• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4596 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۷ اسفند

خبر

ظريف: كرونا و تروريسم مرز نمي‌شناسد

محمدجواد ظريف وزير امورخارجه كشورمان روز گذشته در حساب كاربري خود در توييتر نوشت: كوويد 19 نيز مانند ساير ويروس‌ها - از جمله تروريسم - مرزي نمي‌شناسد و تفاوتي ميان اقوام و اديان قائل نيست. براي مبارزه با آن، ما هم نبايد تفاوتي قائل شويم. ظريف ادامه داد: هم راستا با طرح «اميد»، ايران خواهان همكاري‌هاي بيشتر منطقه‌اي ازجمله تشكيل مركز مشترك كنترل و پيشگيري بيماري است.

دادگاه عربستان مدعي جاسوسي ۸ شهروند سعودي براي ايران شد

دادگاهي در عربستان هشت شهروند سعودي را با ادعاي اينكه براي ايران جاسوسي مي‌كرده‌اند به مجازات اعدام يا حبس محكوم كرد.به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رويترز، دادگاه ويژه كيفري عربستان با صدور حكمي هشت شهروند عربستاني را به اتهام آنچه جاسوسي براي ايران عنوان كرده است، به اعدام يا حبس محكوم كرد.دادگاه مدعي است كه يكي از اين متهمان در تماس با يكي از ماموران سرويس اطلاعاتي ايران، اطلاعات طبقه‌بندي شده (محرمانه) مرتبط با امنيت ملي و دو سفارت‌خانه خارجي در عربستان را در اختيار ايران قرار داده است.بنا بر احكام صادر شده از سوي دادگاه، اين متهم كه به دليل ماهيت شغلش به اين اطلاعات محرمانه دسترسي داشته، به اعدام محكوم شده است.هفت نفر ديگر نيز طبق حكم اين دادگاه به اتهام آنچه «همكاري با افراد مرتبط با سفارت ايران و ارايه اطلاعات به آنها در ارتباط با مسائل داخلي و اقتصادي عربستان در ازاي دريافت پول» عنوان شده است، به زندان محكوم شده‌اند.آنها مي‌توانند طي ٣٠ روز عليه حكم خود درخواست تجديد نظر كنند.

ترامپ: ايران از داعش متنفر است و آنها بايد با داعش بجنگند

«دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا در نشست خبري در دهلي نو پايتخت هند ضمن تكرار مواضع خود درباره ايران و مسائل منطقه، بر عزم دولتش براي خارج كردن نظاميان امريكايي از جنگ افغانستان تاكيد كرد.رييس‌جمهور امريكا در اين نشست خبري ابتدا از ميزباني خوب هندي‌ها از او در سفر به هند تشكر كرد و گفت، دو روز «عالي» در سفر به هند را تجربه كرده است.در بخشي از اين نشست خبري، خبرنگاري از رييس‌جمهور امريكا درباره مذاكرات با طالبان و جنگ افغانستان سوال كرد.ترامپ در پاسخ به اين سوال، ابتدا بر تمايل خود براي به پايان رساندن جنگ امريكا در افغانستان تاكيد كرد و سپس گفت، «بعد از ۱۹ سال، مي‌خواهيم نظاميان‌مان را از افغانستان به خانه برگردانيم».

رييس‌جمهور امريكا در پاسخ به سوال يك خبرنگار هندي حاضر در اين كنفرانس خبري درباره رايزني‌هاي دو روز اخيرش با «نارندرا مودي» نخست‌وزير هند گفت: «ما درباره مسائل زيادي صحبت كرديم درباره پاكستان، ايران و مسائل ديگر». وي در بخش ديگري از اين كنفرانس خبري به تعريف و تمجيد از مواضع دولتش در قبال مسائل منطقه پرداخت و حين صحبت در اين باره، بار ديگر از اقدام تروريستي واشنگتن در به شهادت رساندن سپهبد قاسم سليماني دفاع كرد. رييس‌جمهور امريكا در توجيه حمله تروريستي ۱۳ دي‌ماه اين كشور در نزديكي فرودگاه بين‌المللي بغداد كه به شهادت سردار سليماني منجر شد، فرمانده فقيد نيروي قدس سپاه پاسداران را عامل اصلي ساختن بمب‌هاي كنار جاده‌اي خواند كه به كشته و زخمي شدن نظاميان امريكايي منجر شده بود. ترامپ با اين ادعا كه امريكا توانست خلافت داعش در عراق و سوريه را از بين ببرد، از لزوم كاهش تعداد نظاميان امريكايي در كشورهاي منطقه غرب آسيا سخن گفت. رييس‌جمهور امريكا با تاكيد بر اينكه كشورهاي خود منطقه غرب آسيا بايد با داعش بجنگند، افزود: «ايران از داعش متنفر است و آنها بايد با داعش بجنگند».وي با اشاره به حضور تعدادي از نظاميان امريكايي در سوريه تاكيد كرد، اين نيروها براي حفاظت از ميادين نفتي در آنجا حضور دارند. رييس‌جمهور امريكا چندين بار در اين كنفرانس خبري با سوالات خبرنگاران درباره مواضع جنجالي نخست‌وزير هند درباره مسلمانان و تنش‌ها بر سر كشمير مواجه شد.ترامپ با «فوق‌العاده» خواندن نخست‌وزير هند، بر عزم او براي مقابله با تروريسم تاكيد كرد. رييس‌جمهور امريكا در موضوع كشمير اعلام كرد، در صورت آمادگي هند او آمادگي براي كمك كردن به منظور حل بحران بين هند و پاكستان را دارد.در اين كنفرانس خبري، يك خبرنگار امريكايي درباره گزارش‌هاي اخير برخي رسانه‌هاي امريكايي با استناد به منابع اطلاعاتي اين كشور درباره «تلاش روسيه براي مداخله در انتخابات رياست‌جمهوري 2020 امريكا» سوال كرد.ترامپ در جواب گفت: «آنچه كه من (در برخي رسانه‌هاي امريكايي) دارم مي‌خوانم اين است كه آنها به سراغ برني (سندرز) رفتند و گفته‌اند كه (روسيه) خواهان پيروز كردن برني هستند اما سازمان‌هاي اطلاعاتي (امريكا) هرگز به من چيزي درباره اين موضوع نگفته‌اند. اين واقعا اقدام عجيبي است كه (روسيه) به سراغ برني بروند».اشاره ترامپ به گزارش‌هاي اخير روزنامه «واشنگتن‌پست» و برخي ديگر از رسانه‌هاي امريكايي است كه در آنها درباره كمك روسيه به ستاد برني سندرز براي پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۰ ادعاهايي مطرح شده است. رييس‌جمهور امريكا با بيان اينكه در اين گزارش‌ها، «بسيار مبالغه صورت گرفته است»، اين گزارش‌ها را مشمئزكننده خواند و از احتمال دست داشتن دموكرات‌هاي مجلس نمايندگان اين كشور به ويژه «آدام شيف» رييس كميته امور اطلاعاتي مجلس نمايندگان در درز چنين اطلاعات و انتشار گزارش‌هايي خبر داد.ترامپ در توضيح دلايل انتشار چنين گزارش‌هايي عليه برني سندرز، اظهارنظرهاي قبلي خود درباره تلاش اعضاي ارشد حزب دموكرات به ويژه كميته مركزي اين حزب براي جلوگيري از پيروزي نهايي اين سناتور در كارزار مقدماتي نامزدهاي حزب دموكرات‌ را تكرار كرد.رييس‌جمهور امريكا گفت: «برني احتمال در حال برنده شدن است و اينطور به نظر مي‌رسد كه دارد برنده مي‌شود و آنها شايد نمي‌خواهند او پيروز شود در نتيجه اين گزارش‌ها درباره كمك روسيه به او را منتشر مي‌كنند. اين كاري است كه آنها مي‌كنند، من بهتر از هر كس ديگري متوجه بازي آنها مي‌شوم».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون