• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4597 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۸ اسفند

تسهيلات ارزان‌قيمت؛ راهكاري براي رونق توليد

در اين اوضاع برخي از بانك‌ها تلاش كردند با ارايه ابتكارهايي به راه‌حل‌هاي خلاقانه‌اي برسند تا صاحبان كسب و كار كشور بتوانند با نرخ مناسب و بدون پيچيدگي خاصي و طي يك روال ساده تسهيلات دريافت كنند. يكي از بهترين خدمات در اين خصوص كه به همه فعالان اقتصادي پيشنهاد مي‌شود تسهيلات ارزان‌قيمت بانك‌ پاسارگاد است.

به گزارش ايلنا، فقدان سرمايه مناسب يكي از موانع بسيار اصلي در عدم به ثمر نشستن بسياري از ايده‌ها يا كند شدن توسعه بنگاه‌هاي اقتصادي به شمار مي‌آيد. در تمام دنيا صاحبان ايده و كسب وكار به اشكال مختلف به دنبال جذب سرمايه هستند تا كسب و كار خود را راه‌اندازي يا توسعه دهند. شتاب‌دهنده‌ها، سرمايه‌گذاران فرشته، بازار سرمايه و بانك‌ها از مهم‌ترين تامين‌كنندگان سرمايه در تمام دنيا هستند. در كشور ما بدون شك بار اصلي به دوش سيستم بانكي است. زيرا هنوز شتاب‌دهنده‌ها توسعه نيافته‌اند و بازار سرمايه نيز به نسبت كشورهاي توسعه‌يافته آنقدر عمق ندارد.

علاوه بر اين سرمايه‌گذاران شخصي غالبا در ايران به دلايل فرهنگي هنوز آمادگي سرمايه‌گذاري مستقيم روي پروژه‌هاي ديگران را ندارند. بنا به اين دلايل فعالان اقتصادي نيازمند سرمايه، چشم اميد اصلي‌شان به شبكه بانكي است. اما متاسفانه بسيار شنيده‌ايم و ديده‌ايم كه اخذ تسهيلات از شبكه بانكي بسيار پيچيده و زمانبر است. نياز به وثيقه‌هاي سنگين يا ضامنين بسيار معتبر، سخت‌گيري بانك‌ها درخصوص طرح‌هاي توجيهي و اعتبار سنجي مشتريان و بروكراسي حاكم بر اين روند از مهم‌ترين مشكلات تسهيلات‌دهي بانك‌هاست. به همين دليل واسطه‌هايي ميان بانك و متقاضي در كشور ما ظهور و بروز پيدا كردند كه به‌ راحتي مي‌توان آگهي‌هاي تبليغاتي آنها را در نيازمندي‌هاي آفلاين و آنلاين ديد.

پرسش اين است كه چرا بايد اين‌چنين باشد. اگر همه ‌چيز مبتني بر يك روال شفاف و بدون رانت باشد آيا نيازي به اينگونه واسطه‌ها وجود دارد؟ قاعدتا هر متقاضي بايد بتواند به شعبه‌اي كه در آن حساب دارد مراجعه كند و از شرايط و ضوابط مطلع شده و مدارك مورد نياز بانك را تهيه كند و وام مورد نظر را دريافت كند. يا مشمول مي‌شود يا خير. اگر شرايطش را ندارد هيچ واسطه ديگري نيز نمي‌تواند براي اين فعال اقتصادي كاري انجام دهد. در يك دنياي شفاف همه بانك‌ها بايد انواع تسهيلات و مقررات مربوط به آنها را روي سايت بانك منتشر كنند و افراد متناسب با شرايط و نياز خود نسبت به اخد آنها اقدام كنند. اما گذشته از اين موضوع، قيمت تسهيلات يا همان نرخ بهره وام‌ها نيز يكي ديگر از موانع و مشكلات فعالان اقتصادي كشور است. از يك طرف به دليل نرخ تورم بالا نمي‌توان نرخ سود سپرده‌هاي بانكي را خيلي كاهش داد و به همين دليل نيز نمي‌توان نرخ تسهيلات ارايه شده به متقاضيان را كم كرد. اين نرخ همواره مورد گلايه بسياري از كارشناسان و بازيگردانان اقتصادي كشور است. اما راه‌حل جامعي نيز در اين خصوص ارايه نمي‌شود. از طرف ديگر كارمزدها و نرخ‌هاي پنهاني هم وجود دارد كه منجر به افزايش نرخ بهره تسهيلات مي‌شود. بيش‌ از آن چيزي كه ابتدا و در ظاهر به متقاضي اعلام مي‌شود.

در اين اوضاع برخي از بانك‌ها تلاش كردند با ارايه ابتكارهايي به راه‌حل‌هاي خلاقانه‌اي برسند تا صاحبان كسب و كار كشور بتوانند با نرخ مناسب و بدون پيچيدگي خاصي و طي يك روال ساده تسهيلات دريافت كنند. يكي از بهترين خدمات در اين خصوص كه به همه فعالان اقتصادي پيشنهاد مي‌شود تسهيلات ارزان‌قيمت بانك‌ پاسارگاد است. اين بانك با هدف كمك به رشد و شكوفايي چرخه اقتصاد كشور و افزايش دامنه خدمات بانكي، اقدام به اعطاي تسهيلات ارزان‌قيمت كرده است. بر اساس اين طرح، مشتريان متناسب با ضريب امتيازشان در بانك و با حداقل مانده روزانه يك ميليون ريال در حساب‌هاي جاري و كوتاه‌مدت خود مشمول برخورداري از اين تسهيلات مي‌شوند. شايان ذكر است به هر يك ميليون ريال در حساب‌هاي جاري يا كوتاه‌مدت مشتري روزانه يك امتياز تعلق مي‌گيرد. نرخ اين تسهيلات 9 الي 18 درصد براي حساب‌هاي جاري و 18 درصد براي حساب‌هاي كوتاه‌مدت عادي است. حداقل مبلغ تسهيلات اعطايي براي اشخاص حقيقي 200 ميليون ريال و براي اشخاص حقوقي 500 ميليون ريال تعيين شده است. اشخاص حقوقي، صاحبان مشاغل، فعالان اقتصادي و پذيرنـدگان فعـال دستگاه‌هاي كارتخوان بانك (داراي مجوز فعاليت)، مخاطبـان اصلي اين طرح هستند و بانك‌ پاسارگاد آماده ارايه تسهيلات ارزان‌قيمت بـه اين اشخاص است.

از مزيت‌هاي مهم طرح بانك‌پاسارگاد تسهيلات بدون محدوديت و تنوع در نرخ تسهيلات است. از مهم‌ترين مزيت‌هاي ديگر خدمات بانك ‌پاسارگاد در اين خصوص مسدود نشدن سپرده متقاضي است. در برخي از بانك‌هاي ديگر با طرح‌هاي مشابه سپرده افراد مسدود مي‌شود و اين بسيار مورد اعتراض صاحبان كسب و كار است. همچنين افراد مختلف شرايط گوناگوني دارند و قادر نيستند با يك شرايط و مقررات خاص تسهيلات دريافتي را برگردانند. از مهم‌ترين مزيت‌هاي ديگر طرح تسهيلات ارزان‌قيمت بانك پاسارگاد تنوع در نوع بازپرداخت وام دريافتي طبق خواسته مشتري است. در زمينه برخورداري از امتيازهاي اين طرح و نحوه استفاده از آن نيز بايد اشاره كنيم كه دارا بودن يكي از انـواع حساب‌هاي قرض‌الحسنه جاري يـا سپرده سـرمايه‌گذاري كوتاه‌مدت عادي نزد شعبه‌هاي بانك همچنين دارا بودن امتياز لازم در حساب‌هاي قرض‌الحسنه جاري يا سپرده سرمايه‌گذاري كوتاه‌مدت عـادي از شرايط دريافت اين تسهيلات است. بديهي است ارايه مدارك لازم، ارايه تضمين يا وثيقه مورد قبول بانك و گواهي فعاليت صنفي و اعتبارسنجي از سوي بانك از ديگر مقررات استفاده از طرح تسهيلات ارزان‌قيمت بانك پاسارگاد است. با توجه به نياز شديد بنگاه‌هاي اقتصادي، استارت‌آپ‌ها و صاحبان كسب و كار به نقدينگي و سرمايه اميدواريم ساير بانك‌ها نيز طرح‌هاي مشابهي را ارايه كنند تا بخشي از مشكلات اهالي كسب و كار در شرايط سخت كنوني اقتصاد كشور برطرف شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون