• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4593 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۴ اسفند

لغو تمام اردوهاي دانش‌آموزي

مدرسه‌ها فعلا تعطيل نمي‌شوند

گروه اجتماعي| عصر روز گذشته سرانجام اولين تصميم رسمي آموزش و پرورش براي پيشگيري از گسترش ويروس كرونا در مدارس اعلام شد. محسن حاجي‌ميرزايي، وزير آموزش و پرورش از تعطيلي تمامي اردوهاي دانش‌آموزي ازجمله اردوي راهيان نور خبر داد. با اين وجود اعلام تعطيلي مدارس به گفته او برعهده حوزه‌هاي سياسي و بهداشتي است.

«مجموعه آموزش ‌و پرورش از سياست‌هاي وزارت بهداشت تبعيت مي‌كند و هر كاري كه لازم باشد انجام مي‌دهد. كمك مهم ما به وزارت بهداشت در اين شرايط سخت اين است كه مجموعه خود را محافظت كنيم. آموزش‌ و پرورش به دلايل متعددي در اين شرايط اهميت دارد، آموزش ‌و پرورش منظم‌ترين و گسترده‌ترين شبكه ارتباطي كشور است. هيچ مجموعه‌اي ارتباطش با مردم چهره به چهره و با قابليتي كه آموزش ‌و پرورش دارد، نيست.»

به گزارش مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش ‌و پرورش، حاجي‌ميرزايي در جلسه روز گذشته ستاد پيشگيري و كنترل بيماري كرونا در اين وزارتخانه با اشاره به تماس روز قبل رييس‌جمهور با او گفت كه بايد آمادگي لحظه‌اي براي آرام كردن و اخذ تصميمات لازم در اين شرايط وجود داشته باشد: ‌«بعد از رصد رويدادها بايد آنها را تحليل كنيم و روي منشا آن حساس باشيم و بر كانون‌هايي كه در مدارس پيش مي‌آيد، مراقبت كنيم. هرقدر بتوانيم اطلاعات سريع‌تر و‌ تفصيلي‌تر از مدارس داشته باشيم واكنش‌هاي ما مناسب‌تر خواهد شد. حتي اگر تك‌تك مدارس را سركشي كنيم بايد مطمئن شويم كه همه آنها به امكانات لازم بهداشتي و ضدعفوني‌كننده مجهز باشند.» جز مساله آموزش همگاني در مدارس و براي والدين، وزير روي مراقبت بيشتر از معلمان و دانش‌آموزان با بيماري مزمن تاكيد كرد: ‌«بايد معلمان و دانش‌آموزان كه بيماري مزمن دارند شناسايي شوند، چون ريسك اين افراد بالاتر است و نيازمند توجه بيشتر هستند.» مدارس استثنايي هم از ديگر مراكز مهمي بودند كه به گفته او نياز به مراقبت بيشتر دارند. حاجي‌ميرزايي در اين جلسه از تعطيل‌ شدن همه اردوها، اردوي راهيان نور و... خبر داد و گفت: «براي تعطيلات نوروز هم بايد مراقبت‌هاي لازم از هم‌اكنون صورت گيرد. كمك اوليا بسيار مهم است، بايد حتما در جلسه‌اي از اوليا دعوت شود و مسوولان بهداشت براي آنها توضيحات و مراقبت‌هاي لازم را ارايه دهند.»

مهرزاد حميدي، معاون تربيت‌بدني و سلامت وزارت آموزش ‌و پرورش هم در اين نشست اعلام كرد: «با هماهنگي معاون بهداشتي وزارت بهداشت اعلام كرديم كه مدارسي كه محل انتخابات بوده امروز بايد ضدعفوني شوند. شوينده‌ها و ضدعفوني جزو اولويت‌هاي كار است و استان‌ها در حال انجام اقدامات هستند.»

 

خطاب به دانشجويان علوم پزشكي

«تمام گردهمايي‌ها و نشست‌هاي غير اولويت‌دار تا اطلاع ثانوي تعطيل است. واحدهاي عملي مانند استخر و سالن‌هاي ورزشي منتفي است.» اين موضوع هم از سوي مجتبي صديقي، رييس امور دانشجويان وزارت علوم اعلام شد و البته در دانشگاه‌ها هم مانند مدرسه‌ها هنوز خبري از تعطيلي نيست. به گفته صديقي، بخشي براي اين تصميم براي اين است كه به نگراني‌ها دامن زده نشود: ‌«بيشتر در اين موضوع بحث رواني آن مطرح است. موارد و گزارش‌هايي ارايه شده كه برخي آنها شايعه بوده و دو، سه مورد نيز در اين خصوص كه براي انجام تست و آزمايش معرفي شدند كه نتيجه آنها منفي اعلام شد. مورد دانشگاه خواجه‌نصير نيز منفي بود و او به بخش منتقل شده است. در اين شرايط ايجاد نگراني به‌صلاح نيست.»

علي‌اكبر حقدوست، معاون آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هم روز گذشته در پيامي صوتي كه در پايگاه اطلاع‌رساني اين معاونت منتشر شد، خطاب به دانشجويان علوم پزشكي كشور گفت: ‌«ايمني دانشجويان علوم پزشكي از اصول كاري معاونت آموزشي است و سلامتي دانشجويان با هيچ چيز معاوضه نمي‌شود.

بيماري كرونا مختص يك روز، دو روز يا دو هفته نيست كه با تعطيلي بتوان مانع گسترش آن شد، بلكه بايد براي چند ماه و حتي چند سال براي مقابله با آن تلاش كرد.» او به دانشجويان علوم پزشكي توصيه كرد‌ تا آرامش خود را حفظ كرده، از شايعات دوري كنند و خبرها را تنها از طريق اين معاونت دنبال كنند: «در حال حاضر با هجوم بيماران به دليل آنفلوآنزاي فصلي نيز روبه‌رو هستيم. همگي بايد دست به دست هم دهيم. اگرچه اين به آن معنا نيست كه دانشجويان علوم پزشكي خود را بيش از حد در معرض خطر قرار دهند اما خطر آنچنان نيست، نبوده و نياز به برخي اقدام‌هاي
ويژه است.»

بنا بر اعلام معاون دانشجويي فرهنگي دانشگاه علوم پزشكي تهران، كادر درماني و تجهيزات و داروهاي موردنياز به صورت شبانه‌روزي در مركز بهداشت خوابگاه كوي مستقر خواهند بود و افرادي كه در مناطق شيوع اين بيماري حضور داشته يا داراي علايم اين بيماري باشند، غربالگري خواهند شد. همچنين مكان‌هايي براي اسكان دانشجويان مشكوك به بيماري درنظر گرفته شده است. به گفته محمدحسين پورغريب، براي پيشگيري از شيوع اين ويروس، نظارت بر خوابگاه‌هاي دانشجويي به مراتب افزايش خواهد يافت و بر نحوه طبخ و توزيع غذا نيز دقت بيشتري اعمال خواهد شد: «همچنين پذيرش مهمان در هر قالبي در خوابگاه‌هاي دانشجويي تا اطلاع ثانوي ممنوع خواهد بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون