• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4593 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۴ اسفند

خبر

روحاني در ديدار با وزير امور خارجه هلند:

راه گفت‌وگوي برجام را با اتحاديه اروپا نبسته‌ايم

وزير امور خارجه هلند در راس هياتي به تهران سفر كرده است، ديروز با روحاني و ظريف ديدار و گفت‌وگو كرد. استف بلوك، روز جمعه هم به اصفهان سفر كرده بود و با استاندار اصفهان هم ديدار و گفت‌وگو كرده بود. او ديروز با حضور در محل وزارت امور خارجه با محمدجواد ظريف ديدار و گفت‌وگو كرد. به گزارش ايرنا، در اين ديدار طرفين با اشاره به روابط خوب و سنتي دو كشور خواهان گسترش روابط دوجانبه شدند. دور اول گفت‌وگوهاي وزراي امور خارجه ايران و هلند برگزار شد و دور دوم گفت‌وگوهاي دو مقام پس از ديداري خصوصي، با تبادل‌نظر درباره مهم‌ترين مسائل دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي ادامه يافت.‌ برجام، اينستكس، ابعاد ترور سردار شهيد سليماني، شرايط جاري در عراق، افغانستان، يمن و سوريه و همچنين سانحه سقوط هواپيماي اوكرايني از مهم‌ترين محورهاي گفت‌وگوي ميان ظريف و بلوك بود. وزير امور خارجه هلند با هدف رايزني‌هاي دوجانبه و همزمان با بحبوحه تنش‌ها به ايران، عربستان و امارات متحده عربي سفر مي‌كند. بلوك علاوه بر ديدار با محمدجواد ظريف، با حسن روحاني رييس‌جمهوري هم ديدار كرد. حسن روحاني در اين ديدار با تاكيد بر اينكه توافق هسته‌اي را به نفع منطقه و جهان مي‌دانيم و اقدام امريكا در خروج از برجام به ضرر ملت‌هاي منطقه، جهان و خود مردم امريكا بوده است، گفت: «همه بايد تلاش كنيم برجام حفظ شود و ما در اين زمينه راه گفت‌وگو با اتحاديه اروپا را نبسته‌ايم.» به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، حسن روحاني همچنين با اشاره به روابط خوب و دوستانه دو كشور در طول قرن‌هاي گذشته ادامه داد: «علاقه‌مند توسعه روابط سياسي و اقتصادي با هلند هستيم.» او تاكيد كرد: «سياست خارجي ما بر مبناي تعامل سازنده با كشورهاست و علاقه‌منديم روابط با اتحاديه اروپا گرم‌تر باشد.» رييس‌جمهوري همچنين با اشاره به اعمال تحريم‌هاي غير قانوني و يك‌جانبه امريكا عليه ايران گفت: «تحريم‌هاي ظالمانه امريكا حتي دارو و غذاي مردم ايران را هم در برگرفته و انتظار اين است كه ملت‌هاي آزاده دنيا با صداي رسا اين تحريم‌هاي غيرقانوني را محكوم كنند.» او همچنين با اشاره به خروج يك‌جانبه امريكا از برجام ادامه داد: «ما معتقديم كه توافق هسته‌اي به نفع منطقه و جهان بود و اقدام امريكا به ضرر همه و حتي مردم خود امريكاست و در طول ۲۱ ماه گذشته از خروج امريكايي‌ها از برجام، متاسفانه اتحاديه اروپا نتوانسته گام موثري در راستاي روابط دوجانبه و اجراي تعهداتش در برجام بردارد.» رييس‌جمهوري در بخش پاياني از اظهاراتش در اين ديدار، با بيان اينكه كاملا آمادگي داريم با اتحاديه اروپا راجع به مسائل منطقه گفت‌وگو كنيم، گفت: «باتوجه به اينكه هلند ميزبان حقوقدانان بزرگ دنيا در دادگاه لاهه است، مي‌توانيم با منطق و زبان حقوقي با هم درباره امنيت منطقه گفت‌وگوهاي خوبي داشته باشيم.» در ادامه روابط ديپلماتيك ايران با كشورهاي اروپايي، ديروز الكساندر شالنبرگ، وزير امور خارجه اتريش هم براي ديدار با مقامات ايران راهي تهران شد. او با هدف نجات برجام راهي تهران شد تا با مقامات عالي ايران از جمله رييس‌جمهوري و وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ديدار و گفت‌وگو كند.

اقتصاد كشور بايد دانش‌بنيان شود

معاون اول رييس‌جمهوري در بيست و هشتمين مراسم تجليل از دانشجويان نمونه گفت: «مسائل متعددي است كه بايد در باره‌اش صحبت كرد؛ از FATF و كرونا تا انتخابات اما به علت كمبود وقت نمي‌شود به همه‌اش پرداخت.» به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در اين مراسم گفت: «در شرايط فعلي اقتصادي كه شرايط پيچيده است به اين معني كه با تحريم امريكا رو‌به‌رو هستيم كه هدف‌شان اين بوده كه اقتصاد كشور را از هم بپاشانند. راهكار ما مجموعه سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است تا تاب‌آوري كشور و مردم را بالا ببرد.» او ادامه داد: «يكي از رويكردهاي پنجگانه اقتصاد مقاومتي دانش‌بنيان كردن اقتصاد است.» به گفته جهانگيري، مجموعه اقتصادي فعلي كشور را بايد دانش‌بنيان كنيم. معاون اول رييس‌جمهوري در اين‌باره توضيح داد: «بنگاه‌هاي بزرگي در كشور وجود دارد. 2 سال است نفت در تحريم است. چه عاملي باعث شده اقتصادي كه ۲۰۰ ميليارد دلارش درآمد ارزي بوده و در زماني سالانه درآمدمان از نفت بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار بوده با اين تحريم‌ها فرو نريخته است. پس معلوم است بنگاه‌هايي هستند. الان دانشگاه‌ها بايد ورود پيدا كنند. اقتصادمان را بايد دانش‌بنيان كنيم.» او همچنين گفت: «جهت‌گيري ديگري در اقتصاد مقاومتي هست كه بايد اتكاي‌مان را از نفت كم كنيم و به ‌جايي ديگر تكيه دهيم. قصد اقتصاد كشور اين است كه بزرگ شود؛ چراكه اگر اقتصاد سالانه رشد پيدا كرد مردم احساس مي‌كنند، زندگي‌شان بهتر مي‌شود.»

وزير بهداشت درباره كرونا به مجلس توضيح مي‌دهد

رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: «وزير بهداشت در جلسه علني مجلس درباره اقدامات اين وزارتخانه براي پيشگيري از شيوع كرونا به نمايندگان مجلس توضيح مي‌دهد.» به گزارش ايسنا، علي نوبخت‌حقيقي ادامه داد: «صحبتي با رييس مجلس داشتيم كه به موجب آن قرار شد در اولين جلسه مجلس بعد از سه هفته تعطيلي يعني در صبح روز دوشنبه (۵ اسفند) وزير بهداشت و معاونانش در مجلس گزارشي درباره اقدامات پيشگيرانه از شيوع كرونا ارايه دهند.» او تاكيد كرد: «وزير بهداشت از تريبون مجلس با نمايندگان و مردم صحبت مي‌كند و درباره تمهيدات انديشيده شده توضيحاتي را ارايه خواهد كرد.» به گفته رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس، ‌تمهيدات پيشگيرانه‌اي داخل مجلس براي جلوگيري از شيوع اين بيماري انديشيده شده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون