• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4599 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۱ اسفند

مجلس تا پايان بررسي بودجه در كميسيون تلفيق جلسه علني و غيرعلني نخواهد داشت

بودجه در كما

از ميان يكصد نماينده مجلس، تست كروناي 5 نفر مثبت اعلام شد

سه‌شنبه، ششم اسفندماه بود كه علي لاريجاني در قامت رييس مجلس شوراي اسلامي يك روز بعد از رد كليات لايحه بودجه سال 99 و درخواست برخي اعضاي هيات رييسه از دولت براي ارسال لايحه بودجه سه‌دوازدهم به مجلس، از سكوت آيين‌نامه گفت و در نتيجه دوباره بودجه را به كميسيون تلفيق برگرداند تا قوه مجريه را از دردسرهاي ارايه بودجه چنددوازدهم خلاص كند اما احتمالا نه لاريجاني، نه حسن روحاني و نه هيچ‌يك از اعضاي قواي مجريه و مقننه تصورش را هم نمي‌كردند ويروسي ناخوانده چنان كند كه چاره‌اي جز ارايه لايحه بودجه دو دوازدهم نباشد؛ مگر آنكه رييس‌جمهوري اين روزهاي ايران بخواهد دوران محمود احمدي‌نژاد را تكرار و چندين ماه كشور را بدون لايحه بودجه اداره كند.

نه روحاني احمدي‌نژاد است و نه روابط ميان «پاستور» و «بهارستان» مثال آن روزهاست بنابراين به نظر مي‌رسد دولت در نهايت لايحه بودجه دودوازدهم را به پارلمان تقديم كند؛ هرچند هنوز هيچ‌يك از اعضاي هيات‌رييسه مجلس شوراي اسلامي يا سازمان برنامه و بودجه سخني از اين مهم به ميان نياورده‌اند. تنها فردي كه اين روزها از بودجه و سرنوشت آن سخن مي‌گويد، اسدالله عباسي، سخنگوي هيات‌رييسه مجلس است كه روز گذشته در اظهاراتي كه خبرگزاري‌هاي مختلف البته به نقل از خبرگزاري صداوسيما آن را منتشر كردند، از تداوم بررسي‌ها روي لايحه بودجه سال 99 در كميسيون تلفيق خبر داده و تاكيد كرده كه هيات رييسه بعد از ارايه گزارش اين كميسيون تصميم نهايي خود را اتخاذ و سپس اعلام خواهد كرد.

 

اميد به تلفيق

اسدالله عباسي همچنين در بخش ديگري از اظهارات خود بدون اعلام زمان بازگشت مجلس شوراي اسلامي به روال عادي و برگزاري جلسات علني قوه مقننه، گفته است: «نمايندگان در صحن علني، لايحه بودجه سال 99 را براي بررسي و براي اصلاح به كميسيون تلفيق ارجاع داده‌اند و كميسيون در شرايط كنوني در حال بررسي اين لايحه است و هنوز گزارشي به هيات‌رييسه مجلس ارسال نشده بنابراين در نشست ديروز مقرر شد كه در ادامه جلسات قبلي، امروز نيز جلسه كميسيون تلفيق تشكيل شود تا هر چه سريع‌تر گزارش نهايي لايحه بودجه به هيات‌رييسه ارايه شود، بعد از آن هيات‌رييسه درباره نحوه بررسي لايحه در صحن علني تصميم‌گيري مي‌كند.» او درحالي سرنوشت لايحه بودجه سال 99 را به ارايه گزارش كميسيون تلفيق منوط كرده كه 2 نفر از اعضاي كميسيون تلفيق بودجه به «اعتماد» گفته‌اند كه جلسات اين كميسيون دست‌كم تا پايان روز دوشنبه ادامه خواهد داشت ولي اين احتمال وجود دارد كه روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه نيز جلسات كميسيون تلفيق ادامه داشته باشد. اين درحالي است كه اسدالله عباسي نيز عدم برگزاري جلسات علني مجلس تا پايان روز دوشنبه را تاييد كرده ولي شنيده‌هاي «اعتماد» حاكي از آن است كه پارلمان تا پايان هفته جاري جلسه علني برگزار نخواهد كرد بنابراين به نظر مي‌رسد اولين جلسه علني مجلس براي بررسي گزارش كميسيون تلفيق هفته آينده برگزار شود. بدين ترتيب و باتوجه به مهلت اندك باقيمانده تا پايان سال، به نظر مي‌رسد «بهارستان» حتي در صورت برگزاري جلسات علني خود به صورت سه شيفت بازهم نتواند لايحه بودجه سال 99 را باتوجه به مفاد مناقشه‌انگيز درباره افزايش حقوق‌ها، يارانه‌ها و مواردي از اين دست تا پايان سال به اتمام برساند و از اين‌رو احتمالا دولت با ارايه بودجه دو دوازدهم كار «بهارستان» را ساده‌تر خواهد كرد تا هم تكليف دخل و خرج 2 ماه ابتدايي سال 99 مشخص شود و هم نمايندگان مجلس دهم در 3 ماه پاياني فعاليت خود در پارلمان فرصت كافي براي تصويب اصلي‌ترين سند مالي كشور را داشته باشند. نكته قابل‌توجه آنكه اگر «پاستور» و «بهارستان» تصميم به ارايه و بررسي بودجه دو دوازدهم داشته باشند، بايد هرچه سريع‌تر اين اقدام را انجام دهند تا فرصت كافي براي تصويب در شوراي نگهبان و رفع ايرادات احتمالي نيز وجود داشته باشد.

نكته قابل‌توجه ديگر آنكه آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي درباره عدم بررسي بودجه به دليل تعطيلي اضطراري مجلس هيچ پيش‌بيني خاصي نكرده و سكوت اختيار كرده است اما ماده 216 آيين‌نامه علاوه بر آنكه مهلت تقديم بودجه از سوي دولت به مجلس را تا پانزدهم آذرماه اعلام كرده، تاكيد كرده است كه «چنانچه دولت نتواند تا اين تاريخ، لايحه بودجه را تقديم مجلس كند، نمايندگان براي تسريع در انجام امور ممكن است بودجه دو يا سه دوازدهم را از دولت مطالبه كنند.» بدين ترتيب و از ديد قانون حداقل تا زماني كه مجلس شوراي اسلامي رسما از دولت درخواست بودجه دو دوازدهم نكند، قوه مجريه وظيفه‌اي در اين راستا برعهده نخواهد داشت.

روزهاي بي‌وزيريِ كشاورزان

در اين ميان ويروس كرونا و سرايتش به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نه‌تنها لايحه بودجه سال 99 كشور را در كما فرو برد، بلكه سبب شد تا كشاورزان و اهالي اين صنعت بازهم نتوانند متولي اصلي خود را بشناسند. بعد از استعفاي محمود حجتي، وزير سابق جهاد كشاورزي و جدايي‌اش از جمع كابينه دولت اميدواران، اين وزارتخانه براي مدت 3 ماه با سرپرستي عباس كشاورز اداره شد تا اينكه با پايان اين مهلت، حسن روحاني با استفاده از اختيارات قانونش كاظم خاوازي را كه پيش از اين به عنوان معاون وزير جهاد و رييس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي مشغول فعاليت بود، به عنوان گزينه تصدي كرسي رياست اين وزارتخانه به مجلس شوراي اسلامي معرفي كرد. نامه معرفي خاوازي به مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني پنجم اسفندماه اعلام وصول و اعلام شد كه دوشنبه هفته جاري جلسه راي‌اعتماد به او برگزار خواهد شد كه باتوجه به نامه سعيد نمكي، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به رييس قوه مقننه درباره نمايندگان مبتلا به ويروس كرونا و لغو جلسات علني مجلس در هفته جاري، اين مهم نيز لغو شد تا اين وزارتخانه همچنان با سرپرست اداره شود ولي با توجه به پايان مهلت 3ماهه دولت براي اداره اين وزارتخانه با سرپرست، رييس‌جمهوري موظف به كسب اجازه رهبري بود كه براساس اظهارات حسينعلي اميري، معاون پارلماني رييس‌جمهوري، اين مهم صورت گرفته و رهبري نيز با تداوم سرپرستي عباس كشاورز موافقت كرده‌اند بنابراين به نظر مي‌رسد حداقل تا پايان تعيين تكليف لايحه بودجه سال 99، خبري از برگزاري جلسه راي اعتماد خاوازي نباشد.

كرونا در كمين بهارستان

«بهارستان» اين روزها به‌رغم تعطيلي اما به لطف ويروس ناخوانده چيني بي‌خبر نيست و تقريبا به‌طور روزانه اخبار ضد و نقيض مبني بر ابتلاي نمايندگان به ويروس كرونا در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌شود. نكته قابل‌توجه آنكه اين اخبار در شرايطي منتشر مي‌شود كه برخي كاربران نزديك به اصولگرايان و طيف موسوم به براندازان در روزهاي اخير محمود صادقي، نماينده مردم تهران در قوه مقننه را كه از حضور در پارلمان يازدهم با تصميم شوراي نگهبان بازماند را تحت فشار قرار داده و او را محكوم به «دروغگويي» مي‌كنند. اين افراد نه دليلي براي مدعاي خود ارايه مي‌دهند و نه سندي دال بر «تمارض محمود صادقي به كرونا» اما در نقطه مقابل اعضاي هيات‌رييسه مجلس شوراي اسلامي و وزارت بهداشت موضوع ابتلاي اين نماينده تهران به ويروس كرونا را تاييد مي‌كنند. اسدالله عباسي، سخنگوي هيات‌رييسه قوه مقننه روز گذشته در جريان اظهاراتش كه ايسنا آن را منتشر كرده، خبر از مثبت اعلام شدن تست كروناي 5 نفر از نمايندگان مجلس داد كه اين آمار نسبت به روز جمعه يك نفر افزايش داشته است. او از اعلام اسامي اين نمايندگان خودداري كرده و اين مهم را برعهده خود آنان گذاشته است ولي پيش از اين و جداي از محمود صادقي، مجتبي ذوالنوري، رييس كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي نيز خبر ابتلاي خود به كرونا را تاييد كرده بود. علاوه بر اين نمايندگان، ايلنا به نقل از سخنگوي هيات‌رييسه مجلس شوراي اسلامي آورده است كه معصومه آقاپورشاهي، نماينده اصلاح‌طلب شبستر در مجلس دهم كه به دليل عدم التزام به اسلام از حضور در رقابت براي ورود به پارلمان يازدهم بازماند نيز مبتلا به كرونا شده است. علاوه بر اين 3 نماينده، شاهد اخباري از ابتلاي احمد اميرآبادي فراهاني، نماينده قم در مجلس به كرونا منتشر شده بود و اين درحالي است كه او پنجشنبه شب در توييتر خود با استفاده از هشتگ «صداقت» اوضاع خود را مساعد اعلام و بار ديگر خبر ابتلايش به بيماري كرونا را تكذيب كرده بود. نكته قابل‌توجه در اين ميان آنكه ناظران به ‌همراه فعالان سياسي و رسانه‌اي در روزهاي گذشته بارها و بارها از تعطيلي مجلس و تداوم فعاليت ادارات در كشور انتقاد كرده بودند؛ انتقاداتي كه روز گذشته روابط عمومي مجلس شوراي اسلامي كوشيد به آن پاسخ دهد و از اين رو طي بيانيه‌اي در همين زمينه آورده است: «ضريب شيوع ويروس كرونا در محيط مجلس و سپس تسري آن به محيط بيرون به دليل حضور نمايندگاني از همه نقاط كشور از جمله استان‌هاي درگير و مراجعات پرشمار و مستمر مردمي از اقصي‌نقاط با هيچ‌يك از دستگاه‌هاي حاكميتي قابل‌مقايسه نيست. بنابراين چنانچه تمهيداتي براي مقابله با شيوع كرونا در مجلس اتخاذ شود، رويكرد و گستره ملي داشته و مبتني بر توصيه موكد ستاد ملي مقابله با كروناست كه از پشتوانه شوراي عالي امنيت ملي برخوردار است و نبايد آن را به حفاظت بهداشتي از نمايندگان مجلس تقليل داد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون