• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4601 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۳ اسفند

خبر

تا آزادي زندانيان در گفت ‌و گوهاي بين‌‌الافغاني شركت نمي‌كنيم

سخنگوي طالبان در اظهاراتي تاكيد كرد تا زماني كه 5 هزار زنداني اين گروه از زندان آزاد نشوند در مذاكرات بين‌الافغاني شركت نخواهد كرد. «ذبيح‌الله مجاهد» سخنگوي طالبان در گفت‌وگو با رويترز گفت بر اساس قراردادي كه بين امريكا و طالبان امضا شده قرار است 5 هزار زنداني اين گروه براي گام اول اعتمادسازي از زندان‌هاي دولت افغانستان آزاد شوند. به گزارش فارس، او تاكيد كرد در صورت عدم آزادي زندانيان، طالبان در مذاكرات بين‌الافغاني شركت نخواهد كرد. اين در حالي است كه روز گذشته «اشرف غني» رييس‌جمهور افغانستان اعلام كرد، آزادي زندانيان در اختيار دولت امريكا نبوده و اين موضوع در صلاحيت دولت افغانستان است. مجاهد افزود: طالبان آماده مذاكرات بين‌الافغاني است اما تا زماني كه زندانيان آزاد نشوند، نمايندگان اين گروه در اين گفت‌وگوها حضور نخواهند يافت. به گفته او اكثر زندانيان طالبان از سوي سربازان امريكايي بازداشت و در حال حاضر در زندان دولت افغانستان در شرايط نامناسبي نگهداري مي‌شوند. سخنگوي طالبان درباره ادامه جنگ نيز گفت: مردم افغانستان از كاهش خشونت خرسند هستند اما اين بدان معنا نيست كه عمليات نظامي طالبان به سطح قبل از آغاز اين طرح برنگردد. او در پايان گفت: اين احتمال وجود دارد كه در يك ساعت آينده يا حتي چندين روز ديگر اين عمليات آغاز شود. اين در حالي است كه مقامات امريكا اعلام كردند، توافق اين كشور با طالبان مشروط بوده و اگر طالبان به تعهدات خود عمل نكند، توافق اجرا نخواهد شد.

رايزني «هنيه» و «لاوروف» در مسكو

هياتي از حماس به دعوت وزارت خارجه روسيه و به رياست «اسماعيل هنيه» رييس دفتر سياسي اين جنبش به روسيه سفر كرده است. بر اساس گزارش خبرگزاري «شهاب» حماس روز دوشنبه در بيانيه‌اي اعلام كرد، هنيه و هيات همراه با «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه ديدار كرده‌اند و در اين ديدار «ميخاييل بوگدانوف» معاون وزير خارجه و فرستاده رييس‌جمهور روسيه در منطقه غرب آسيا و شمال آفريقا نيز حضور داشته‌اند. در ادامه اين بيانيه آمده است:«دو طرف درباره 3 پرونده اصلي يعني معامله قرن، آشتي فلسطيني و تحقق وحدت ملي و روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر كردند.» حماس افزود، دو طرف در ديدگاه و مواضع اعلام شده درباره 3 موضوع ياد شده، اتفاق‌نظر داشته‌اند.

ديگر اعضاي حماس كه به همراه هنيه به مسكو رفته‌اند «صالح العاروري» معاون او، «ماهر صلاح» مسوول حماس در خارج و «موسي ابومرزوق» رييس دفتر روابط خارجي اين جنبش هستند. «زياد النخاله» دبيركل جهاد اسلامي فلسطين هم دعوتي رسمي از روسيه براي سفر به اين كشور دريافت كرده است. بر اساس گزارش «فلسطين اليوم» در بيانيه جهاد اسلامي آمده، النخاله به اين دعوت پاسخ مثبت داده و مقدمات لازم براي انجام سفر در حال اجراست.

سفر وزير خارجه انگليس به عربستان و عمان

وزارت خارجه انگليس از سفر وزير خارجه اين كشور به عمان و عربستان براي بحث و رايزني درباره اوضاع يمن خبر داد. به گزارش فارس، وزارت خارجه انگليس روز دوشنبه از سفر آتي وزير خارجه اين كشور به برخي كشورهاي حاشيه خليج فارس خبر داد. به نوشته وبگاه وزارت خارجه انگليس، «دومنيك راب» وزير خارجه انگليس قصد دارد با سفر به عربستان و عمان با مقامات ارشد اين دو كشور درباره موضوعات مهم دوجانبه و منطقه رايزني كند. به نوشته اين وبگاه، وزير خارجه انگليس قبل از سفر به عربستان و عمان گفت كه هدف او از اين سفر پيشبرد روابط تجاري، امنيتي و همكاري‌هاي نزديك‌تر در خصوص چالش‌هاي جهاني از جمله وخامت اوضاع در يمن است. وزير خارجه انگليس گفته است كه در اين سفر درباره اوضاع حقوق بشر در اين دو كشور نيز با همتايان خود گفت‌وگو مي‌كند. راب در سفر به عمان علاوه بر ديدار با همتاي عماني خود با «هيثم بن طارق آل سعيد» پادشاه جديد عمان ديدار مي‌كند. گفته مي‌شود، بعد از موفقيت ارتش يمن در تسلط بر مركز استان «الجوف» و ترس عربستان، وزير خارجه انگليس براي رايزني در اين زمينه به عمان مي‌رود. وزير خارجه انگليس در «رياض» علاوه بر ديدار با مقامات عاليرتبه عربستاني از جمله وزير خارجه اين كشور با «عبد ربه منصور هادي» رييس دولت مستعفي يمن نيز گفت‌وگو مي‌كند.

پوتين: كاري مي‌كنيم كه هيچ كس خواهان جنگ با روسيه نشود

«ولاديمير پوتين» رييس‌جمهور روسيه در يك مصاحبه گفته، روسيه شرايطي را ايجاد مي‌كند كه هيچ كشوري در جهان اصلا به فكر جنگ با روسيه نيفتد. خبرگزاري «تاس» روسيه روز دوشنبه بخش‌هايي از مصاحبه با رييس‌جمهور اين كشور را منتشر كرده است؛ سلسله‌ مصاحبه‌اي كه تحت عنوان «20 سوال با ولاديمير پوتين» گرفته شده است. پوتين به خبرنگار اين رسانه روس گفت:«ما نمي‌خواهيم با كسي بجنگيم بلكه مي‌خواهيم شرايطي ايجاد كنيم كه در آن هيچ كسي خواهان جنگيدن با ما نباشد.» رييس‌جمهور روسيه البته تاكيد كرد كه اين كشور از منظر هزينه‌هاي نظامي و دفاعي در جهان رتبه هفتم را دارد و امريكا، چين، عربستان سعودي، انگليس، فرانسه و حتي ژاپن بيشتر از روسيه هزينه‌هاي نظامي و دفاعي صرف مي‌كنند. او افزود:«علاوه بر اين بايد اين را بگويم كه هزينه‌هاي(نظامي- دفاعي) ما در حال كاهش يافتن است در حالي كه ديگر كشورها در حال افزايش دادن اين هزينه‌ها هستند.» پوتين با تمجيد از توانمندي دفاعي و نظامي روسيه تصريح كرد:«براي اولين‌ بار، ما سيستم‌هاي تهاجمي ايجاد كرده‌ايم كه جهان تاكنون هرگز شاهدش نبوده است. حالا آنها دارند، تلاش مي‌كنند به ما برسند. اين يك وضعيت بي‌نظير است و هرگز قبلا وجود نداشته است.» رييس‌جمهور روسيه در توضيح اينكه منظور او از «سيستم‌هاي تهاجمي» چيست به سامانه‌هاي موشكي فراصوتي و بين‌قاره‌اي اشاره كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون