• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4602 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۴ اسفند

3 نامزد پيشين حزب دموكرات از بايدن حمايت كردند

همه عليه سندرز

ميثم سليماني

 احتمالا زماني كه روزنامه منتشر شود تا روي دكه‌هاي روزنامه فروشي قرار گيرد، نتايج انتخابات درون حزبي تعداد زيادي از ايالت‌هاي امريكا كه روز سوم مارس در آن انتخابات برگزار شده، مشخص مي‌شود. فارغ از اينكه چه نتيجه‌اي در اين روز رقم مي‌خورد اما اتفاقاتي پيش از برگزاري انتخابات در روز سوم مارس رخ داد كه شايد در آينده سياسي امريكا بسيار تعيين‌كننده باشد. چراكه تنها چند ساعت پيش از انتخابات روز سه‌شنبه عملا جناح معتدل حزب دموكرات تمام عزم خود را جزم كرد تا بتوانند به هر نحو ممكن اجازه ندهند، برني سندرز پيروز انتخابات درون‌حزبي دموكرات‌ها شود. برني سندرز، نماينده گرايش چپ حزب دموكرات محسوب مي‌شود كه چندان بدنه حزب نمي‌خواهد او تبديل به نماينده نهايي حزب در انتخابات سال 2020 شود.

اما اتفاقات در حزب دموكرات پيش از روز سه‌شنبه به شكلي دراماتيك جريان داشت. به نظر مي‌رسيد يك بخشي از حزب يك شبه متحد شد. همه اختلافات كنار رفت و يك هدف پيش روي آنها قرار گرفت و آن كنار زدن برني سندرز بود. پس از آنكه يكشنبه شب پيت بوتجيج نامزد جوان حزب از رقابت كناره‌گيري كرد، دوشنبه شب به كمپين جو بايدن معاون اول سابق پيوست تا از او در برابر سندرز حمايت كند. اين تمام ماجرا نبود. ايمي كلوبوچار نيز كه يكي از نامزدهاي ميانه‌روي حزب به حساب مي‌آمد نيز از رقابت خارج شد و به دالاس رفت و در كنار جو بايدن قرار گرفت تا از او حمايت كند اما باز هم اين پايان ماجرا نبود. بتو اورورك كه تا چندي پيش در رقابت‌هاي درون حزبي حضور داشت و در انتخابات 2018 سنا در تگزاس از حزب دموكرات شركت كرد و شانس بسيار زيادي براي شكست تد كروز در تگزاس داشت و از محبوبيت بالايي در ايالت برخوردار است نيز پشت سر بايدن قرار گرفت تا در كنار او مقابل سندرز قرار گيرد.

حالا اگرچه اليزابت وارن و مايكل بلومبرگ در رقابت به شكل جدي حضور دارند اما واقعيت آن است كه رقابت به دوگانه بايدن- سندرز تبديل شده است. شايد همه طرف‌ها تمام انرژي خود را به كار بسته‌اند تا اين انتخابات به نفع يكي از اين دو طرف به پايان برسد. جو بايدن يك گردهمايي بسيار بزرگ را در دالاس ايالت تگزاس ترتيب داد كه در آن هم كلوبوچار حضور داشت و هم اورورك و هر دو رسما در آنجا حمايت خود را از بايدن اعلام كردند. چند ساعت پيش از آن نيز پيت بوتجيج در نهايت تصميم خود را اتخاذ كرد و رسما از بايدن حمايت كرد تا او هم نشان دهد كه نمي‌خواهد سندرز پيروز انتخابات شود.

سه‌شنبه بزرگ در 14 ايالت و دو حوزه انتخابيه ديگر براي دموكرات‌ها برگزار مي‌شود. روزي مهم در رقابت درون‌حزبي كه مي‌تواند براي تعيين نامزد نهايي حزب بسيار تعيين‌كننده باشد. در اين انتخابات بيش از 1300 نماينده حزبي تعيين مي‌شوند كه حدود يك‌سوم از كل نمايندگان حزبي را تشكيل مي‌دهند. حالا رقابت ميان سندرز كلينتون در سال 2016 تبديل به رقابت بايدن سندرز شده و چندان نمي‌توان در اين رقابت تمام‌عيار حساب زيادي روي وارن و بلومبرگ باز كرد.

سندرز در ايالت كاليفرنيا از شانس بسيار بالايي برخوردار است. كاليفرنيا به دليل تعداد بالاي نمايندگان اهميت بسيار زيادي دارد. 415 نماينده حزبي به اين ايالت اختصاص داده شده و سندرز مي‌تواند بخش اعظمي از اين نمايندگان را به خود اختصاص دهد. اما رقابت در تگزاس كه دومين ايالت در تعداد نمايندگان حزبي به شمار مي‌آيد ميان بايدن و سندرز بسيار نزديك ادامه دارد. بايدن در كاروليناي شمالي و ويرجينيا از شانس بالايي براي پيروزي برخوردار است. البته بايد اين واقعيت را پذيرفت كه در نظرسنجي‌هايي كه پيش از انتخابات روز سه‌شنبه برگزار شد، سندرز در بيشتر ايالت‌ها پيشتاز بود اما مشخص نيست كه حمايت‌هاي دقيقه نودي افرادي مانند اورورك، كلوبوچار و بوتجيج چقدر مي‌تواند در آراي نهايي تعيين‌كننده و تاثيرگذار باشد و تنها اثر آن را مي‌توان در داخل خود انتخابات ديد و هيچ نظرسنجي نتوانسته اين شرايط را ترسيم كند.

خروج بوتجيج و كلوبوچار قبل از سه‌شنبه بزرگ از جمله معادلاتي بود كه تا پيش از انتخابات سه‌شنبه بزرگ كمتر روي آن حساب باز مي‌شد. حتي بتو اورورك نيز به ‌طور رسمي وارد بازي حمايت از نامزدها تاكنون نشده بود و اقدام او با توجه به محبوبيتش در تگزاس مي‌تواند براي بايدن بسيار تعيين‌كننده باشد.ايمي كلوبوچار كه پس از اعلام كناره‌گيري رسمي از انتخابات در كنار بايدن قرار گرفت در ميان هواداران او گفت: من نمي‌توانستم راهي بهتر از اين براي پايان دادن به مبارزات انتخاباتي خود داشته باشم. او از همه اعضاي حزب دموكرات خواست تا در حمايت از بايدن متحد شوند.

كلوبوچار تاكيد كرد: ما بايد حزب و كشور خود را متحد كنيم و اين كار نه فقط از طريق سخنانمان بلكه بايد با اقداماتمان اين كار را انجام دهيم. به نوشته گاردين، بوتجيج عصر دوشنبه از خانه خود در South Bend ايالت اينديانا به تگزاس سفر كرد تا يك موج جديد در حمايت از بايدن آغاز كند. او در جمع هواداران بايدن گفت: هنگامي كه من براي رياست‌جمهوري نامزد شدم، ما اين موضع را روشن كرديم كه قصد داريم تمام كشور را متحد كنيم تا دونالد ترامپ را شكست دهيم. بوتجيج كه پيش از سخنراني خود بايدن را در آغوش گرفت، گفت: به همين دليل من قصد دارم تا از جو بايدن براي رياست‌جمهوري حمايت كنم و من از اين موضوع بسيار خوشحالم.

در شرايطي كه بايدن در تگزاس قدرت‌نمايي مي‌كرد، برني سندرز گردهمايي عظيمي را در سنت‌پل مينه‌سوتا ترتيب داده بود و به رقباي سابق خود اداي احترام كرد و از طرفداران آنها خواست تا به كمپين او بپيوندند. او گفت: من به ميليون‌ها طرفدار ايمي و پيت مي‌گويم درها براي شما باز است، وارد شويد. سندرز همچنين در سخنراني خود، مبارزات بوتجيج را تاريخي و شجاعانه خواند همچنين كلوبوچار را فردي سختكوش توصيف كرد.

اليزابت وارن نيز دوشنبه شب يك تجمع بزرگ در لس‌آنجلس برگزار كرد كه نشان مي‌داد در تلاش است تا راي شهروندان كاليفرنيا را به خود جذب كند و به نظر مي‌رسد، استقبال خوبي از او در اين ايالت صورت گرفته است. همچنين مايكل بلومبرگ نيز يك كمپين در ويرجينيا برگزار كرد كه حتي آن را نتوانست به خوبي پايان دهد چراكه توسط معترضين قطع شد. بلومبرگ تاكنون حدود 500 ميليون دلار صرف مبارزات انتخاباتي خود كرده است و بايد ديد كه در سه‌شنبه بزرگ اين سرمايه‌گذاري تا چه حد جواب خواهد داد.

تا پيش از انتخابات سه‌شنبه بزرگ فضايي كه بايدن درست كرد شايد توانست يك موج ايجاد كند اما نتيجه نهايي انتخابات پاي صندوق راي روشن مي‌شود. حتي نظرسنجي‌ها طي روزهاي اخير با نوسانات قابل توجهي همراه بوده است. ايالت به ايالت فضا روز به روز تغيير مي‌كند. شايد خبرهاي روز دوشنبه براي سندرز اصلا خوب نبوده زيرا متحد شدن در حزب دموكرات چندان خبر مناسبي براي سندرز نبود. موج سندرز به حدي قوي بوده كه توانسته تا حد زيادي بخش اعظمي از بدنه حزب دموكرات را تحت فشار قرار دهد. گروه ميانه‌روي حزب دموكرات نمي‌خواهد اتفاق سال 2016 برايشان تكرار شود. هر چند سندرز قابل مقايسه با دونالد ترامپ نيست ولي اتفاقي كه در حال روي دادن است بي‌شباهت به وضعيت جمهوري‌خواهان در آن سال نيست. در آن دوره جمهوري‌خواهان ميانه‌رو تمام تلاش خود را به كار بستند كه تا جلوي كانديداتوري دونالد ترامپ را بگيرند. اما نكته اصلي اينجا بود كه در آن دوره جمهوري‌خواهان هر چه تلاش كردند، نتوانستند به گزينه‌اي براي اجماع دست پيدا كنند. نه تد كروز و نه ماركو روبيو در آن زمان نتوانستند تبديل به گزينه مركزي حزب در برابر ترامپ شوند همين عدم اجماع پيروزي‌هاي متوالي را براي ترامپ به همراه داشت به نحوي كه حتي ماركو روبيو در ايالت خود فلوريدا نيز نتوانست به پيروزي دست پيدا كند. موج ترامپ در آن سال به دليل عدم انسجام ميانه‌روها در حزب با خود از بين برد. حالا به نظر مي‌رسد، ميانه‌روها در حزب دموكرات نمي‌خواهند تاريخ براي آنها بار ديگر تكرار شود.

از همين رو تلاش حزب در اين چارچوب قرار گرفته تا جلوي سندرز گرفته شود اما سندرز به راحتي قابل توقف نيست. كمپيني كه او به راه انداخته تاكنون موفق بوده و بايد ديد كه آيا اين فضاي جديد مي‌تواند جلوي آن را بگيرد يا خير. اما دموكرات‌ها بايد به اين جمع‌بندي برسند وقتي كه اين اجتماع نتواند جلوي سندرز را بگيرد چه خواهند كرد. در آن زمان بايد تصميم بگيرند كه آيا تمام قد در كنار سندرز قرار خواهند گرفت يا ميدان را خالي خواهند كرد. بدنه حزب دموكرات تصميم گرفته كه رويكرد ميانه خود را حفظ كند و تلاش دارد تا به هر نحو ممكن به سمت سرنوشت حزب جمهوري‌خواه سوق پيدا نكند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون