• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4592 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۳ اسفند

خطيبان نماز جمعه در خطبه‌هاي روز گذشته از چه گفتند؟

اهميت انتخابات و صندوق راي

علم‌الهدي: اگر كسي در انتخابات شركت نكند، مسلمان نيست

امام جمعه مشهد معتقد است كسي در انتخابات شركت نكند، مسلمان نيست. سيداحمد علم‌الهدي شركت در انتخابات را واجبي شرعي مي‌داند كه عدم مشاركت در آن، مصداق خروج است از اسلام. او مي‌گويد كه بارزترين مصاديق اهتمام به امور مسلمانان، شركت در انتخابات و تعيين سرنوشت زندگي اجتماعي با راي دادن است و بر اساس روايت پيامبر اكرم(ص)، كسي كه در انتخابات شركت نكند، مسلمان نيست. سيداحمد علم‌الهدي در خطبه‌هاي نماز جمعه ديروز مشهد كه همزمان با برگزاري يازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي برپا شد، از حماسه‌آفريني مردم پاي صندوق‌هاي راي همچنين از نامزدهايي كه با حضور در عرصه انتخابات باعث گرمي حركت انتخاباتي مردم شدند، تشكر و قدرداني كرد.

به گفته امام جمعه مشهد، در اين انتخابات پيروز اصلي، اسلام و نظام است. سيداحمد علم‌الهدي همچنين با اشاره به سخنان چندي پيش رهبري مبني بر اينكه شركت در انتخابات واجب شرعي است، گفت: «به فتواي همه مراجع مشاركت سياسي يك تكليف شرعي است و از نظر دين و شريعت ما يك وظيفه و تكليف است و همه بايد راي دهند.»

خطيب نماز جمعه مشهد همچنين ادامه داد: «اگر كسي در زندگي ملتزم به شرع و دين و تكاليف ديني خود نيست، اين فرد انسان كه هست. مساله انتخابات و راي دادن در انتخابات حق عقلايي هر انساني است. هر انساني حق دارد سرنوشت خود را تعيين كند و تعيين سرنوشت با راي دادن است.» به عقيده علم‌الهدي، راي دادن، حقي براي تعيين سرنوشت است. او بر اين پايه گفته است: «اگر از آن (حق تعيين سرنوشت) استفاده نكرديد، ديگري راي مي‌دهد و براي شما سرنوشت تعيين مي‌كنند و شايد سرنوشت را طوري تعيين كنند كه شما آن را نپسنديد.» او همچنين گفته است: «گاهي اوقات با يك برگه راي اوضاع انتخابات عوض مي‌شود و سرنوشت تغيير پيدا مي‌كند و از كجا معلوم آن راي شما نباشد.»

امام جمعه مشهد در پايان اظهاراتش در خطبه‌هاي نماز جمعه روز گذشته مشهد مقدس گفت: «اگر كساني را سراغ داريد كه مردد به راي دادن هستند، بايد آنها را از ترديد خارج كنيد؛ اين بزرگ‌ترين مصداق امر به معروفي است كه واجب الهي بر شماست.»

 

پايان انتخابات، آغاز رفاقت كانديداها

همزمان حدود يك‌هزار كيلومتر دورتر از مشهد مقدس، خطيب موقت نماز جمعه تهران نيز تريبون نماز جمعه پايتخت را موقعيت مناسبي براي دعوت مردم به حضور پاي صندوق‌هاي راي در نظر گرفت و خواستار حضور پرشور مردم پاي صندوق‌هاي راي شد. سيداحمد خاتمي، خطيب موقت نماز جمعه پايتخت از شهرونداني كه تا زمان ايراد اين خطبه، راي نداده ‌بودند، خواست تا به سفارش رهبر انقلاب عمل كنند و پاي صندوق‌هاي راي حاضر شوند. اين عضو هيات رييسه مجلس خبرگان رهبري با اشاره به بيانات رهبر انقلاب درباره انتخابات و اهميت حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي گفت: «همان‌طور كه حفظ نظام از اوجب واجبات است، اين حضور پاي صندوق‌هاي راي مقدمه اين واجب به حساب مي‌آيد.» خاتمي ادامه داد: «اين صف‌ها از آن چيزهايي است كه دشمن را به خشم مي‌آورد و ان‌شاءالله مردم در باقي روز به اين واجب عمل كنند.»

خطيب اين هفته نماز جمعه تهران همچنين از مردم خواست به كوري چشم دشمناني كه خواستار عدم حضور مردم در انتخابات هستند، با حضورشان عملا شعار مرگ بر امريكا را تحقق ببخشند. او تصريح كرد: «اين آمدن قطعا مايه سرافكندگي دشمنان ملت و سربلندي ايران مي‌شود.»

خاتمي اما در خطبه‌هاي روز گذشته خود به ارايه توضيحات و بيان نكاتي درباره شرايط پس از پايان انتخابات پرداخت و بر اين پايه تاكيد كرد كه «پايان رقابت‌هاي انتخاباتي، آغاز رفاقت بين كانديداهاست و نبايد دعواهاي انتخاباتي را ادامه بدهند.» او با بيان اينكه «كانديداها و هواداران‌شان پس از پايان انتخابات نبايد جامعه را آكنده از تفرقه كنند»، اين حركت را اقدامي
«ضد نظام» توصيف كرد. به گفته خطيب موقت نماز جمعه تهران، كساني هم كه حايز اكثريت آرا مي‌شوند، نبايد مغرور شوند و با رقبا كينه‌توزانه برخورد كنند. سيداحمد خاتمي همچنين ادامه داد: «با كساني كه حايز اكثريت آرا نشدند هم نبايد بي‌مهرانه برخورد شود.» او معناي «انتخابات آزاد» را چنين توصيف كرد: «معناي انتخابات آزاد همين است كه هر كس به هر كسي كه مي‌خواهد، راي بدهد.» خاتمي همچنين با اشاره به اينكه 3 ماه از عمر مجلس دهم باقي‌مانده، گفت كه از همه نمايندگان محترم مجلس دهم، چه آنها كه در مجلس يازدهم خواهند بود و چه آنها كه نخواهند بود، انتظار مي‌رود بنا بر سوگندي كه ياد كرده‌اند تا آخرين لحظه به خوبي وظايف‌شان را انجام دهند.

 

چه‌ خبر از خطبه‌هاي نماز جمعه‌ ديگر شهرها؟

اين تنها خطبيان جمعه تهران و مشهد نبودند كه به موضوع انتخابات پرداختند. يازدهمين انتخابات مجلس شوراي اسلامي و حضور گسترده مردم پاي صندوق‌هاي راي از مهم‌ترين محور خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته ديگر شهرستان‌هاي كشور هم بود. آنچه با اين مقدمه در ادامه مي‌خوانيد اهم اظهارات خطيبان برخي ديگر شهرهاي كشور است كه در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه، همزمان با روز برگزاري انتخابات، از اهميت آن گفتند.

سيدمهدي قريشي، اروميه: «ملت هميشه در صحنه ايران اسلامي با حضور پرشور خود در انتخابات نشان مي‌دهند كه اين فشارهاي سياسي و اقتصادي (تحريم‌ها) تاثيري در اراده آنها ندارد.»

حسن عاملي، اردبيل: «از تمام كانديداها مي‌خواهم در برابر قانون خاضع باشند و نتيجه انتخابات را هر چه شد با طيب نفس بپذيرند. ادعاي تقلب نكنند «راي من كو» نگويند، به كسي تهمت نزنند، امانتداري نظام و مسوولان را زير سوال نبرند و طرفداران خود را مديريت كنند. از تمام كانديداها و طرفداران آنها مي‌خواهم از حالا رفاقت را جايگزين رقابت كنند، همديگر را حلال كنند و هيچ كينه‌اي به دل خود راه ندهند.»

قربانعلي دري‌نجف‌آبادي، اراك: «ملت ما خودشان سرنوشت خويش را رقم خواهند زد و اجازه هيچ دخالتي را به بيگانگان در امور كشور نمي‌دهند. ممكن است گاهي نتيجه انتخابات صددرصد مورد قبول همگان نباشد، انتخاب امري نسبي است و هيچ‌گاه مطلق كامل نبوده است.»

محمدرضا ناصري، يزد: «مردم بايد افرادي را انتخاب كنند كه دلسوز براي جامعه باشد، خودمحور نباشد و تمام هم و غمش حزب و گروه نباشد، بلكه دغدغه او خدمت به اسلام و مسلمانان باشد.»

سيد يوسف طباطبايي‌نژاد، اصفهان: «حضور در انتخابات تامين‌كننده امنيت و اقتدار ايران اسلامي است و به يقين دشمنان پس از دوم اسفندماه بار ديگر احساس شكست، ضعف و زبوني خواهند داشت.»

سيدمحمد شاهچراغي، سمنان: «همه واجدين حق راي براي دفاع از كشور در انتخابات شركت كنند و تمام شناسنامه‌ها بايد ممهور به مهر انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي باشد. راي ندادن يك امر خلاف شرع است.»

سيدمحمد علي آل‌هاشم، تبريز: «افرادي كه تاكنون موفق به شركت در انتخابات نشده‌اند، حتما بعدازظهر شركت كرده و راي‌دهي را به بعد واگذار نكنند؛ چراكه دشمنان توطئه‌هاي بسياري را در اين رابطه به كار برده و چند روزي بود كه مردم را با توطئه انتقال ويروس كرونا حين راي‌گيري مي‌ترساندند. از صبح هم توطئه ديگري مبني بر انتقال كرونا ويروس از طريق استامپ، به راه انداختند كه خوشبختانه شوراي نگهبان و وزارت كشور در خصوص اختياري بودن استفاده از استامپ، بخشنامه‌اي صادر كردند.»

حجت‌الاسلام ابوالقاسم يعقوبي، بجنورد: «مردم با انگيزه، غيرت ملي و ديني وارد كارزار انتخابات شدند، چون انتخابات را جهاد و آبروي نظام مي‌دانند. اين روز هم مانند روزهاي عادي ديگر است و رفاقت‌ها جايگزين رقابت‌ها خواهد شد. شرايط حساس انتخابات امروز به پايان مي‌رسد و تمام مردم هوادار نظام هستند و تمام كينه‌ها روز شنبه بايد پاك شود.»

رسول فلاحتي، رشت: «از فرداي اعلام نتايج بايد با ايجاد فضاي رفاقت و دوستي در راستاي توسعه و حل مشكلات استان گام ‌برداريم. نامزدهاي انتخاباتي بايد كينه‌ها را كنار گذاشته و گفتمان دوستي را در پيش گيرند.»

سيدمحمدمهدي حسيني‌همداني، كرج: «مسوولان مربوطه آراي مردم را امانت بدانند و از آن صيانت كنند.»

عباس اميني، شاهرود: « تشكيل مجلسي قوي نيات استكبار را خنثي مي‌كند. بايد بدانيم كه نماينده شهر ما ابتدا نماينده كل مردم ايران است و سپس منطقه‌اي كه ما در آن سكونت داريم در نتيجه انتخاب ما سرنوشت تمام مردم را تغيير مي‌دهد، لذا بايد گفت موضوع انتخابات بسيار مهم است.»

سيدمحسن محمودي، ورامين: «امروز ملت ايران در معرض آزموني بزرگ قرار گرفته‌اند و آن حضور در انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره ميان دوره‌اي مجلس خبرگان است، حضور در انتخابات تكليف شرعي است و شركت در آن و تعيين آينده كشور يك حق است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون