• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4598 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۰ اسفند

ادامه از صفحه اول

عالم ساده زيست

با هم سلام و عليك گرمي داشتيم. همچنين من اين بخت را داشتم زماني كه ايشان سفير جمهوري اسلامي در مصر بودند، مصادف شده بود با زماني كه من به جلسه سالانه مجمع اللغه عربيه يعني فرهنگستان زبان عرب مصر به عنوان عضو شركت كرده بودم. در اين سفر يكي، دو مرتبه خدمت ايشان رسيدم و ايشان با لطف و مهرباني از من پذيرايي كردند. هوا بسيار گرم بود و ايشان در سرسراي آن عمارت روي زمين نشسته بودند و كتاب‌ها و اوراق و آثار تحقيقاتي اطراف ايشان را فرا گرفته بود. مرحوم خسروشاهي آشنايي عميقي با علوم اسلامي داشت و در اين زمينه تحقيقات و آثار ارزشمندي از خود به يادگار گذاشته است. در اين ديدار راجع به حوزه‌هاي علميه و علما و استاداني چون مرحوم محقق دامغاني و آقا شيخ محمدتقي آملي و آقاسيدكاظم عصار و ميرزا ابوالحسن شعراني و مرحوم الهي‌قمشه‌اي صحبت كرديم. او شاگرد بزرگاني چون سيدابوالقاسم خويي، سيدشهاب‌الدين نجفي‌ مرعشي، سيدمحمدهادي ميلاني، شيخ آقابزرگ تهراني، شيخ مرتضي حائري و... بود و محضر اين بزرگان را درك كرده بود و خاطرات و نكات شنيدني فراواني از آنها به خاطر داشت.

آنچه در اين ديدار بيش از ميزان آگاهي و آشنايي ايشان با معارف اسلامي و بزرگان حوزه و دانشگاه، مرا متاثر كرد، ساده‌زيستي او بود، ايشان زندگي بسيار ساده‌اي داشتند و تشريفاتي زندگي نمي‌كرد و اين نكته بسيار برجسته‌اي است. در اين ملاقات حدود دو، سه ساعت راجع به اين موضوعات صحبت كرديم. بعد از آن هم ايشان همواره در مراسم بزرگداشت بزرگان حضور پيدا مي‌كرد و از اداي دين نسبت به اساتيد و بزرگان فروگذار نمي‌كرد. خدا باران‌هاي رحمت خود را بر ايشان فرو ريزاند و او را در بهشت برين خود جاي دهد.

همدلي مودي و ترامپ

فراتر از اين ديدار، ايالات متحده و هند شركاي اصلي استراتژيك براي مقابله با تسلط چين در آسيا و اقيانوسيه باقي مي‌مانند. اما به ‌رغم اين «دشمن مشترك» رويارويي نهايي در تقابل با سياست فوق محافظه‌گرايي است كه هند به نمايش مي‌گذارد. نارندرا مودي در ماه ژوئن گذشته در پاسخ به تصميم واشنگتن مبني بر پايان دادن به مزاياي گمركي اين كشور عوارض گمركي محصولات امريكايي را افزايش داده بود. نخست‌وزير هند در اواخر سال 2019 از همكاري جهاني اقتصاد منطقه‌اي و توافقنامه تجارت آزاد بين 16 كشور اقيانوس آرام از جمله هند و امريكا به دليل ترس از رقابت با چين كناره گرفت. اگرچه دونالد ترامپ از طريق گفت‌وگو سعي بر متقاعد كردن مودي براي گشودن بازار هند به روي كمپاني‌هاي امريكايي را داشت اما قراردادي در پايان اين ديدار منعقد نشد.

چيزي كه بيشتر نگران‌كننده است، ابراز علاقه مفرط و متقابل دو رهبر نسبت به سياست‌هاي خودشان است. نويسنده‌اي با نام پانكاج ميشرا در ستون‌هاي نيويورك‌تايمز با ابراز تاسف مي‌نويسد، ويژگي‌هاي دوران پسااستعمار هند كه در نظر داشتن مشكلات اكثريت مردم و احترام به تنوع بي‌شمار آنان بوده اكنون دستخوش فساد غربي و خصوصا سيستم سرمايه‌داري امريكا با حرص و طمع و گرايش به ثروت‌اندوزي سريع و بي‌حد و حساب به ضرر فقيرترين‌ها يعني اكثريت عظيم جمعيت هند شده است. روي كار آمدن ملي‌گرايان هندوي حزب بهاراتيا جاناتا سبب ظهور پديده اجتماعي شده كه برتري‌طلبان سفيدپوست در امريكا منكر آن نيستند، يعني اداره كشور توسط يك رهبر قدرتمند در خدمت يك ايدئولوژي آزاديخواهانه نوين تا پيشرو كه با كاهش آزادي مطبوعات و اطمينان از در حاشيه ماندن زنان و اقليـت‌ها قادر به دفاع از مرزهاي خود است.

فراتر از روياي دونالد ترامپ براي امريكا، هند بدترين الهامات ممكن را از ايالات متحده امريكا گرفته است، يعني يك دموكراسي بيمارگونه در جايي كه آداب و قوانين ناديده گرفته مي‌شوند و استبداد مي‌تواند نيروي قانون را داشته باشد و مهاجران و اقليت‌ها بدون واكنش جامعه بين‌المللي مورد بي‌رحمي قرار مي‌گيرند. حاصل فريبندگي هولناكي كه امروز امريكاي ترامپ بي‌آنكه برانگيزنده نفرت و عدم پذيرش باشد، اعمال مي‌كند ملتي است كه به آرمان‌هاي پدران بنيانگذار خود خيانت كرده، با حرص و طمع سيري‌ناپذير گروه خاص سودجو سبب جدايي بيشتر جامعه بين بازندگان و برندگان مي‌شود و محيط زيست را بدون ترس از فردا از بين مي‌برد. اين فريبندگي است كه هندي‌ها از استاد امريكايي خود كه به نظر مي‌رسد در تقابل با آزادي‌هاي اساسي و انكار ارزش‌ها پيشي گرفته، آموخته و متقابلا آن را به كار مي‌بندند. ترامپ خطاب به جمعيت 125 هزار نفري در احمدآباد اين كشور را يكي از شگفت‌انگيزترين ملل در جهان توصيف و اعلام مي‌كند «امريكا هند را دوست دارد» جمعيتي كه در مقايسه با حضور ميليوني كه براي گوش دادن به سخنان رييس‌جمهور آيزنهاور هنگام بازديد او از دهلي نو در سال 1959 گرد هم آمده بودند بسيار اندك به نظر مي‌رسيد. نارندرا مودي با چاپلوسي بي‌مانند در پاسخ اظهار كرد:«پرزيدنت ترامپ بزرگ فكر مي‌كند و جهان به آنچه او براي تحقق روياي امريكايي انجام داده، واقف است.» در واقع روياي امريكايي ترامپ هنوز در مراحل ابتدايي خود است و هند به صورت بسيار ناراحت‌كننده‌اي حكايت از آن دارد.

روزهاي سخت پزشكان

با تمام اين تفاصيل، جامعه پزشكي هيچ انتظاري از مردم ندارد به جز اينكه در خود مراقبتي و رعايت بهداشت و مشاركت در برخورد هدفمند با كرونا ويروس مشاركت كنند. سالم بودن مردم ارزشمند‌ترين هديه‌اي است كه مي‌توان به پزشكان تقديم كرد. اما براي دستيابي به وضعيت مطلوب‌تر نظام سلامت، انتظارات‌شان از مسوولان و دولتمردان اين است كه با تامين به موقع تجهيزات و كيت‌هاي استاندارد آزمايشگاهي و ابزارهاي حفاظتي زمينه را براي تشخيص و درمان به موقع و امن و سالم شهروندان مبتلا به بيماري نوپديد ناشي از كرونا ويروس مهيا كنند. قطعا مسوولان بر اين امر واقفند كه تقويت جامعه پزشكي و دلگرمي آنها در حضور در عرصه‌هاي سخت و خطرات خواهد شد و حوزه سلامت و بهداشت در عبور از اين بحران آسان‌تر به پيش مي‌رود و در نهايت سبب تضمين سلامت جامعه خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون