• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4594 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۵ اسفند

دونالد ترامپ به دهلي مي‌رود

كمپين انتخاباتي در هند

ترجمه: هديه عابدي

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا سفر خود به هند را امروز دوشنبه آغاز مي‌كند. او هفتمين رييس‌جمهور امريكايي است كه از اين كشور بازديد مي‌كند.

«بي‌بي‌سي» در مورد اهميت اين سفر نوشت: بخشي از ديدار دو روزه ترامپ از هند به منظور ارضاي حس غرور ترامپ و رفع نياز او به تمجيد شدن است، اما هدف اصلي او افزايش شانس خود براي ماندن در راس قدرت پس از انتخابات سال 2020 امريكاست.

او از سه شهر هند بازديد خواهد كرد؛ دهلي پايتخت ملي اين كشور، آگرا جايي كه مي‌تواند از تاج محل بازديد كند و احمدآباد مهم‌ترين شهر در استان غربي گجرات كه قرار است در مراسمي با نام «خوشامدي ترامپ» براي بيش از 100 هزار نفر سخنراني كند.

اين بي‌ترديد واكنش ديپلماسي عمومي به مراسم پرزرق و برق «سلام مودي!» است كه سال گذشته در شهر هيوستون ايالت تگزاس برگزار شد و در آن نارندرا مودي، نخست‌وزير هند و ترامپ براي يك جمعيت 50 هزار نفري از اتباع هندي امريكا سخنراني كردند.

اما اين ديدارها فقط نمايشي و براي جوسازي نيست، بلكه بيشتر براي ايجاد تغيير در رويكرد كلي رهبران امريكا نسبت به هند است. اين‌بار نيز هدف فهماندن اهميت هند به ترامپ و كمك كردن به او از طريق جمعيت 2.4 ميليون نفري راي‌دهندگان هندي ساكن امريكاست.

حداقل يك دليل وجود دارد كه اين مساله براي شخصيت ترامپ جالب باشد؛ روابط قوي‌تر و راهبردي.

بعيد است توافق تجاري محدودي كه مدت‌ها بحث امضاي آن ميان امريكا و هند داغ بود، در جريان اين سفر نهايي شود. اختلاف‌نظرها بر سر قيمت سيب، گردو و وسايل پزشكي؛ تقاضاي امريكا براي دسترسي بيشتر به بازارهاي لبنيات، طيور و تجارت الكترونيكي هند و بحث و گفت‌وگوهاي مداوم بر سر كاهش تعرفه‌ واردات موتوسيكلت‌هاي امريكايي هارلي ديويدسون از سوي هند، همچنان حل نشده باقي مانده است.

گمانه‌زني‌ها درخصوص اينكه آيا رابرت لايتيزر، نماينده تجاري سازش‌ناپذير امريكا، از اين سفر صرف‌نظر مي‌كند يا خير، موضوعي است كه نشان مي‌دهد امضاي چنين توافقي حداقل موقتا از دستور كار خارج شده است.

در سخنان ترامپ هيچ «معامله‌اي» براي معامله‌گر وجود ندارد. تجارت ميان امريكا و هند از 66 ميليارد دلار در سال 2008 به 142.6 ميليارد دلار در سال 2018 افزايش يافته است. بخشي از اين افزايش تجارت در نتيجه تقويت روابط استراتژيك و در زماني اتفاق افتاد كه توليد ناخالص داخلي هند در هر سال بيش از
7-8 درصد رشد مي‌كرد. اما افت شديد در آمار رشد اقتصادي هند (كه تخمين زده مي‌شود از 2019 تا 2020 حدود 5درصد باشد)، معرفي سياست‌هاي اقتصادي حامي توليدات داخلي و تمايل بيش از حد ترامپ به ايجاد تعادل در تراز تجاري كه در حال حاضر به نفع هند است، آينده روابط دو كشور را دچار مشكل كرده است.

در چنين شرايطي، دولت مودي بايد به شكلي كه گويي با توافق‌هاي تجاري از تصميم ترامپ مبني بر ايجاد تعادل دوري مي‌كند، تمركز خود را بر پتانسيل استراتژيك روابط امريكا و هند بگذارد. از اين گذشته، هند بزرگ‌ترين بازار اطلاعاتي باز در جهان محسوب مي‌شود. در اين كشور به ازاي هر نفر، داده‌ بيشتري نسبت به ساير نقاط جهان استفاده مي‌شود. هند همچنان براي محصولات شركت‌هاي «فناوري بزرگ» امريكا مقياسي است كه در هيچ جاي ديگر دنيا پيدا نمي‌كنند. با وجود مشكلات اقتصادي كنوني، اين بازار همچنان بزرگ‌ترين بازار مصرف رو به رشد و نسبتا باز براي محصولات و مشاغل امريكايي خواهد بود. هند همچنين يكي از كشورهاي بزرگ وارد‌كننده سلاح است. تجارت دفاعي بيشتر به عنوان نكته‌اي مثبت در اين رابطه ديده مي‌شود. تجارت مصنوعات دفاعي ميان امريكا و هند در دهه گذشته به سرعت گسترش يافته و تقريبا از صفر درصد در سال 2008 به كمي بيشتر از 15 ميليارد دلار در سال 2019 رسيده است. احتمال مي‌رود چند توافق مشخص در رابطه با تجارت دفاعي -ازجمله خريد 24 فروند هلي‌كوپتر چندمنظوره امريكايي از سوي هند- در طول سفر رييس‌جمهور امريكا به هند انجام شود. در حالي كه مقامات بيشتر بر جزييات مربوط به توافق‌هاي دفاعي و قراردادهاي مرتبط تمركز مي‌كنند و در حالي كه چندين شهر و يك استاديوم غول‌پيكر كريكت براي خيره كردن ترامپ آماده مي‌شوند، اين رابطه منحصر به فرد بايد چيزي بيش از علاقه ترامپ به خودنمايي و تظاهر باشد.

اكنون زمان آشفتگي‌هاي ژئوپليتيك است. معماري سياست جهاني پس از سال 1945 با چالش‌هايي مواجه است؛ عقب‌نشيني امريكا از تعهدات بين‌المللي خود كه در خروج اين كشور از توافقنامه‌هاي آب و هوايي تا خنثي كردن معاملات تجاري چندجانبه شاهد آن بوديم؛ قمار تريليون دلاري چين در «راه ابريشم جديد»، بازگشت روسيه، مساله برگزيت و اختلاف در ميان كشورهاي اروپايي در برخورد با فناوري‌هاي جديدي مانند «جي.5» اين امر نيازمند آن است كه دو دموكراسي بزرگ و آشفته جهان به حل و فصل اين نگراني‌ها و چالش‌ها تمايل نشان دهند. تنها مي‌توان اميدوار بود كه مودي و ترامپ در مذاكرات خود در احمدآباد و تاج‌محل براي بحث درباره شرايط كنوني جهان و پتانسيل واقعي روابط امريكا و هند بتوانند زماني پيدا كنند. علي‌رغم اعتياد ترامپ به تجارت و توافق، اين فرصتي طلايي براي دو رهبر جهان است تا بتوانند فضايي را براي گفت‌وگو پيدا كرده و دريابند كه دو كشور دموكراتيك بزرگ واقعا چگونه مي‌توانند قرن بيست‌و يكم را شكل دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون