• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4596 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۷ اسفند

رسانه‌اي كه قرار بود «دانشگاه» باشد، محل پرسش نيست

بهروز بنيادي| در بررسي عملكرد سازمان صداوسيما در سال‌هاي اخير بايد به اين نكته اشاره داشته باشيم كه عملكرد ضعيف اين سازمان عملا به يكي از مهم‌ترين نقاط ضعف حاكميت بدل شده است. به هر حال سازمان صداوسيما به عنوان «رسانه ملي» نتوانسته نقش خود را در فرهنگ‌سازي و اطلاع‌رساني به ‌درستي ايفا كند و اين مساله باعث شده مردم براي دريافت اخبار سراغ فضاي مجازي و همين‌طور رسانه‌هاي خارج از كشور بروند كه طبيعتا آثار و تبعاتي به‌ همراه
خواهد داشت.

هر چند درباره اينكه آيا رييس صداوسيما تصميم‌گيرنده اصلي در نحوه مديريت و برنامه‌سازي صداوسيماست يا اينكه مطالبي به ايشان ديكته مي‌شود، نمي‌توان با قطعيت اظهارنظر كرد و شايد تنها با گذشت تاريخ بتوان در اين رابطه اظهارنظر كرد. چنانكه ما شاهد بوده‌ايم كه در گذشته روساي پيشين صداوسيما تا زماني كه در اين مسووليت بودند، به‌ نحوي عمل و صحبت مي‌كردند و وقتي دوران مسووليت‌شان به پايان رسيده، به ‌نحوي تغيير مشي داده‌اند. همان‌طور كه آقاي ضرغامي به عنوان يكي از روساي پيشين اين سازمان امروز مسائلي را مطرح مي‌كند كه در گذشته شاهد نبوديم و آقاي سرافراز ديگر رييس پيشين سازمان صداوسيما نيز به‌ نحوي مصداق «آفتاب آمد دليل آفتاب» است براي اين مدعا كه ظاهرا روساي سازمان صداوسيما لزوما بنا بر تشخيص و نگاه سياسي-مدني خود اقدام نمي‌كنند.فارغ از اين مسائل نبايد فراموش كنيم كه حضرت امام (ره) از صداوسيما به عنوان «دانشگاه» ياد كرده‌اند. حال آنكه در تعريف علمي، دانشگاه به مكاني اطلاق مي‌شود كه در آن مي‌توان هر پرسشي را فارغ از آنكه ديدگاه و مشي و مرام فرد پرسشگر چيست، مطرح كرد و خواهان پاسخگويي شد.

بنابراين اگر صداوسيما قرار باشد نقش دانشگاه را ايفا كند، بايد در مباحث گوناگون از مباحث توسعه‌اي تا مسائل جامعه‌شناختي، موضوعات فرهنگي و اجتماعي تا مسائل سياسي و اقتصادي ايفاي نقش كند، اما بنا بر آمار گوناگون مي‌بينيم كه وضعيت فرهنگي و اجتماعي جامعه ما در اين سال‌ها شاهد نوعي تنزل جايگاه بوده و اگرچه صداوسيما تنها متولي امور فرهنگي كشور نيست، اما طبيعتا به عنوان يكي از متوليان اين مهم، موثر بوده و بايد به ‌دليل اين ضعف عملكرد پاسخگو باشد.

نماينده اصلاح‌طلب مجلس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون