• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4596 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۷ اسفند

آخرين اقدامات مديريت شهري درباره شيوع ويروس

پايتخت براي مواجهه با كرونا چه كرده است؟

گروه اجتماعي

به دنبال اقدامات شهرداري تهران براي آماده‌سازي شهر براي مواجهه با كرونا ديروز اعضاي شوراي شهر تهران، طرحي را به تصويب رساندند كه بر اساس آن شهرداري ملزم است كه اقدامات لازم و فوري جهت افزايش تاب‌آوري شهر تهران براي پيشگيري و كاهش اثر آلودگي ناشي از كروناويروس ارايه دهند. ناهيد خداكرمي در جلسه ديروز و در توضيح اين طرح با بيان اينكه در حال حاضر شرايط ويژه‌اي در شهر تهران حاكم است، گفت: شهرداري حتي خارج از ماموريت خود در حال كمك‌رساني است اما براي اينكه اين كمك‌رساني‌ها هدفمند شود، مطابق بند ۱۹ ماده ۵۵ قانون شهرداري‌ها، شهرداري‌ها بايد در خصوص امراض مسري وارد عمل شوند كه براي همين ما امضاكنندگان اين طرح اين موضوع را پيشنهاد داديم تا شهرداري در راستاي كاهش شيوع كروناويروس اقدامات لازم را انجام دهد. او با تاكيد بر اينكه شهرداري تهران بايد در راستاي نقش اجتماعي خود استفاده حداكثري از ظرفيت‌ها و امكانات خود را به منظور جلوگيري از شيوع بيماري در دستور كار قرار دهد به وظيفه شهرداري براي تجهيز پرسنل سازمان پسماند اشاره كرده و گفت: علاوه بر اقدامات پيشگيرانه سازمان پسماند نيز مكلف است در تهيه البسه و تجهيزات لازم براي پرسنل خود اقدام كند. بر همين اساس به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود از محل اعتبارات موارد پيش‌بيني نشده تا سقف ۱۰ ميليارد تومان براي اجراي اين برنامه استفاده كند. همچنين شهرداري تهران بر اساس اين طرح ‌بايد در زمينه اطلاع‌رساني و افزايش ايمني شهروندان نقش‌آفريني كند. اما اين طرح موافقان و مخالفاني هم داشت. حسن رسولي به عنوان يكي از مخالفان با دو فوريت اين طرح گفت: هيچ كس بر ضرورت نقش‌آفريني مديريت شهري نسبت به مديريت بحران ترديد ندارد و در اين زمينه نيز مسوولان مربوطه از اقدامات شهرداري تهران تشكر كردند. اما به نظر مي‌رسد كه شورا فراتر از جايگاه قانوني خود و به صورت پيش‌دستانه وارد موضوع شده است كه اين مساله مردم را دچار هراس و شائبه مي‌كند. او با بيان اينكه چهار درصد از اعتبارات شهر در اختيار شهردار است و شهرداري در حال حاضر در كنار ساير دستگاه‌ها اقداماتي را انجام مي‌دهد، گفت: به نظر مي‌رسد اقدامات ما بيشتر دست و پاست. اجازه دهيد در جايگاه خودمان و نه عقب‌تر و نه جلوتر عمل كنيم و بيش‌فعال بودن‌مان به مصلحت شهر و مردم نيست، چراكه در حال حاضر شهرداري هم وارد عمل شده است و خلئي احساس نمي‌شود. اما اين سخنان رسولي باعث شد تا حجت نظري در مقام دفاع از اين طرح برآيد؛ او به عنوان موافق اين دو فوريت با بيان اينكه عمده فضاهايي كه شهروندان در آن قرار دارند همچون مترو و اتوبوس و ميادين ميوه و تربار و غيره متعلق به شهرداري است و شهرداري مكلف است كه مردم را مطمئن كند كه اقدامات پيشگيرانه انجام مي‌شود، اظهار كرد: نبايد از اين ويروس بترسيم اما نبايد آن را ساده بگيريم و لازم است از همه ابزارهاي لازم براي پيشگيري از شيوع اين بيماري استفاده كنيم. در نهايت پس از صحبت‌هاي موافق و مخالف اعضاي شوراي شهر، شورا به دو فوريت اين طرح راي مثبت داد. اما اينها تنها تصميمات شورا براي مواجهه شهرداري با كرونا در شهر نبود. ديروز به پيشنهاد زهرا صدراعظم‌نوري مقرر شد تا به جاي نصب مواد ضدعفوني‌كننده در اماكن عمومي، اين مواد در ورودي‌ ساختمان‌هاي شهرداري نصب شود. همچنين به پيشنهاد علي اعطا مقرر شد تا دستورالعمل ويژه‌اي براي گرمخانه‌هاي پايتخت در مقابله با شيوع كرونا تدوين شود.

 

پيشنهاد غربالگري

در كنار اين پيشنهادها، ديروز ناهيد خداكرمي رييس كميته سلامت شوراي شهر تهران در تذكري پيش از دستور خود با بيان اينكه جلسات متعدد مسوولان وزارت بهداشت و شهرداري تهران سبب شد كه محتواي يكسان اطلاعات و اقدامات موثر بر اساس آخرين پروتكل‌هاي عدم نشر ويروس كرونا در تهران اجرايي شود، گفت: با اين حال مي‌خواهم به شهردار تهران تذكري بدهم؛ چراكه هنوز براي محدود كردن ورود و خروج به شهر تهران كاري نكرده است. او در تشريح منظور خود گفت: البته ما نمي‌گوييم كه قرنطينه در تهران شود، اما حداقل شهرداري مي‌تواند با همكاري وزارت بهداشت، پليس، وزارت راه و پليس راهور اقداماتي در راستاي غربالگري ورودي و خروجي به تهران به خصوص از شمال و جنوب تهران انجام دهد، چراكه اگر بخواهيم واقع‌نگر باشيم، بايد غربالگري در دروازه‌هاي اصلي شهر، فرودگاه‌ها و غيره انجام شود. گرچه مي‌دانم كه برخي از فضاهاي عمومي همچون زيارتگاه‌هاي شهر تحت كنترل شهرداري نيستند . اين تذكر خداكرمي اما با واكنش شهرداري مواجه شد. «غلامحسين محمدي»، رييس مركز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداري تهران در پاسخ به تذكر رييس كميته سلامت به شهردار تهران مبني بر كنترل ورودي‌هاي شهر تهران به دليل شيوع كرونا گفت: تصميم‌گيري درباره منع رفت‌وآمد يا هرگونه محدوديت در محدوده اختيارات شهرداري تهران نيست. تصميم‌گيري در اين زمينه با نظر وزارت بهداشت انجام مي‌شود، چراكه ما در اين زمينه تخصص نداريم و به عنوان يك نهاد خدمت‌رسان فعاليت مي‌كنيم. او در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره به نامه‌اي كه شهردار تهران براي وزير بهداشت نوشت، تصريح كرد: در اين نامه به اين نكته نيز اشاره شد و شهردار تمامي نكاتي را كه به مصلحت شهر مي‌دانستند، استعلام كردند و از سوي وزارت بهداشت درخواست رفع ابهام داشتند. محمدي ادامه داد: وزارت بهداشت اگر براي هر يك از بندهاي اين نامه پاسخ دهد، ‌شهرداري تهران آن را اجرا مي‌كند، اما وزارت بهداشت درباره آن نامه به‌طور كلي پاسخ مبسوطي نداده‌، اما به صورت جزيي در برخي موارد تعيين تكليف شده است. به گفته مشاور شهردار تهران، در اين نامه به مساله رفت‌وآمد و حمل‌و‌نقل عمومي نيز اشاره شده، اما هنوز جوابي به شهرداري نرسيده است .

كاهش تردد با مترو

يكي از مهم‌ترين مكان‌هايي كه مي‌تواند به عنوان منشا انتشار كرونا مطرح باشد، وسايل حمل و نقل عمومي است . به همين خاطر استقبال شهروندان از مترو در روزهاي گذشته به شكل محسوسي كاهش پيدا كرده است. «يوسف حجت»، سرپرست معاونت حمل‌و‌نقل ترافيك شهرداري تهران در گفت‌وگو با ايلنا با تاييد اين مطلب گفت: در مترو به‌طور متوسط روزانه يك ميليون و۸۰۰ هزار نفر ورودي داشتيم كه بر اساس آخرين آمار روز يكشنبه ورودي مسافران به يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر رسيده است كه كاهش يك‌سومي مسافران را نشان مي‌دهد. او ادامه داد: اين كاهش ورودي از شنبه به بعد رخ داده است و يك كاهش محسوس در مسافران مترو را نشان مي‌دهد. حجت با تاكيد بر اينكه اين كاهش بار سفر در مترو اقدام درستي است، گفت: بهتر است شهروندان تا جايي كه مي‌توانند از حمل‌ونقل عمومي استفاده نكنند و همچنين در تلاش هستيم تغييرات كوچكي در طرح ترافيك ايجاد كنيم تا مردم بيشتر از خودروي شخصي استفاده كنند. حجت درباره پيشنهاد لغو طرح ترافيك در راستاي مقابله با شيوع ويروس كرونا در شهر تهران گفت: لغو طرح ترافيك يا تغيير ساعت آن در حوزه شوراي ترافيك تهران است و در جلسه فردا درباره آن تصميم‌گيري مي‌شود. اما در مجموع اگر بخواهيم طرح ترافيك را لغو كنيم، ممكن است شهر قفل شود و مسائل متعدد ديگري ايجاد شود، در نتيجه بايد ببينيم شوراي ترافيك در اين باره چه تصميمي مي‌گيرد. به گفته او، پيشنهاد معاونت حمل‌و‌نقل و ترافيك كاهش ساعت طرح است تا افراد با ماشين شخصي خود سر كار حاضر شوند و به منزل بازگردند تا حداقل تماس با سطوح عمومي رخ دهد.

 

ورود ارتش به كرونا

در كنار شهرداري ساير نهادها نيز درخصوص كمك به دولت براي مواجهه با كرونا اعلام آمادگي كردند. ارتش يكي از همين نهادهاست. دريادار حبيب‌الله سياري، معاون هماهنگ كننده ارتش با اشاره به جلسه‌ روز گذشته خود با وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: همان‌طور كه وزير بهداشت هم بيان كرد، ما در سازمان ارتش جمهوري اسلامي ايران امكاناتي را براي رزم در صحنه‌هاي واقعي داريم. او خاطرنشان كرد: ما اين آمادگي را داريم كه اگر چنين بحران‌هايي در كشور اتفاق بيفتد، از اين ظرفيت‌هاي موجود در سازمان ارتش براي رفع آلودگي در سطح كلان و قرنطينه كردن در جايي اگر لازم باشد، اجراي آموزش يا خدماتي كه سامانه بهداشت و درمان ارتش جمهوري اسلامي ايران با وزارت بهداشت و درمان همكاري داشته، بتوانيم كمك‌هاي لازم را انجام دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون