• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4597 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۸ اسفند

بارندگي‌ها جبران كم‌آبي نمي‌كند

آخرين گزارش‌هاي سازمان هواشناسي از ابتداي سال آبي تاكنون نشان مي‌دهد كه بارش‌ها در كشور حدود ۱۴ درصد نسبت به ميانگين بلندمدت افزايش يافته است. براساس همين آمار، سال گذشته نيز با افزايش قابل‌توجه بارش‌ها نسبت به بلندمدت در كشور مواجه بوديم. بارش‌هاي خوب سال‌هاي اخير ممكن است اين تصور را ايجاد كند كه كشور وارد دوره ترسالي شده و كمبود بارش‌ها جبران شده است. اين درحالي است كه برخي كارشناسان و مسوولان تاكيد كرده‌اند كه اين‌ بارش‌ها نمي‌تواند خشكسالي‌ها را جبران كند.

به گزارش ايسنا، اصغر دانشيان، معاون توسعه مديريت، حقوقي و امور مجلس سازمان محيط زيست پيش از اين با اشاره به اينكه موضوع كم‌آبي در كشور موضوع جدي است و نبايد فريب بارندگي‌هاي اخير را بخوريم، اظهار كرده بود: اين موضوع به هيچ‌وجه نشانگر عبور از خشكسالي و ورود به ترسالي نيست. ما امانت‌دار آيندگان هستيم اما بيش از
۱۲۰ درصد از ذخاير آب‌هاي زيرزميني را استفاده و به نوعي به نسل‌هاي آينده خيانت كرده‌ايم. مركز ملي خشكسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي در آخرين گزارش‌ خود خبر داده است كه ۹۷ درصد مساحت كشور با خشكسالي مواجه است همچنين در مقياس بلندمدت ۴۷ درصد مساحت كشور دچار خشكسالي شديد و ۱۰ درصد دچار خشكسالي بسيار شديد است.

پس از بارندگي‌هاي فروردين‌ماه نيز ابوالقاسم حسين‌پور، مدير كل دفتر كنترل سيلاب و آبخوان‌داري سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري، گفته بود كه عمده آبخوان‌هاي دشت‌هاي مهم و اصلي كشور بيلان منفي و تراز آبي بسيار پاييني دارند كه به هيچ‌وجه با يك دوره بارش خوب متعادل نمي‌شوند. در حال حاضر بارندگي‌هاي دو روز اخير سبب شده است كه در استان‌هايي از جمله لرستان، كرمانشاه و تهران بارش‌هاي خوبي داشته باشيم اما كارشناسان همچنان هشدار مي‌دهند كه كشور با خشكسالي مواجه است. محمدرضا احمدنسب، قائم‌مقام شركت آب و فاضلاب استان تهران، در گفت‌وگو با يك شبكه راديويي اظهار كرد: كشور ايران يك درصد از مساحت كل جهان و ۱.۱ درصد جمعيت كره‌زمين را به خود اختصاص داده است اما اين در شرايطي است كه فقط ۰.۳۶ درصد مساحت آبي جهان را دارد.

به گفته او طبق آمارهاي جهاني اگر ميزان شاخص سرانه آب براي هر نفر طي سال در هر كشور بيشتر از ۱۷۰۰ متر مكعب شود آن كشور كمبود آب نخواهد داشت اما اگر سرانه آب طي يك سال براي هر نفر بين ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ مترمكعب باشد آن كشور دچار تنش آبي و كم‌آبي خواهد شد.

قائم‌مقام شركت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: سرانه آب تجديدشونده در ايران تقريبا كمتر از ۱۰۰۰مترمكعب است و اين يعني كشور ما در هر شرايطي حتي بارندگي جزو كشورهاي داراي بحران آب است. در اين ميان استان تهران به دليل مصرف و جمعيت بيشتر و كمبود منابع آبي جزو مناطق داراي بحران مطلق آبي تلقي مي‌شود.

نادرقلي ابراهيمي، دبير ستاد توسعه فناوري‌هاي آب، خشكسالي، فرسايش و محيط زيست معاونت علمي فناوري رياست‌جمهوري در ادامه اين برنامه راديويي نيز گفت: در حال حاضر ۵۴ درصد ظرفيت سدهاي كشور پر شده است و با اين وجود تقريبا وضعيت مناسبي در سال آبي جاري داريم اما اين موضوع دليل بر ناديده گرفتن مديريت مصرف نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون