• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4596 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۷ اسفند

حفاظت از كودكان در برابر كرونا

حورآسا طبيبي

بيمارستان مركز طبي كودكان قطب علمي اطفال كشور است. در اين بيمارستان موارد مشكوك به كرونا داشته‌ايم، مواردي بين سنين 3 تا 5 سال و به‌خصوص 5 سال به بالا كه نشان مي‌دهد سن و سال ابتلا را نمي‌توان خيلي هم دقيق مشخص كرد.

هنوز موردي با پاسخ تست مثبت نداشتيم. در حال حاضر چون در فصل اپيدمي آنفلوآنزاي H1N1 هم به سر مي‌بريم كمي تشخيص ميان اين دو از هم سخت شده است.

مشكل بزرگ در مورد اطفال اين است كه ناقل بيماري هستند، ممكن است علايم را بسيار خفيف نشان دهند و خطر عمده را براي پدر و مادر يا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هاي‌شان داشته باشند. يكي از موارد مهم فعلي در مورد كرونا و كودكان، نگراني شديد پدر و مادرهاست كه با كوچك‌ترين علايمي كودك‌شان را به بيمارستان مي‌آورند. خطر اصلي همين است چون بيمارستان تبديل به محل انتقال شده است و كادر درماني هم در معرض خطر بيشتري قرار گرفته‌اند.

براي هر تب يا علايم سرماخوردگي نبايد به بيمارستان مراجعه كرد چون فقط احتمال ابتلا بالا مي‌رود هم براي كودكان و هم براي والدين. وسواس زياد به خرج دادن وضعيت را نگران‌كننده‌تر مي‌كند. در چه مواردي بايد علايم را مقياس بردن كودكان به بيمارستان قرار داد؟

اولين علايم كرونا مانند ساير ويروس‌ها، تب است. ممكن است اين تب علامت سرماخوردگي معمولي باشد، براي همين اگر اين تب به كنترل درآمد ديگر نيازي به مراجعه نيست. اين تب و به دنبال آن سرفه اگر بر اثر درمان‌هاي معمول سرماخوردگي از بين نرفت و نحوه تنفس كودك را دچار اخلال كرد؛ مثلا سرفه‌هايش طولاني‌مدت مي‌شود و كمي نفس را درگير مي‌كند آن موقع زمان مراجعه به بيمارستان است. نكته ديگر در اين شرايط درست حالت عكس وسواس شديد است؛ يعني بي‌توجهي به هشدارهايي كه در مورد كم كردن مراجعات بيرون از منزل داده مي‌شود.

اين بيرون رفتن‌هاي زياد امكان ابتلا را بالا مي‌برد. همين حالا مراجعان بسياري از قم به بيمارستان مي‌آيند، باتوجه به شيوع گسترده در قم، آمد و رفت آنها به معناي اين است كه امكان شيوع هم بالاتر مي‌رود و بيرون رفتن‌ها و دكتر رفتن‌هاي غيرضروري به معناي در معرض خطر بيشتر قرار گرفتن است. اين مشكل اصلي است؛ وسواس و مراجعه‌هاي غيرضروري و از طرف ديگر خودداري از ماندن در منزل و رفتن به سفر و خريد همراه با تعطيلي مدارس. اين‌ بار اول نيست كه يك اپيدمي كشور را فرا مي‌گيرد. اپيدمي H1N1 هم دوره ترسناكي بود، اپيدمي تب كريمه كنگو در جنوب كشور و اهواز هم همين‌طور. اما تا الان هيچ‌وقت چنين ترس و استرس عمومي را شاهد نبوده‌ام.

اين ترس هم در كادر درمان فضاي رعب و وحشت به وجود آورده است و هم در ميان مردم. اين ويروس جديد است، اطلاعات كمي در موردش وجود دارد و همه نگران هستند و در اين فضا بايد با اطلاع‌رساني بيشتر و آگاهي كمي شرايط را كنترل كرد تا دست‌كم هر كسي با رعايت شخصي خودش امكان انتقال به ديگران را كمتر كند. در حال حاضر بزرگ‌ترين نگراني بخش‌هاي كنترل عفوني در بيمارستان‌ها نتايج شيوع بيماري در
2 هفته تا يك ماه آينده است كه ناقلاني كه تاكنون علايمي نشان نداده‌اند، سبب گزارش موارد مثبت كرونا شوند و براي همين است كه بايد خودداري از بيرون رفتن‌هاي غيرضروري و بهداشت شخصي را بسيار جدي گرفت. رزيدنت اطفال

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون