• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4596 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۷ اسفند

خبر

تغييرات جديد در تركيب وزارتخانه‌هاي سعودي

سلمان بن عبدالعزيز، شاه سعودي و رييس هيات وزيران اين كشور روز گذشته در دستوراتي تغييرات جديدي را در كابينه و تركيب وزارتخانه‌ها اعمال كرد. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري رسمي سعودي تغييرات از اين قرار است: «ابراهيم بن عبدالرحمن العمر» مسوول هيات سرمايه‌گذاري از مسووليت خود كنار گذاشته و با انحلال هيات سرمايه‌گذاري، وزارت «سرمايه‌گذاري» تاسيس شد. «خالد بن عبدالعزيز الفالح» نيز در راس اين وزارتخانه قرار گرفت. وزارت «خدمات شهري» با وزارت «كار و توسعه اجتماعي» ادغام شده و نام آن به وزارت «منابع انساني و توسعه اجتماعي» تغيير يافت. نام وزارت «تجارت و سرمايه‌گذاري» به وزارت «تجارت» تبديل و «ماجد بن عبدالله» نيز وزير تجارت شد. «هيات كل ورزش» نيز به وزارت ورزش تغيير يافت و «عبدالعزيز بن تركي الفيصل» عهده‌دار اين وزارتخانه شد. همچنين يك وزارتخانه جديد نيز تاسيس شد و «هيات كل گردشگري و ميراث ملي» به وزارت گردشگري ارتقا يافت و «احمد الخطيب» نيز وزير گردشگري شد. «تركي بن عبدالله الشبا نه» از وزارت «رسانه‌ها» بركنار شد و «ماجد بن عبدالله القصبي» همزمان با وزارت تجارت، اين وزارتخانه را نيز بر عهده گرفت. «ماجد الحقيل» نيز عهده‌دار وزارت شهر و روستا و وزارت مسكن شد. تغيير وزرا و سازمان‌ها به‌طور كامل در اختيار شاه سعودي است و پادشاهي مطلقه در عربستان تمامي تصميم‌گيري‌ها در همه حيطه‌ها را در انحصار خود دارد.

آتش‌بس بين مقاومت و رژيم صهيونيستي اجرايي شد

آتش‌بس بين رژيم صهيونيستي و گروه‌هاي مقاومت در غزه از بامداد روز سه‌شنبه وارد فاز اجرايي شد. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت خبري «The Star» به نظر مي‌رسد آتش‌بس موقتي بين رژيم صهيونيستي و گروه‌هاي مقاومت فلسطين در ساعات اوليه روز سه‌شنبه اجرا شده است و به موج بزرگي از خشونت‌هاي دو روزه پايان داد كه براي انتخابات سراسري اسراييل تهديدي به حساب مي‌آمد.مصعب البريم، سخنگوي جهاد اسلامي در نوار غزه گفت: اين آتش‌بس قرار بود ساعت
30: 11 بعدازظهر به مرحله اجرا درآيد اما چند ساعت پس از آن آتش‌بس اعلام شد. او تاكيد كرد كه ميانجي‌هاي مصر و اتحاديه اروپا در مورد توافقي جديد مذاكره كردند و تقريبا يك ساعت بعد اوضاع آرام و از شدت درگيري‌ها كاسته شد. طي دو روز درگيري، جنگنده‌هاي اسراييلي ده‌ها موضع نيروهاي مقاومت در نوار غزه را مورد حمله قرار دادند، در حالي كه اعضاي جهاد اسلامي، جنوب اسراييل را با شليك موشك‌هاي خود بمباران كردند. اسراييل طي يك حمله هوايي شبانه، درست قبل از نيمه شب دو عضو جهاد اسلامي را به شهادت رساند اما سرانجام به نظر مي‌رسد كه آتش‌بس اعلام شده است. به گفته منابع فلسطيني، جنبش جهاد اسلامي با پيشنهاد مصر در زمينه آتش‌بس از اواخر شب دوشنبه و شروع بامداد سه‌شنبه موافقت كرد. رژيم صهيونيستي روز گذشته تصميم گرفت تمامي محورهاي مسدودشده با غزه بازگشايي شود و اين چند ساعت بعد از دستيابي به توافق آتش‌بس است. آويخاي ادرعي، سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي اظهار كرد: با توجه به وضعيت موجود تصميم گرفتيم تمامي محورهاي بسته‌شده در روزهاي اخير در منطقه غلاف غزه (شهرك‌هاي نزديك به مرز غزه) را باز و حركت قطارها در خط سديروت به اشكلون از سرگرفته شود.پيش‌تر جنبش جهاد اسلامي از تماس‌هاي ميانجيگران (كه آنها را مشخص نكرد) براي آتش‌بس ميان رژيم صهيونيستي و گروه‌هاي فلسطيني در غزه پرده برداشته بود. وزارت بهداشت مستقر در غزه نيز اعلام كرده است، هشت تن در سطوح مختلف بر اثر حملات اخير اشغالگران زخمي شدند. ارتش رژيم صهيونيستي روز دوشنبه اعلام كرد، شليك ۵۰ خمپاره و راكت از غزه رصد كرده كه به ادعاي آن حدود ۹۰ درصد اين راكت‌ها توسط سامانه‌هاي دفاع هوايي گنبد آهنين رهگيري شده‌اند.

اولويت من بركناري ترامپ است

«هيلاري كلينتون» وزير خارجه پيشين امريكا روز سه‌شنبه حين حضور در يك جشنواره فيلم گفت كه در صورت پيروزي «برني سندرز» از نامزدهاي حزب دموكرات براي شركت در انتخابات ۲۰۲۰ امريكا از او حمايت مي‌كند. به گزارش فارس به نقل از آسوشيتدپرس، هيلاري كلينتون كه در انتخابات درون‌گروهي حزب دموكرات براي شركت در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۱۶ سندرز را شكست داد، گفت كه اينك اولويت نخستش بركناري «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور كنوني امريكاست. هيلاري كلينتون در ادامه افزود: «بايد منتظر بمانيم و ببينيم چه شخصي را نامزد مي‌كنيم. من از اين نامزد حمايت خواهم كرد و اين باعث تعجب شما نخواهد شد كه ضروري است فرد كنوني (ترامپ) را بازنشسته كنيم.» وزير خارجه پيشين امريكا ضمن ترديد در زمينه پيروزي سندرز در انتخابات حزب دموكرات براي شركت در انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۰ گفت كه در هر حال از نامزد حزب دموكرات براي شركت در انتخابات ۲۰۲۰ حمايت مي‌كند. اين در حالي است كه نتايج يك نظرسنجي در امريكا نشان مي‌دهد از نظر هواداران حزب دموكرات، برني سندرز، سناتور ۷۸ ساله ايالت ورمونت حائز بيشترين شانس براي رقابت با رييس‌جمهور كنوني امريكا در انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۰ است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون