• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4596 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۷ اسفند

كتابخانه

انواع تقلب

نوع بشر در ابداع و اقسام تقلب حقيقتا خلاق بوده است. تقلب در گذر زمان و در جوامع مختلف وجود داشته است. بخشي از مشكل رواج تقلب از نبود قوانين پيشگيرانه نشات مي‌گيرد و بخشي از آن از بي‌اعتنا بودن افراد به تقلب‌هايي كه در اطراف‌شان روي مي‌دهد. شعار «همه تقلب مي‌كنند» نه فقط بي‌توجهي به رواج تقلب را افزايش مي‌دهد بلكه به استمرار تقلب در جامعه كمك ‌مي‌كند.دبورا ال. رود، پروفسور حقوق دانشگاه استنفورد در كتاب «تقلب» با تحليل‌هاي موشكافانه و با مراجعه به نظرسنجي‌هاي معتبر به عوامل رواج تقلب در عرصه‌هاي اجتماعي پرداخته و سعي كرده است راهكارهايي براي مقابله با آنها ارايه دهد.كتاب «تقلب» با عنوان فرعي «اخلاق در زندگي روزمره» نوشته دبورا ال. رود با ترجمه مريم تقديسي توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است. از جمله مباحث مطروحه در اين كتاب مي‌توان به تقلب در ورزش، شكل‌هاي تقلب، تقلب در ماليات، تقلب در محيط‌هاي آموزشي، نقض حقوق مصنفان و مولفان، تقلب در بيمه و وام مسكن، تقلب در ازدواج و... اشاره كرد.

داستان‌هايي از كره شمالي

«اتهام» با عنوان فرعي «داستان‌هايي از كره شمالي» اثري داستاني و به‌شدت تكان‌دهنده و روشنگر است كه تصويري جاندار از زندگي تحت سلطه رژيم كره شمالي ترسيم مي‌كند. داستان‌هاي اين كتاب كه در دوره رهبري كيم ايل سونگ و كيم جونگ ايل اتفاق مي‌افتد، صداي كساني را به گوش جهانيان مي‌رساند كه در عجيب‌ترين و هولناك‌ترين ديكتاتوري ممكن زندگي كرده‌اند. شخصيت‌هاي اين داستان‌هاي تكان‌دهنده پيشينه‌هاي گوناگوني دارند: مادر جواني كه از نخبه‌هاي پيونگ يانگ است و پسر نوزادش در يكي از گردهمايي‌هاي سياسي بدرفتاري مي‌كند، قهرمان جنگي كه از دخالت حزب در تمام آنچه برايش عزيز است سرخورده شده تا همسر و پدري كه نمي‌تواند اجازه سفر بگيرد و دزدكي وارد قطار مي‌شود تا بتواند مادرش را در بستر مرگ ببيند. «اتهام» داستان چگونگي ترك برداشتن ايمان شهروندان اين كشور است و ارايه‌دهنده تصويري شفاف از زندگي در كشوري بسته و تك‌حزبي، و در عين حال نويدبخش اين است كه انسانيت حتي در چنين شرايط غيرانساني‌اي هم با سماجت راه خودش را مي‌يابد.«اتهام» نخستين اثر ادبي مستقل است كه در كره شمالي نوشته شده و خود را به خارج از مرزهاي اين كشور رسانده است. بازتاب انتشار اين كتاب در سرتاسر جهان، چنان بوده كه موجب شده مارگارت اتوود نويسنده مشهور كانادايي نيز خواندن اين كتاب را توصيه كند.«اتهام» مجموعه داستاني است كه ارسال غيرقانوني‌اش به خارج از مرزهاي كره شمالي خطرات فراواني براي نويسنده و كساني كه او را در اين كار ياري كرده‌اند در پي داشته است. «بندي» نامي مستعار است به معناي كرم شب‌تاب. انگار نويسنده خود را كورسوي نوري دانسته در اعماق تاريكي. اين داستان‌ها زندگي در ديكتاتوري تماميت‌خواهي را توصيف مي‌كنند كه در آن دولت مركزي همه‌چيز را در اختيار دارد، از جمله نوشتن و خواندن را! كشوري كه جامعه‌اش مملو از جاسوساني است كه پيش پا افتاده‌ترين خطاها را گزارش مي‌دهند.

اصلاحات به روايت معين

اصلاحات و تجربه دموكراسي در دانشگاه تلاشي است در سنت تاريخ شفاهي براي روايتِ گفت‌وگومحورِ فصلِ مهمي از تحولات آموزش عالي در ايران. تمركز روايت‌ها در اين كتاب بر رويدادهاي سياسي‌اي است كه دانشگاه در سال‌هاي دوره اصلاحات با آنها مواجه شد. راويان تاريخ سياسي دانشگاه اين ‌بار از درون دستگاه سياستگذاري و مديريت آموزش عالي آمده‌اند و درباره نقاط عطف آن سال‌ها سخن مي‌گويند؛ درباره رويدادهايي نام‌آشنا كه قبلا درباره آنها خوانده‌ايم و با اين حال اين روايات درخصوص آنها كمتر شنيده شده و داراي ابعادي تازه و نكاتي نسبتا ناگفته است. به همين دليل است كه خواننده در اين كتاب با تجربه‌اي يگانه روبرو مي‌شود؛ تجربه دموكراسي در دانشگاه؛ تجربه‌اي كوتاه و اثرگذار كه بسياري از رويدادهاي بعدي در نسبت با آن تعريف شدند و پيش رفتند.«اصلاحات و تجربه دموكراسي در دانشگاه» به اهتمام پدرام الوندي توسط انتشارات ني منتشر شده است. اين كتاب گزارشي است از رويدادهاي سياسي دانشگاه در عصر اصلاحات را بر مبناي روايت مصطفي معين (وزير علوم دولت اصلاحات) و همكارانش.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون