• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4594 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۵ اسفند

پايان رقابت‌هاي كشتي آزاد

به سختي قهرمان آسيا شديم

سامان سعادت

بعد از قهرماني مقتدرانه تيم كشتي فرنگي ايران در آسيا، رقابت‌هاي كشتي آزاد قهرماني قاره كهن نيز صبح روز شنبه در شهر دهلي‌نو پايتخت كشور هند آغاز شد و با قهرماني تيم ايران به پايان رسيد. تيم ملي كشورمان كه مدافع عنوان قهرماني به حساب مي‌آيد در اين رقابت‌ها با نفراتي چون عليرضا سرلك در وزن 57 كيلوگرم، مجيد داستان در 61، اميرحسين مقصودي در 65، اميرحسين حسيني در 70، مصطفي حسين‌خاني در 74، علي سوادكوهي در 79، احمد بذري در 86، مجتبي گليج در 97 و پرويز هادي در 125 كيلوگرم با سرمربيگري غلامرضا محمدي حاضر شد و درنهايت توانست با كسب 2 طلا، 2 نقره و 4 برنز به كار خودش در اين رقابت‌ها پايان دهد. در ادامه نگاهي داريم به عملكرد كشتي‌گيران كشورمان در رقابت‌هاي قهرماني آسيا.

 

سرلك؛ بازگشت با دست خالي

در وزن 57 كيلوگرم عليرضا سرلك در دور اول توانست با نتيجه 10 بر صفر چيا وي چويو از كشور چين‌تايپه را مغلوب كند. سرلك در دور دوم اما مقابل نوراسلام سانايف از قزاقستان كه مدال نقره رقابت‌هاي جهاني بوداپست و نقره نورسلطان 2019 را در كارنامه دارد با نتيجه 4 بر 2 شكست خورد و به گروه بازنده‌ها رفت. با اين حال كشتي‌گير قزاق مقابل كشتي‌گيري از كشور هند شكست خورد و به اين ترتيب سرلك از دور رقابت‌ها كنار رفت و تبديل به اولين ملي‌پوش ايراني در هند شد كه بدون مدال به كشور باز خواهد گشت. اين كشتي‌گير اهل اليگودرز ماه قبل در رقابت‌هاي كشتي جام تختي به نشان طلا دست يافته بود.

 

داستان؛ مغلوب ثانيه‌ها

در وزن 61 كيلوگرم مجيد داستان كه در سال 2018 به مقام نايب‌قهرماني رقابت‌هاي جوانان جهان دست يافته بود، در دور نخست رقابت‌هاي قهرماني آسيا با نتيجه 11 بر صفر گامبايار نامسراي از مغولستان را شكست داد. داستان در دور دوم مقابل اولوبك ژولدوشبيكوف از قرقيزستان كه طلاي قهرماني زير 23 سال جهان را در كارنامه دارد با نتيجه 4 بر 2 بازنده شد و به گروه بازنده‌ها رفت و باتوجه به اينكه حريفش راهي فينال شد، توانست در شانس مجدد حاضر شود. داستان در شانس مجدد ابتدا توانست نوربولات عبدالله‌‌يف از قزاقستان را با نتيجه 12 بر 2 شكست دهد و به ديدار رده‌بندي برسد. در اين رقابت نماينده كشورمان مقابل راهول آواره از كشور هند قرار گرفت و با نتيجه 5 بر 2 بازنده شد تا او تبديل به دومين كشتي‌گير كشورمان شود كه دستش از مدال كوتاه مي‌ماند. داستان در شرايطي اين رقابت را واگذار كرد كه در فاصله چند ثانيه به پايان 4 بر 2 عقب بود ولي توانست به پشت حريفش برسد ولي وقتي توانست به صورت كامل آواره را خاك كند كه تايمر صفر شده بود. در اين وزن ژولدوشبيكوف كه داستان را برده بود، در فينال حريف خود را ضربه فني كرد و طلا گرفت.

 

مقصودي؛ اولين مدال

در وزن 65 كيلوگرم اميرحسين مقصودي در دور اول توانست نورگازي عبدالرزاقوف از قرقيزستان را 10 بر صفر شكست دهد. اميرحسين در دور دوم به مصاف يايو چانگ از چين‌تايپه رفت و اين كشتي‌گير را هم 10تايي كرد و به نيمه‌نهايي رسيد. نماينده كشورمان در نيمه نهايي به مصاف باجرانگ پونياي هندي كه مدال نقره جهاني بوداپست 2018 و برنز جهاني بوداپست 2013 و نورسلطان 2019 و بازي‌هاي آسيايي جاكارتا 2018 را در كارنامه دارد رفت و اين‌بار 10 بر صفر مغلوب شد و به ديدار رده‌بندي رسيد. مقصودي در نبرد براي كسب مدال برنز 2 بر صفر عباس رحمان‌اف ازبك را مغلوب كرد و مدال برنز آسيا را بر گردن آويخت. اين كشتي‌گير كه سابقه طلاي جهان در رده سني زير 23 سال را در كارنامه دارد چندي پيش به واسطه فنون زيبايي كه اجرا مي‌كرد و همچنين نوع كوچ كردنش توسط احسان لشگري به صدر اخبار رسيده بود.

 

حسيني؛ اولين فيناليست

در وزن 70 كيلوگرم اميرحسين حسيني كه در دور نخست با قرعه استراحت روبه‌رو شده بود، توانست در دور اول ميژان آشيروف ژاپني كه مدال برنز آسيا را در كارنامه دارد با نتيجه نزديك 5 بر 4 شكست دهد. اميرحسين در دور نيمه نهايي مقابل كشتي‌گيري از كشور ميزبان به نام ناوين نيز با نتيجه نزديك 3 بر 2 پيروز شد و اولين فيناليست تيم كشتي آزاد ايران لقب گرفت. نماينده كشورمان در ديدار نهايي با الياس بكبولاوف، كشتي‌گير روسي‌الاصل كه در سال 2019 با تغيير تابعيت دوبنده تيم كشتي آزاد ازبكستان را بر تن كرد سرشاخ شد و با شكست 10 بر 4 مقابل اين حريف كه قهرماني اروپا را نيز در كارنامه دارد به نشان نقره رقابت‌ها دست يافت.

 

حسين‌خاني؛ شكستي ديگر مقابل هند

در وزن 74 كيلوگرم مصطفي حسين‌خاني كه 2 طلا و يك برنز آسيا و يك برنز جهاني را در كارنامه دارد و جزو باتجربه‌هاي تيم ملي به حساب مي‌آيد، در ديدار نخست موفق شد 3 بر صفر بكجان ژامبولوف قرقيز را از پيش رو بردارد. مصطفي در دور دوم مقابل جيتيندر از هند با نتيجه 2 - 2 مغلوب شد و به گروه بازنده‌ها رفت و باتوجه به حضور اين كشتي‌گير هندي در فينال توانست در رقابت شانس مجدد حضور پيدا كند. نماينده كشورمان در دور نخست شانس مجدد پارينا چامنجان از تايلند را
10 بر صفر مغلوب كرد و به ديدار رده‌بندي رسيد. حسين‌خاني در اين رقابت با سوميابازار زاندانبود از مغولستان كشتي گرفت و موفق شد با نتيجه 5 بر صفر به پيروزي برسد و يك مدال برنز ديگر براي كشتي كشورمان به ارمغان بياورد.

 

سوادكوهي؛ برنزي ديگر!

در وزن 79 كيلوگرم علي سوادكوهي در دور اول سهراب شريپوف ازبكستان را 10 بر صفر برد. اين كشتي‌گير كشورمان كه در سال 2019 در يكي از عجيب‌ترين اتفافات تاريخ ورزش به خاطر تمام شدن گذرنامه‌اش از حضور در رقابت‌هاي جهاني زير 23 سال جا مانده بود در دور دوم رقابت‌هاي آسيا مقابل ارسلان بوداژاپوف از قرقيزستان با نتيجه 3 بر يك شكست خورد و به رقابت نيمه نهايي رسيد. علي در اين مسابقه توانست با نتيجه 5 بر صفر گليم جان يوزربايف قزاقستاني را شكست دهد و مدال برنز ديگري را براي كاروان كشورمان به دست بياورد.

 

بذري؛ باخت عجيب

در وزن 86 كيلوگرم احمد بذري كه همين يك ماه پيش جايگاه نخست را در جام تختي به دست آورده بود، در دور نخست با قرعه استراحت روبه‌رو شد و در دور دوم توانست عظمت دولت بيكوف قزاقستاني و دارنده مدال نقره آسيا را در يك كشتي نزديك با نتيجه 5 بر 4 شكست دهد. احمد در دور دوم با عيسي شاپيف ازبكستاني سرشاخ شد و با نتيجه 16 بر 5 به پيروزي دست يافت و به فينال رسيد. نماينده كشورمان در رقابت نهايي به مصاف شوتارو يامادا از كشور ژاپن رفت و در يك كشتي عجيب و غريب با نتيجه 10 بر 10 مساوي شد و به دليل اينكه حريف 2 فن 4 امتيازي اجرا كرده بود، بازنده شد. بذري در اين رقابت 6 بر 2 از حريف پيش بود اما در كمال تعجب دو بار از حريف ژاپني فن كمر خورد و 8 امتياز از دست داد. در اين شرايط معلوم نيست چرا وقتي بذري يك‌بار اسير فن بالاي حريف شده باز هم به حريف چسبيد و اجازه داد يامادا فنون خودش را
به راحتي به اجرا بگذارد. بذري وقتي 10 بر 6 عقب افتاد دو بار موفق شد حريفش را خاك كند اما درنهايت بازنده رقابت شد و به مدال نقره بسنده كرد.

 

ابراهيمي؛ دبل طلا

در وزن 92 كيلوگرم ابراهيمي كه در سال 2018 و رقابت‌هاي پيشكك توانست به مدال طلا دست پيدا كرده بود در دور نخست توانست با نتيجه 6 بر 2 ايليسخان چيلايف از كشور قزاقستان را شكست دهد. نماينده كشورمان در دور دوم با حساب 10 بر 2 آجي‌نياز صفرنيازاف از كشور ازبكستان را مغلوب كرد و بعد از 2 مبارزه به فينال مسابقات راه پيدا كرد. محمدجواد در ديدار نهايي با تاكوما اوتسو كشتي‌گير ژاپني كه چند ماه پيش در رقابت‌هاي قهرماني جهان در نورسلطان در دور دوم حذف شده بود كشتي گرفت. ابراهيمي در فينال برخلاف بذري بسيار هوشمندانه عمل كرد و توانست همان ابتدا از حريف پيش بيفتد و برتري‌اش را حفظ كند و در ادامه امتيازات ديگري را نيز به دست آورد تا در فاصله يك دقيقه تا پايان به امتياز 11 رسيد و دومين طلاي تيم كشتي آزاد را به ارمغان آورد.

 

گليج؛ انتقام از هندي‌ها

در وزن 97 كيلوگرم مجتبي گليج در دور اول توانست با نتيجه 11 بر صفر اولزيسايخان باسانتسوجت از مغولستان را از پيش رو بردارد. اين كشتي‌گير نسبتا باتجربه كه 2 طلاي قهرماني اميدهاي جهان و نقره آسيايي 2018 را در كارنامه دارد در دور دوم به مصاف عليشير يرگالي از قزاقستان كه در كارنامه‌اش برنز آسيا به چشم مي‌خورد، رفت و با نتيجه نزديك 6 بر 4 به پيروزي دست پيدا كرد و به فينال رسيد. مجتبي در ديدار پاياني با ساتيوارت كاديان هندي سرشاخ و موفق شد مقابل چشمان هواداران او، اين كشتي‌گير را 10 بر صفر مغلوب كند و به نشان طلاي مسابقات دست پيدا كند.

 

هادي؛ ضربه فني

در وزن 125 كيلوگرم، پرويز هادي باسابقه‌ترين كشتي‌گير تيم ملي در هند، رقابت‌ها را با پيروزي 14 بر 4 عمر سارم از سوريه آغاز كرد و در دور دوم به مصاف آيال لازاريف از قرقيزستان رفت كه نشان طلاي آسيا را در كارنامه دارد و موفق شد با نتيجه 10 بر صفر اين حريف را شكست دهد. پرويز در نيمه نهايي مقابل يوسوپ باتيرمورزايف قزاق قرار گرفت. هادي باتجربه در اين كشتي و در همان 20 ثانيه اول روي فن بالاي حريف غافلگير شد و به پل رفت و نتوانست از زير بار فشار باتيرمورزايف خارج شود و درنهايت ضربه فني شد تا به ديدار رده‌بندي برسد. پرويز هادي در نبرد براي كسب مدال برنز، به مصاف فرهاد آناكولوف از تاجيكستان رفت. هادي كه در ديدار نيمه نهايي روي يك غفلت ضربه فني شده و مدال طلا را از دست داده بود، در اين رقابت اجازه نفس كشيدن به حريف تاجيكش را نداد و قبل از اينكه وقت 3 دقيقه نخست به پايان برسد، با چهار بار خاك كردن و يك بارانداز كشتي را 10 بر صفر كرد و مدال برنز را به دست آورد.

 

قهرماني آسيا

به اين ترتيب و بعد از پايان ديدار نهايي وزن 125 كيلوگرم رقابت‌هاي كشتي آزاد، تيم ايران موفق شد با كسب 168 امتياز از عنوان قهرماني خود در آسيا دفاع كند. اين قهرماني در حالي به دست آمد كه هندي‌ها رقابت سنگيني براي كسب عنوان قهرماني در خانه داشتند و در 5 وزن نخست نيز از ايران پيش بودند اما درنهايت به مقام نايب قهرماني رضايت دادند. تيم كشتي آزاد هند با 159 امتياز در رده دوم و قزاقستان با 146 امتياز بر سكوي سوم آسيا ايستاد. همچنين در جدول رده‌بندي مدالي نيز تيم ايران با 2 طلا و 2 نقره و 4 برنز اول شد و بعد از ايران، ژاپن با 2 طلا در اوزان 65 و 86 كيلوگرم و يك نقره در 92 كيلوگرم دوم شد و قزاقستان با 2 طلايي كه در اوزان 74 و 125 كيلوگرم به دست آورد و 4 برنز در جايگاه سوم ايستاد.

نتايج نهايي 10 وزن رقابت‌هاي كشتي آزاد قهرماني آسيا به شرح زير است:

رده‌بندي تيمي و انفرادي اين رقابت‌ها به شرح زير است:

۵۷ كيلوگرم: ۱- كومار راوي (هند) ۲- حيكمت‌الله وحيداف (تاجيكستان) ۳- بك‌بولات ميرزانظر اولو (قرقيزستان) و يوكي تاكاهاشي (ژاپن). در اين وزن عليرضا سرلك هفتم شد.

۶۱ كيلوگرم: ۱- الوكبك ژولدوشبيكوف (قرقيزستان) ۲- موحامد ايكروموف (تاجيكستان) ۳- ريوتو ساكاكي (ژاپن) و راهول آواره (هند) در اين وزن مجيد داستان پنجم شد.

۶۵ كيلوگرم: ۱- تاكوتو اتوگورو (ژاپن) ۲- باجرانگ (هند) ۳- اميرحسين مقصودي (ايران) و دولت نيازبيكوف (قزاقستان)

۷۰ كيلوگرم: ۱- الياس بك بولاتوف (ازبكستان) ۲- اميرحسين حسيني (ايران) ۳- ميرجان آشيروف (قزاقستان) و اسلامبك اوروزبكوف (قرقيزستان)

۷۴ كيلوگرم: ۱- دانيار كايسانوف (قزاقستان) ۲- جيتيندر (هند) ۳- دايچي تاكاتاني (ژاپن) و مصطفي حسين خاني (ايران)

۷۹ كيلوگرم: ۱- ارسلان بوداژاپوف (قرقيزستان) ۲- باليان گوراو (هند) ۳- علي سوادكوهي (ايران) و شينكيچي اوكويي (ژاپن)

۸۶ كيلوگرم: ۱- شوتارو يامادا (ژاپن) ۲- احمد بذري (ايران) ۳- عيسي شاپيف (ازبكستان) و ديپاك پونيا (هند)

۹۲ كيلوگرم: ۱- محمدجواد ابراهيمي (ايران) ۲- تاكوما اوتسو (ژاپن) ۳- تسوگتگرل مونخباتار (مغولستان) و ايليسخان چاليف (قزاقستان)

۹۷ كيلوگرم: ۱- مجتبي گليج (ايران) ۲- ساتيوارت كاديان (هند) ۳- رستم ايسكندري (تاجيكستان) و عليشير يرگالي (قزاقستان)

۱۲۵ كيلوگرم: ۱- يوسوپ باتيرمورزايف (قزاقستان) ۲- خودربولگا دورجخاند (مغولستان) ۳- پرويز هادي (ايران) و كونگ جين نام (كره‌جنوبي)

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون