• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4593 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۴ اسفند

جوان‌ترين مربي تاريخ بوندس‌ليگا

مردي كه تيم ملي آلمان را مي‌سازد

درخشش يوليان ناگلزمان روي نيمكت
آر.بي لايپزيش نگاه‌ها را به اين مرد جوان خيره كرده است. او موفق شد مچ ژوزه مورينيو را بخواباند و در اولين حضورش در مرحله حذفي ليگ قهرمانان اروپا روي نيمكت لايپزيش ركورد جوان‌ترين مربي اين مرحله و جوان‌ترين مربي كه موفق به شكست مورينيو شده را به نام خود ثبت كرد. ناگلزمان علاوه بر ويژگي‌هاي فني‌اش، به‌دليل سن و سال بسيار پايين به نسبت ديگر مربي‌ها مورد توجه قرار گرفته است. او هم‌اكنون 32 ساله است و زماني كه اولين‌بار به عنوان سرمربي روي نيمكت هوفنهايم نشست، تنها 28 سال داشت و برخي بازيكنانش از او بزرگ‌تر بودند. نكته جالب اينجاست كه ناگلزمان جوان‌ترين سرمربي تاريخ بوندس‌ليگا نيست، او جوان‌ترين سرمربي با قرارداد دايمي در تاريخ بوندس‌ليگا محسوب مي‌شود.

جوان‌ترين سرمربي كه روي نيمكت يك تيم بوندس‌ليگايي نشسته، برند اشتوبر است. در تاريخ 18 اكتبر 1976 اسلوبودان كنديچ از سمت مربيگري باشگاه زاربروكن (ساربروكن) اخراج شد و دستيار 25 ساله او، برند اشتوبر در جام حذفي روي نيمكت نشست و زاربروكن تحت هدايت او
3 بر صفر روت‌ويس اسن را شكست داد و به مرحله بعد رسيد. 23 اكتبر 1976 برند اشتوبر براي اولين و البته آخرين‌بار در بوندس‌ليگا روي نيمكت زاربروكن نشست و تيم تحت هدايت او با نتيجه 5 بر يك اف‌سي كلن را شكست داد. بعد از اينكه 2 بازي بسيار خوب عمل كرد، اما مسوولان باشگاه به او اعتماد نكردند و مربي ديگري را به جايش انتخاب كردند. بعد از اينكه او از سمتش به‌عنوان مربي موقت بركنار شد، به عنوان دستيار تا آخر فصل به كار خود ادامه داد و پس از آن هيچ‌گاه هدايت هيچ تيمي را به او نسپردند.

نقش مهم برند اشتوبر در فوتبال آلمان، به دليل اينكه جوان‌ترين مربي تاريخ ليگ اين كشور بوده نيست، او از سال 1987 به مدت 20 سال هدايت تيم ملي فوتبال زير 16 سال آلمان را برعهده داشت و موفق شد در دوران كاري‌اش ستارگان بزرگي را پرورش ‌دهد. اشتوبر يك معلم ورزش حرفه‌اي است و استاد كار با جوانان است. اشتوبر تا سال 2007 هدايت تيم ملي زير 16 سال را برعهده داشت و بعد از مسوول آموزش حرفه‌اي مربيان فوتبال در آلمان شد. مي‌توان گفت تمام بازيكناني كه موفق شدند در سال 2014 جام جهاني را فتح كنند، براي دوره‌اي شاگرد او بوده‌اند. اشتوبر انساني بسيار ناشناخته در جغرافياي فوتبال محسوب مي‌شود و حتي صفحه ويكي‌پدياي انگليسي هم ندارد و تنها به زبان آلماني در مورد او مقالاتي پيدا مي‌شود. اين مرد كه نقش مهمي در رشد فوتبال آلمان داشته، بخشي از سيستم آموزش فوتبال در آلمان است. حضور طولاني‌مدت او روي نيمكت تيم ملي زير 16 ساله‌ها نشان مي‌دهد كه مديران فوتبال آلمان همان‌طور كه براي تيم ملي بزرگسالان‌شان برنامه دارند و به صورت ميانگين در سطح جهان كمترين تغيير را روي نيمكت اين تيم داشته‌اند، در سطوح پايه هم همين‌طور برخورد مي‌كنند و افرادي كه قرار است آينده فوتبال‌شان را بسازند، هر سال تغيير نمي‌كنند. مقايسه تعداد مربي‌هاي تيم ملي نوجوانان ايران در دوره‌اي كه اشتوبر هدايت همان تيم را در آلمان عهده‌دار بوده، مي‌تواند نتيجه بسيار تلخي داشته باشد و به ما نشان بدهد چرا سرعت رشد فوتبال‌مان اين‌قدر كم يا در حد منفي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون