• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4602 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۴ اسفند

خبرخوان

صادرات الكل ممنوع شد

مهدي صادقي نياركي، سرپرست معاونت امور صنايع وزارت صمت گفت: با توجه به محدوديت‌هايي كه براي تامين مواد اوليه مورد نياز براي توليد مواد ضدعفوني‌كننده در كشور وجود دارد، صادرات الكل ممنوع است. وي افزود: علاوه براين، تعرفه واردات مواد اوليه مثل الكل نيز به ۵ درصدكاهش يافته تا واردات با حجم و سرعت بيشتري انجام شود.

ازدحام بانك‌ها در روزهاي جنگ با كرونا

در پي شيوع ويروس كرونا در كشور و با تصميم شوراي هماهنگي بانك‌ها، ساعت كاري بانك‌ها كاهش يافت كه همين امر موجب ازدحام جمعيت در برخي شعب بانكي شده است. شلوغي بانك‌ها درحالي است كه بانك مركزي سعي كرده با افزايش مبلغ كارت به كارت از طريق دستگاه خودپرداز و تلفن همراه، تمديد خودكار كارت‌هاي بانكي، افزايش سقف برداشت نقدي از دستگاه‌هاي خودپرداز و افزايش اعتبار خطاي رمز دوم (پويا) تا پنج‌بار از حجم مراجعات مردم به بانك‌ها كم كند. اما باتوجه به ايام پاياني سال و افزايش طبيعي مراجعات به شعب بانكي، كاهش ساعت كاري بانكي مشكلاتي براي مردم و كارمندان بانك‌ها ايجاد كرده است. در حالي كه حضور در تجمعات و مكان‌هاي شلوغ به دفعات از سوي كارشناسان بهداشت منع شده ولي اين روزها مشتريان بانكي و كارمندان بانك‌ها مجبور به حضور در شعب شلوغ و احتمالا آلوده‌اي هستند كه احتمال ابتلا به ويروس كرونا در آنجا بالاست. حضور در فضاي پرازدحام شعب بانكي درحالي است كه امكانات بهداشتي براي ضدعفوني به‌خصوص براي مشتريان بانكي مهيا نيست و احتمال بيماري در اين فضا زياد است. همين امر محيط پراسترسي را براي بانكي‌ها و مشتريان‌شان فراهم كرده است. گزارش‌هاي دريافتي از مشتريان بانك‌هاي دولتي و خصوصي حكايت از فضاي شلوغ و آلوده اكثر شعب اين بانك‌ها دارد.

بازار مسكن تحت تاثير كرونا

قرار گرفته است؟

فروشندگان حاضر نيستند حتي در شرايط فعلي كه بازار مسكن تحت‌تاثير كرونا با افت مواجه شده و معاملات تقريبا قفل شده است، نرخ‌هاي پيشنهادي را پايين بياورند. انجماد قيمتي در شرايطي بر بازار ملك حاكم است كه رصد بازار مسكن شهر تهران در روز دوشنبه ۱۲ اسفند ماه نشان مي‌دهد تعداد بازديدها، تعداد قراردادها و بازخوردهاي آگهي‌ها در فضاي مجازي به يك‌چهارم هفته قبل كاهش يافته است. اين درحالي است كه گزارش‌هاي ميداني از دو تغيير قيمتي در بازار مسكن متاثر از افزايش نرخ بنزين و انتخابات مجلس شوراي اسلامي حكايت دارد؛ به‌طوري كه ميانگين قيمت مسكن شهر تهران در بهمن ماه ۱۴درصد نسبت به آبان ماه افزايش يافته است. در اين شرايط كه قيمت‌هاي اسمي افزايش پيدا كرده، عمده كارشناسان ركود بازار مسكن در سال ۱۳۹۹ را محتمل مي‌دانند كه احتمالا براي ۱۰ تا ۱۲ فصل نرخ‌ها داراي ثبات خواهد بود و در واقع باتوجه به تورم سيستماتيك در سطح اقتصاد كلان با كاهش قيمت واقعي مسكن مواجه مي‌شويم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون