• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4592 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۳ اسفند

دموكرات‌ها شهردار سابق را تبديل به سيبل كردند

اوج‌گيري وارن و سندرز در لاس‌وگاس

ميثم سليماني

 نامزدهاي دموكرات‌ خود را آماده حضور در رقابت ايالت نوادا در روز شنبه مي‌كنند؛ رقابتي كه مي‌تواند رفته‌رفته چشم‌انداز آينده انتخابات درون‌حزبي امريكا را بيشتر و بيشتر روشن كند. اما اين انتخابات يك تفاوت عمده با دو ايالت گذشته دارد. مايكل بلومبرگ شهردار سابق نيويورك نيز وارد رقابت شده تا شانس خود را براي انتخابات آينده امتحان كند. هرچند دو ايالت اول را از دست داده اما اقبال خوبي نسبت به بلومبرگ در نظرسنجي‌هاي سراسري به‌ وجود آمده و اين استقبال باعث شد تا او اجازه يابد در مناظره چهارشنبه شب لاس وگاس كه به ميزباني شبكه خبري MSNBC برگزار شد، حضور پيدا كند. بلومبرگ نخستين‌بار بود كه در ميان ساير نامزدهاي دموكرات حاضر شد. واقعيت آن است كه نامزدهاي دموكرات غير از پيت بوتجيج جوان كه در مناظره‌هاي اخير ميان نامزدهاي دموكرات تجربه كسب كرده، همگي از تجربه لازم براي چنين مناظره‌هايي برخوردار هستند. از شش فردي كه روي صحنه حضور داشتند سه نفر آنها در حال حاضر سناتور هستند و جو بايدن نيز، هم سناتور و هم معاون رييس‌جمهور بوده و همگي در برابر فردي مانند بلومبرگ كه در اين سطح در مناظره‌ها شركت نكرده و به ناگاه در مناظره‌اي قرار گرفت كه تقريبا همه حاضران در آن مستقيم و غيرمستقيم به او حمله كردند. بسياري از تحليل‌ها و بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه بلومبرگ يكي از ضعيف‌ترين عملكرد‌ها را ميان نامزدهاي روز چهارشنبه داشته است. در بررسي‌اي كه نيويورك‌تايمز از كارشناسان انجام داده عملكرد نامزدها را در اين مناظره مورد ارزيابي و بررسي قرار داده است و از يك تا 10 به نامزدها و عملكردشان نمره داده‌اند. در اين رتبه‌بندي اليزابت وارن در جايگاه اول قرار گرفته است. بسياري بر اين عقيده هستند كه وارن توانسته عملكرد خوبي به خصوص در برابر بلومبرگ داشته باشد. او از همان ابتدا سخت‌ترين حملات را روانه بلومبرگ كرد و همچنين توانسته قدرتمند و بهتر از ساير مناظره‌ها ظاهر شود. بسياري معتقدند چهارشنبه شب، شب اليزابت وارن بوده و او پيروز انتخابات بوده است. او ميانگين 8.4 را گرفته است. البته نبايد ناديده گرفت كه نيويورك‌تايمز يكي از حاميان اليزابت وارن محسوب مي‌شود و اندكي شايد در اين زمينه اغراق‌آميز برخورد كرده است.

در جايگاه دوم برني سندرز قرار دارد كه توانسته 7.2 امتياز را كسب كند. گفته مي‌شود سندرز هم عملكرد خوبي داشته است. بلومبرگ در اين مناظره تلاش كرد چپ‌گرايي و سوسياليسم برني سندرز را زير سوال ببرد اما در عمل نتوانست. حتي بلومبرگ تلاش كرد مدارك مربوط به سلامت برني سندرز را نيز زير سوال ببرد اما سندرز وارد اين بازي نشد و ديدگاه خود را روي موضعات اصلي رويكرد خود حفظ كرد. البته برخي بر اين باور بودند كه او گاهي بسيار شديد به اعتقادات خود چسبيده بود، چرا كه بلومبرگ او را متهم كرد اظهارات ضدسرمايه‌داري او به دونالد ترامپ كمك مي‌كند. برخي بر اين باورند كه برني سندرز در اين مناظره بسيار عصباني بوده است. به خصوص اينكه بلومبرگ تمركز ديدگاه‌هاي خود را روي حمله به سندرز گذاشته بود.

پيت بوتجيج در اين زمينه امتياز 6.9 را دريافت كرد. برخي معتقدند كه او نتوانسته مانند مناظره‌هاي گذشته خوب عمل كند. هرچند در برخي موارد به خصوص در بحث با ايمي كلوبوچار درگير بود و به نظر مي‌رسيد اين اتفاق چندان به نفع او تمام نشد. از طرفي او در اين مناظره هدف حمله سندرز نيز قرار گرفت و حتي او در بخشي از سخنانش حتي به نفع سندرز نيز عمل كرد و ايده سندرز را در بحث مشاركت‌ در مباحث تجاري ستود اما موضع درستي در برابر آن اتخاذ نكرد و به ‌شدت خود را بي‌برنامه نشان داد. از طرفي بوتجيج به‌شدت نگران آن است كه در دو انتخابات آينده عملكرد خوب خود در آيووا و نيوهمپشاير را تكرار نكند و اين اتفاق مي‌تواند اين گمانه را تقويت كند كه عملكرد او در دو ايالت اول اتفاقي بوده است و اين موضوع به او ضربه مهلكي را وارد مي‌كند. جو بايدن نيز در اين مناظره عملكرد به نسبت خنثايي داشت. او ديگر در سيبل نامزدهاي ديگر نيست. زيرا كمتر از سمت ديگران به عنوان تهديد محسوب مي‌شود و جايگاه خود را تا حد زيادي از دست داده است. بايدن سعي مي‌كند عنوان كند كه بهترين عملكرد را مي‌تواند داشته باشد و از قابليت‌هاي خود مي‌گويد اما متاسفانه مردم مي‌خواهند چيزي از او ببينند. اما او عملكرد قابل قبولي در كمپين‌هاي خود نشان نداده است و نتوانسته نشان دهد واقعا از قابليت لازم براي پيروزي برخوردار است. از همين رو او هرروز ضعيف‌تر از گذشته مي‌شود و عملا نشان داده بايد هرچه سريع‌تر خداحافظي زودهنگام از رقابت‌هاي انتخاباتي داشته باشد. ايمي كلوبوچار اگرچه نمره پاييني دريافت كرد ولي نكته اينجا بود كه بسياري معتقدند او بحث را خوب آغاز كرده ولي عدم آگاهي از اسم رييس‌جمهور مكزيك به او ضربه‌اي جدي وارد كرده است و نتوانسته ادامه بحث را خوب پيش ببرد و بسياري معتقدند اين اتفاق او را عصباني كرده و نتوانسته عملكرد خوب خود در نيوهمپشاير را تكرار كند.

در جايگاه آخر اما مايكل بلومبرگ قرار گرفته است. ميانگين امتياز او در مناظره 2.9 بوده است. بلومبرگ عملا سيبل مناظره دموكرات‌ها در لاس وگاس بود. شايد او هيچ‌گاه تصور نمي‌كرد در اين حد مورد هجمه و انتقاد قرار گيرد. او از بدرفتاري با زن‌ها و عملكردش در شهرداري نيويورك مورد انتقاد قرار گرفت. حتي او را يك ميلياردر فاسد خواندند و در طرف مقابل پاسخ‌هايي كه بلومبرگ به اتهاماتي كه عليه وي مطرح شد نيز افتضاح بود. همين موضوع ضربه‌اي جدي به او وارد كرد. البته برخي منابع در تيم تبليغاتي بلومبرگ هم عنوان كرده‌اند كه تيم تبليغاتي و پشتيباني او در مناظره بد عمل كرده و نتوانسته تحليل درستي از شرايط براي پاسخگويي ارايه دهد و همين موضوع او را به ‌شدت مورد نقد قرار داده است. شايد اگر بلومبرگ مي‌توانست، از زير اين هجمه‌ها تا حدي خود را خارج مي‌كرد و به اتهامات جواب درستي مي‌داد و شايد مي‌توانست شانس خود را حتي بيش از گذشته بالا ببرد، اما شرايط نشان مي‌دهد در اولين حضور مستقيم تلويزيوني اصلا عملكرد خوبي از خود برجا نگذاشته و نقدهاي بسيار زيادي را به سوي خود روانه كرده است. برخي مي‌گويند او تنها روي تبليغات تلويزيوني تاكيد دارد و نمي‌تواند عملكرد خوبي در مناظره داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون