين ظرفيت بتوانند استفاده كرده و فشارها را بر ملت ايران افزايش دهند.»

مردم؛ پيروز واقعي انتخابات

علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز پس از انداختن راي خود در صندوق اخذ راي مستقر در مسجد ولي‌عصر تهران در جمع خبرنگاران گفت: «خوشبختانه حضور پرشور مردم باز هم دشمن را نااميد كرد و اين پاي كار بودن مردم فقط يك پيام دارد؛ اينكه دشمن حتي با جنگ رواني و استفاده از رسانه‌هاي معاند نمي‌تواند خللي در وحدت مردم ايجاد كند. بدون شك پيروز واقعي انتخابات مردم هستند.» او افزود: «مردم قطعا گلايه‌ها و دغدغه‌هايي دارند و اين وظيفه مسوولان را سنگين‌تر مي‌كند كه حتما خواسته‌هاي مردم را گوش داده و اميدواريم مجلس بعدي تمام تلاش خود را براي برطرف كردن دغدغه مردم انجام دهد.»

ياري ملت به امنيت ملي

صادق آملي‌لاريجاني، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، راي خود را به صندوق شماره 1794 مستقر در ستاد مركزي نظارت بر انتخابات انداخت. او بعد از راي دادن گفت: «حضور در اين عمل اجتماعي و عبادي را به مردم تبريك عرض مي‌كنم و حضور در انتخابات براي اقتدار كشور و تامين امنيت ملي ما بسيار تاثيرگذار است. در انتخابات ايران تجلي مردمسالاري ديني است. در اين ۴۰ سال در هيچ كشور دنيا به اين شكل مردمش پاي صندوق‌هاي راي حاضر نبودند و اين يك مزيت بسيار بزرگي براي نظام جمهوري اسلامي است.» رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: «مردم ايران با درايت و بصيرت حضور گسترده خود در انتخابات را نشان دادند و به امنيت ملي بسيار مدد رساندند و به اقتدار و انسجام ملي كمك كردند. بنابراين حضور يكپارچه مردم در انتخابات بسيار اثرگذار است و مطمئنيم كشورهاي سلطه نااميد خواهند شد.»

آراي بيشتر در انتخابات و قدرت نظام

آيت‌الله احمد جنتي، دبير شوراي نگهبان نيز پس از انداختن راي خود به صندوق در جمع خبرنگاران «مشاركت در انتخابات را وظيفه شرعي و عقلي و يك ضرورت براي تامين منافع كشور» دانست و گفت: «مشاركت بالا به نفع اسلام و مردم و مملكت و به ضرر دشمن است، آراي بيشتر در انتخابات قدرت نظام را نشان مي‌دهد و در محاسبات دشمن درباره ايران تاثير دارد و نشان مي‌دهد كه مردم به نظام جمهوري اسلامي وفادار هستند و پاي نظام و انقلاب خود ايستاده‌اند.» دبير شوراي نگهبان، هر راي را مشت محكمي به دهان ترامپ دانست و افزود: «بر اساس تعاليم اسلامي و منطق عقل ما بايد هر كاري كه دشمن را ناراحت مي‌كند انجام دهيم و از كارهايي كه دشمن را خوشحال مي‌كند، پرهيز كنيم.»عباسعلي كدخدايي، سخنگوي شوراي نگهبان نيز با حضور در ستاد مركزي هيات نظارت راي خود را به صندوق ۱۷۹۴ ستاد مركزي نظارت بر انتخابات انداخت. او همچنين در توييتر خود نوشت: «جشن ملي محقق شد؛ امروز مردم سرافراز ايران اسلامي براي تعيين سرنوشت خود و براي ساختن ايران قوي به پاي صندوق‌هاي راي رفتند.‌»

اميد دولت به همكاري مجلس

وزرا و معاونان حسن روحاني در دولت دوازدهم هم از ديگر مقامات رسمي بودند كه در ساعات آغازين آراي خود را به صندوق انداختند. برخي در شعب معروف‌‌تر و شلوغ‌تر راي دادند و پس از راي دادن با خبرنگاران گپ‌و‌گفتي داشتند و برخي ديگر نيز در شعب اخذ راي كوچك‌تر و كم‌‌رفت‌و‌آمدتر كه در نهايت تنها فريم‌هاي عكس‌ از حضورشان در انتخابات منتشر شد.

اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري كه راي خود را در ستاد انتخابات كشور به صندوق انداخت، در جمع خبرنگاران گفت: «مجلس يكي از نهادهاي مهم و موثر كشور است كه نقش تعيين‌كننده در حل مشكلات مردم دارد. دولت و مجلس با همكاري يكديگر مي‌توانند در اين زمينه قدم‌هاي بزرگ بردارند. ما در دولت با همكاري مجلس اميدواريم در اين زمينه‌ها به راهكارهاي خوبي برسيم.»او همچنين با بيان اينكه امريكا در 41 سال گذشته هر كاري مي‌توانسته عليه ملت ما انجام داده است، گفت: «من معتقدم حتي سياسيون داخل كشور مردم را خوب نمي‌شناسند. هميشه نظر و راي مردم تعيين‌كننده بوده است و مردم پاي صندوق راي هم به داخلي‌ها و هم خارجي‌ها حرف خود را زده‌اند. ما هم بايد پيام مردم را خوب بگيريم؛ زيرا انحراف در درك پيام مردم به مصلحت كشور نيست.»

راي مخالف مردم به تندروها

رييس دفتر رييس‌جمهوري نيز پس از راي دادن بر تشكيل مجلسي قوي با حضور پررنگ مردم اشاره كرد و گفت: «حضور پررنگ و راي مردم نشان‌دهنده انسجام و وحدت داخلي است و صرفا به معناي تشكيل يك مجلس نيست. در اين شرايط تحريم، حضور پررنگ مردم مي‌تواند پيامي به منطقه و عرصه بين‌الملل باشد كه اين تحريم‌ها و فشارهاي حداكثري باعث افزايش وحدت و انسجام بيشتر مردم در كشور خواهد شد.» رييس دفتر رييس‌جمهوري در واكنش به پرسشي در مورد احتمال برد اصولگرايان در مجلس و تاثير آن بر روابط خارجي گفت: «سياست دولت همواره بر اين بوده كه با هر مجلسي تعامل داشته باشد. همين مجلسي كه الان با آن كار مي‌كنيم هم مجلس يكدست نيست. مجلس سه فراكسيون دارد كه در موضوعات مختلف نظرات خاص خود را دارند و بايد به عنوان دولت، مجلسي كه برخاسته از آراي ملت است را درك و با آنها تعامل كنيم. قطعا اگر مجلس بخواهد به راي مردم احترام بگذارد بايد به آن ۲۴ ميليون رايي كه به رييس‌جمهوري دادند هم احترام گذاشته شود.»او البته تاكيد كرد كه «با تغيير مجلس سياست خارجي تغيير نمي‌كند» و توضيح داد: «نهادهاي قانوني مثل شوراي عالي امنيت ملي راجع به سياست خارجي نقش بسيار تعيين‌كننده‌اي دارند، از همه مهم‌تر اينكه دولت، مجلس و بقيه، رهنمودها و سياست‌هاي كلان ابلاغي رهبر معظم انقلاب را دنبال مي‌كنند. اين طور نيست كه اگر دولت يا مجلسي عوض شود كل سياست خارجي تغيير خواهد كرد.»

واعظي با تاكيد بر اينكه «مردم به تندروها راي نمي‌دهند»، گفت: «اول اينكه ان‌شاءالله مجلس آينده، مجلس تندروها نخواهد شد، ما مردم خود را مي‌شناسيم و سلايق آنها را مي‌دانيم؛ مردم به تندروها راي نمي‌دهند. هر مجلسي كه سركار بيايد، آن چيزي كه برايش بايد مهم باشد، امنيت ملي و منافع كشور است تا بتواند مسائل كشور را حل كند و براي مردم رفاه به وجود بياورد و مسائل معيشتي و اقتصادي مردم را همراه دولت حل كند.»

مردم نمي‌گذارند يك نفر در واشنگتن

براي‌شان تصميم بگيرد

وزير امور خارجه ايران نيز در حسينيه جماران راي خود را به صندوق انداخت. او بعد از راي دادن به خبرنگاران به ارتباط انتخابات و سياست خارجي اشاره كرد و گفت: «انتخابات با همه تفاوت‌ها و با همه ترجيح‌هايي كه داشتيم يا نداشتيم، هنوز براي اينكه كشور را قوي كنيم، بهترين راه است به كشور امكان دهيم كه در سطح بين‌المللي سربلند و مقاوم بايستد. حضور مردم با سليقه‌هاي مختلف و با گرايش‌هاي مختلف به‌رغم برخي دلخوري‌ها و به‌رغم برخي گفت‌وگوهاي خانوادگي براي جامعه بين‌المللي، نشانه مهمي از اين است كه اين مردم با همه تفاوت‌هايشان مي‌خواهند خودشان سرنوشت‌شان را تعيين كنند.»رييس دستگاه ديپلماسي ادامه داد: «مردم نمي‌گذارند يك نفر در واشنگتن بنشيند و براي آنها تصميم بگيرد؛ انتخابات با همه تفاوت‌ها و با همه ترجيح‌هايي كه داشتيم يا نداشتيم، هنوز بهترين راه است براي اينكه كشور را قوي كنيم. به كشور امكان دهيم كه در سطح بين‌المللي سربلند و مقاوم بايستد و ايران زيباتري براي نسل بعد داشته باشيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون