• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4597 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۸ اسفند

يارانه به توليدكننده خارجي

دامداري به دلايل زير در حال از بين رفتن است.

1- بعد از انقلاب مراتع را به روستاييان داده‌اند كه متعلق به عشاير دامدار بوده است و در خيلي از مراتع چهار برابر حد مجاز اجازه چرا داده ‌شده است كه هم مراتع نابود و هم محيط ‌زيست تخريب شده است. چراكه در حال حاضر روستاييان يا عشاير، چند برابر حد مجاز دام چرا مي‌كنند و آسيب زيادي به محيط‌ زيست وارد شده است.

2- سيستم‌هاي تقويت مراتع سيستم آبخيزداري و آبخوان‌داري و ايجاد انباره‌هاي زيرزميني و چاله‌هاي عميق براي ذخيره آب از بين رفته‌اند و اصولا اجازه نمي‌دهند يك دامدار حوزه آبخيز در اختيارش باشد، آب ذخيره كند و علوفه مازاد را انبار كند حتي سيستم‌هاي آبخيزداري و آبخوان‌داري كه مخترع آن اجدادمان بوده‌اند در برخي از كشورهاي ديگر به‌ درستي رعايت مي‌شود ولي در ايران اصولا يك حوزه آبخيز را در اختيار دامداران و عشاير قرار نمي‌دهند تا بتوانند از آب‌ و خاك و محيط‌ زيست مراقبت كنند. اين در حالي است كه در قانون افزايش بهره‌وري بخش كشاورزي و منابع طبيعي مصوب مردادماه امسال تاكيد بر حمايت از شيوه‌هاي مدرن توليد به ‌وضوح اشاره شده است.

3- يك ماده‌ قانون افزايش بهره‌وري بخش كشاورزي و منابع طبيعي، بحث تعرفه‌هاست كه براي جلوگيري از واردات وضع ‌شده و مشكل اصلي حال حاضر كشاورزي نيز در اجرايي نشدن اين قانون است. چرا به دامدار خارجي يارانه نرخ ارز را مي‌دهيم ولي به دامدار و توليدكننده داخلي لطمه مي‌زنيم اين ضربه زدن فقط به دامپروري و كشاورزي نيست تمام توليدات ما در معرض رقابت مخرب با توليدكنندگان خارجي هستند كه متاسفانه دولت ما به خارجي‌ها رانت ارز مي‌دهد و از توليدكنندگان داخلي حتي مراتع آبا و اجدادي‌شان را از دست‌شان مي‌گيرد و اگر كسي بخواهد مرتع‌داري كند و آبخيزداري و آبخوان‌داري كند و سيستم توليداتش را مدرن كند عملا در مواجهه با اشكال‌تراشي كارشناسان كم‌سواد و ضدتوليد ملي قرار مي‌گيرد. چه كسي بايد مشكلات عشاير و دامداران را حل كند، چه كسي بايد حامي باشد؟ واردات هر محصول كشاورزي كه توليد داخلي دارد، موجب آسيب به بخش كشاورزي و صادرات دام زنده به‌رغم نيازهاي داخلي و عامل برهم خوردن عرضه و تقاضا و ايجاد بي‌ثباتي در بازار مي‌شود، در هر حال بايد واردات دام و هم صادرات آن آزاد باشد يا اينكه اگر گوشت توليدكنندگان خارجي را دلاري مي‌خريد گوشت توليدكنندگان داخلي را هم دلاري بخريد يا در مقابل واردات دام و گوشت اجازه بدهيد گوشت ايراني باكيفيت و ارگانيك با كيلويي 15 تا 25 دلار صادر شود. چرا زماني كه شعار اقتصاد مقاومتي و توليدات داخلي مي‌دهيم قيمت ارز پايين‌تر از قيمت واقعي است و توليدكننده داخلي را تحت‌فشار قرار مي‌دهيم؟ آيا دشمن توليدات داخلي هستيم؟ دولت و مجلس بايد به مردم و توليدكنندگان پاسخگو باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون