• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4596 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۷ اسفند

خبر

كليه نمايشگاه‌هاي فصلي و بهاره تعطيل شد

اخيرا رييس اتاق اصناف ايران طي نامه‌اي اعلام كرد كه كليه نمايشگاه‌هاي فصلي و بهاره با هدف پيشگيري از گسترش ويروس كرونا لغو شده است و به گفته محمود هاشمي، نايب‌رييس اتاق اصناف ايران، فروش‌هاي فوق‌العاده آخر سال در فروشگاه‌هاي بزرگ و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي انجام خواهد شد. هاشمي با بيان اينكه نمايشگاه بهاره كه قرار بود از ۱۰ تا ۲۶ اسفند برگزار شود با دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت و استانداري در راستاي مبارزه با شيوع ويروس كرونا در كل كشور لغو شد، گفت: بنابراين فروش‌هاي فوق‌العاده در فروشگاه‌هاي بزرگ انجام خواهد شد و تشديد نظارت بر بازار شب عيد نيز بر اين فروشگاه‌هاي بزرگ و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در زمينه كالاهاي اساسي و ساير محصولات از جمله كفش و لباس متمركز شده است.

اقتصاد امريكا نگران همه‌گير شدن ويروس كروناست

با افزايش ترس از رسيدن ويروس كرونا به بازارهاي امريكا، سرمايه‌گذاران نگران متوقف شدن زنجيره‌هاي جهاني عرضه و گسترش اين ويروس در سراسر جهان هستند. ايتاليا، كره جنوبي و ايران افزايش موارد ابتلا به اين ويروس را گزارش داده‌اند. سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد اين ويروس قابليت همه‌گير شدن را دارد ولي هنوز براي اعلام آن زود است. بازار سهام امريكا بيش از 3 درصد سقوط كرده و سود خزانه‌داري امريكا كاهش يافته كه خود نشانه‌اي از ركود احتمالي است. به گفته اندرو ريچمن، مدير استراتژي‌هاي كسب درآمد در موسسه خدمات مشاوره سان تراست، همه‌گير شدن اين ويروس ترس مصرف‌كنندگان را افزايش مي‌دهد و بر هزينه‌ها تاثير مي‌گذارد. شركت‌هايي مثل آيفون و اپل هشدار داده‌اند كه اختلال در زنجيره عرضه مي‌تواند باعث تاخير كوتاه‌مدت در ارايه محصولاتشان شود. گسترش بيشتر اين ويروس احتمالا اين مشكلات را شديدتر مي‌كند و به تقاضا آسيب مي‌رساند.

تجارت و مصرف حيوانات وحشي در چين ممنوع شد

چين با هدف مهار شيوع ويروس كرونا، تجارت و مصرف گوشت حيوانات وحشي را ممنوع اعلام كرد. اين تصميم كه اواخر روز دوشنبه گرفته شد پس از تعليق اوليه تجارت و مصرف گوشت حيوانات وحشي در ژانويه بود.

دانشمندان به سرايت ويروس كرونا از حيوانات به انسان مشكوك هستند اما هنوز اين موضوع را ثابت نكرده‌اند. بيماري كوويد ۱۹ اكنون ۲۷۰۰ نفر را در چين به كام مرگ فرستاده و به كشورهاي سراسر جهان سرايت پيدا كرده است. برخي از موارد اوليه آلودگي به ويروس كرونا مربوط به افرادي بوده كه در بازار حيوانات وحشي در شهر ووهان استان هوبي فعاليت داشته‌اند. در تصميم كنگره خلق چين براي ممنوعيت تجارت و مصرف گوشت حيوانات وحشي قيد شده كه تجارت و مصرف گوشت حيوانات وحشي همچنين شكار، تجارت يا حمل حيوانات وحشي به منظور مصرف، مجازات سنگيني خواهد داشت.

شركت ملي نفت ليبي دست به دامان امريكا شد

رييس شركت ملي نفت ليبي اعلام كرد كه اين شركت به رهبري امريكا براي كمك به پايان اختلال در صادرات نفت ليبي نياز دارد. مصطفي صنع‌الله، رييس شركت ملي نفت ليبي در ديدار با ريچارد نورلند، سفير امريكا در تونس خواستار دخالت فوري امريكا براي پايان اختلال در صادرات نفت ليبي شد. طبق اعلام شركت ملي نفت ليبي در ديدار ياد شده، دو طرف درباره پيامدهاي اقتصادي و بشردوستانه حملات اخير به بندرگاه شهر طرابلس، پايتخت ليبي همچنين اختلال در صادرات نفت اين كشور گفت‌وگو كردند. صنع‌الله گفت: رويدادهاي چند روز و چند هفته گذشته به معناي آن است كه اقتصاد ليبي در حال ورود به بحران است و مردم بيشتري رنج مي‌برند.

سقوط كم سابقه بورس‌هاي جهاني

هر چند سرعت شيوع كرونا در مناطق مختلف چين كاهشي شده اما انتشار موارد جديد ابتلا به كرونا در كشورهاي مختلف باعث ايجاد موج جديدي از نگراني‌ها در بين معامله‌گران شده است. تاكنون بيش از ۸۰ هزار و ۱۳۰ مورد ابتلا به كرونا گزارش شده كه در اين بين ۲۷۰۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. تاكنون در چين، ژاپن، كره جنوبي، سنگاپور، هنگ‌كنگ، تايلند، تايوان، مالزي، ايران، ايتاليا، استراليا، آلمان، امريكا، ويتنام، فرانسه، ماكائو، كانادا، امارات متحده عربي، انگليس، فيليپين، هند، روسيه، اسپانيا، بلژيك، كامبوج، مصر، فنلاند، اسراييل، كويت، عمان، افغانستان، لبنان، نپال، سريلانكا و سوئد موارد ابتلا گزارش شده است. پس از چين بيشترين آمار قربانيان مربوط به ايران با ۱۴ نفر، كره جنوبي با 8 نفر، ايتاليا 7 نفر و هنگ‌كنگ با 2 نفر بوده است. بانك مركزي چين با ورود همه‌‌جانبه خود به بازارهاي مالي اين كشور تا حدي موجب دلگرمي معامله‌گران شده است. علاوه بر تزريق حدود ۲۴۰ ميليارد دلار منبع ارزي به بازار، بانك‌هاي دولتي و مقام‌هاي مختلف محلي چين از ارايه حدود ۲۰۰ ميليارد يوآن تسهيلات به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط خبر داده‌اند.

سقوط سهام تكنولوژي ۲۳۰ ميليارد دلار از ارزش آنها را از بين برد

با تشديد نگراني از گسترش سريع ويروس كرونا و كندتر شدن اقتصاد جهان، سهام شركت‌هاي بزرگ تكنولوژي به ‌شدت سقوط كرد تا ميلياردها دلار از ارزش اين شركت‌ها از ميان برود. اپل، فيس‌بوك، آمازون، مايكروسافت و شركت مادر گوگل يعني آلفابت كه ۵ شركت داراي بالاترين ارزش در بازار امريكا هستند، روي هم رفته ۲۳۸ ميليارد دلار از ارزش خود را از دست دادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون