• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4597 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۸ اسفند

دهمين مناظره انتخاباتي حزب دموكرات برگزار شد

در انتظار هفته سرنوشت

ميثم سليماني

 

 

دهمين مناظره انتخاباتي دموكرات‌ها براي انتخابات رياست‌جمهوري امريكا در ماه نوامبر 2020 برگزار شد؛ مناظره‌اي كه براي تعدادي از آنها حكم مرگ و زندگي داشت. تمامي افرادي كه روي صحنه حاضر بودند مي‌دانستند سرنوشت‌شان هفته آينده تا حد زيادي مشخص مي‌شود و آن زمان به يك برآورد جدي مي‌رسند كه آيا مي‌توانند پيروز انتخابات باشند يا خير. روز شنبه انتخابات درون حزبي كاروليناي جنوبي و روز سه‌شنبه، بزرگ‌ترين انتخابات براي بيش از 1000 نماينده حزبي برگزار مي‌شود. همه مي‌دانند كه اين چند روز براي آنها سرنوشت‌ساز خواهد بود به خصوص براي نامزدهايي كه تاكنون دستاورد قابل توجهي در ساير ايالت‌ها نداشتند. تقريبا در اين مناظره همگي سعي كردند نفر اول رقابت‌ها تا به امروز يعني برني سندرز را مورد هدف قرار دهند، زيرا مي‌دانند سندرز روز به روز در حال نزديك شدن به يك پيروزي بزرگ در انتخابات درون حزبي است و اگر امروز نتوانند جلوي او را بگيرند هيچ‌ وقت ديگر اين كار ميسر نخواهد بود. پيت بوتجيج شهردار سابق South Bend، اينديانا كه تاكنون نزديك‌ترين رقابت را با سندرز داشته سعي كرد وارد چالش با او شود و مشخص كند كه ديدگاه‌هاي او با سندرز كاملا متفاوت است. بوتجيج در اين مناظره از خطر به قدرت رسيدن يك سوسيال دموكرات صحبت كرد و عليه برنامه‌هاي مراقبت بهداشتي سندرز موضع‌گيري انجام داد. بسياري از كارشناسان معتقدند كه بوتجيج در اين مناظره توانست مديريت و شخصيتي خوبي را از خود به نمايش بگذارد و اين كار او براي افراد مردد بسيار تاثيرگذار خواهد بود.

در سوي ديگر بايدن اين مناظره را كه آخرين شانس خود براي بقا مي‌ديد سعي كرد تهاجمي عمل كند. بايدن به دنبال يك پيروزي جدي در كاروليناي جنوبي است و شانس او در اين موضوع بسيار بالاست ولي اگر مثل نوادا كه شانس بالايي براي پيروزي داشت آن را از دست بدهد قطعا به پايان راه رسيده است. بايدن در مناظره سعي كرد از تام استاير كه محبوبيت قابل توجهي در كارولينا برخوردار است انتقاد كند. چرا كه او مي‌داند احتمال دارد آراي بخشي از سياه‌پوستان منطقه كاروليناي جنوبي براي استاير باشد از همين رو كه بايدن قصد دارد به هر قيمتي در كاروليناي جنوبي پيروز شود تمام برگ‌هاي برنده خود را رو كرد. بايدن همچنين در انتقاد به سندرز او را يك خطر براي حزب دموكرات دانست و گفت راي دادن به او نتايج فاجعه باري را به همراه خواهد داشت. سه شنبه شب براي سندرز شب سختي بود. چرا كه او از همه جهات مورد حملات سختي قرار گرفت. او نتوانست سابقه روشني از خود در خصوص آرايي كه براي كنترل اسلحه داده، ارائه كند. او حتي نتوانست به مانند گذشته سياست‌هاي خود را تشريح كند و به نظر مي‌رسيد بازي تا حدي بر هم خورد. اما نتايجي كه سندرز به دست آورده و احتمالا نتيجه‌اي كه روز سه‌شنبه در انتظار او خواهد بود، سندرز را در شرايطي مناسب و با اعتماد به نفس قرار داده است. از همين رو صحبت‌هاي او در مناظره هيچ چيز جديدي براي او رقم نزد بلكه روند او را براي پيروزي ادامه داد. او هر چند در كاروليناي جنوبي نتيجه را به بايدن واگذار مي‌كند اما او اين شانس را دارد كه يك سه‌شنبه رويايي را پيش‌رو داشته باشد. سه‌شنبه‌اي كه مي‌تواند فاصله واقعي او را با ساير رقبا تعيين كند. البته در اين ميان برخي معتقدند كه عدم شفافيت سندرز در بحث مدارك پزشكي و ارايه گواهي سلامت يا عدم ارايه برنامه در خصوص تامين مالي برنامه بيمه همگاني باعث شده تا با دونالد ترامپ مقايسه شود چرا كه ترامپ نيز سال 2016 نه‌تنها از ارايه هر گونه برنامه شانه خالي مي‌كرد بلكه تاكنون هنوز صورت‌هاي مالي ارايه ماليات‌هاي خود را منتشر نكرده است. از همين رو اين نوع پنهانكاري سندرز مي‌تواند او را با چالش در ميان منتقدان و حتي هوادارانش مواجه كند.

در اين ميان با بالا رفتن شانس برني سندرز براي پيروزي نهايي در انتخابات درون حزبي دموكرات‌ها، به‌رغم همه مخالفت‌هايي كه در خصوص او وجود داشت اما رفته رفته به نظر مي‌رسد بدنه حزب دموكرات نيز خود را آماده مي‌كند تا سندرز را بپذيرد. هر چند رقباي سندرز معتقدند و هشدار مي‌دهند كه انتخاب سندرز، پيروزي مجدد ترامپ را تضمين مي‌كند در اين ميان عده‌اي نيز قرار دارند كه سندرز را بهترين گزينه براي پيروزي در ماه نوامبر مي‌بينند و حتي يك گام را فراتر مي‌گذارند و معتقدند كه كنار گذاشتن سندرز در سال 2016 بدترين اشتباه بود.

عملكرد سندرز طي هفته‌هاي گذشته و در سه ايالت نشان داده كه او نسبت به ساير نامزدهاي حزب از طيف گسترده‌تري از افراد حمايت مي‌شود. اگر نگاهي به آمار داشته باشيم سندرز در ميان تمام سنين، نژادها، ايدئولوژي‌ها از مقبوليت بالايي برخوردار است و اين زنگ هشدار را براي مقام‌هاي بلند پايه حزب دموكرات به صدا درآورده كه عدم حمايت از او مي‌تواند عواقب جبران‌ناپذيري داشته باشد. هر چند همه نامزدهاي انتخاباتي در كاروليناي جنوبي تلاش كردند سياست‌هاي سندرز را زير سوال ببرند، اما آخرين نظرسنجي رويترز/ايپسوس نشان مي‌دهد كه محبوبيت سندرز با شتاب بالا مي‌رود و پيروزي‌هاي اخير او نيز اعتبار وي را افزايش داده است. در اين نظرسنجي حدود 26 درصد از دموكرات‌ها و مستقل‌ها سندرز را فردي قوي‌تر به نسبت ساير نامزدها مي‌دانند و اختلاف خود را نيز با ساير رقبا روزبه‌روز بيشتر مي‌كند. حالا حتي رفته رفته افرادي كه در نظرسنجي‌ها شركت مي‌كنند نيز شانس برني سندرز براي پيروزي در برابر ترامپ را بيشتر مي‌دانند. اگر انتخابات نوادا را يك معيار در نظر بگيريم، سندرز تنها در دو مولفه آراي افراد 65 سال و آراي سياه‌پوستان از بايدن شكست خورد و در ساير موارد بيشترين حمايت‌ها را كسب كرد.

در نظرسنجي رويترز/ايپسوس براي اولين‌ بار سندرز در سطح ملي آراي بيشتري از سياه پوستان نسبت به بايدن جذب كرد و نشان داد حتي سياه‌پوستان نيز رفته رفته گرايش بيشتري به سندرز پيدا مي‌كنند. بنابراين اگر طي روزهاي شنبه و سه‌شنبه سندرز نتايج قابل توجهي را رقم بزند حزب دموكرات اگر مي‌خواهد برنده انتخابات نوامبر باشد بايد با تمام قدرت در كنار سندرز قرار گيرد و آراي ميانه را نيز براي او گردآوري كند. در چنين شرايطي حتي هيلاري كلينتون كه به ‌شدت مخالف سندرز بود نيز اعلام كرده كه از او در برابر ترامپ حمايت مي‌كند. هفته آينده را مي‌توان هفته سرنوشت حزب دموكرات دانست.


سندرز: نتانياهو يك نژادپرست مرتجع است

برني سندرز در مناظره سه‌شنبه شب مطرح كرد، در صورتي كه در ماه نوامبر به عنوان رييس‌جمهور ايالات متحده برگزيده شود، براي بازگرداندن سفارت اين كشور در فلسطين اشغالي از شهر «بيت‌المقدس» به تل‌آويو اقدام خواهد كرد. به گزارش فارس، سندرز در پاسخ به سوالاتي درباره سياست‌هاي وي در قبال رژيم صهيونيستي، به عنوان يك سناتور يهودي گفت: «[بازگرداندن سفارت به تل‌آويو] چيزي است كه ما در نظر خواهيم گرفت». به نوشته وبگاه «تايمز اسراييل» او با نژادپرست توصيف كردن «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي افزود: «چيزي كه اكنون اعتقاد دارم، اين است كه با وجود بي‌بي نتانياهو در اسراييل، شما يك نژادپرست مرتجع داريد كه آن را مي‌گرداند».

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون