• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4603 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۵ اسفند

فدراسيون و اصلاحات

اميرارسلان اسكندري

مجمع انتخاباتي فدراسيون فوتبال كه قرار بود 25 اسفند 98 برگزار شود و طي آن سكانداران فدراسيون فوتبال ايران را مشخص كند، با ارسال نامه‌اي از سوي بالاترين نهاد اداره‌كننده فوتبال، يعني فيفا، در آستانه لغو قرار دارد و احتمالا برگزاري اين مجمع منوط به اعمال اصلاحات اساسنامه فدراسيون فوتبال خواهد شد. مساله‌اي كه بايد به آن توجه ويژه‌اي شود، طبق تجربه سال‌هاي اخير، اصولا فراهم‌شدن شرايطي براي اعمال اصلاحات در اساسنامه فوتبال كشور كه به عنوان مهم‌ترين سند حقوقي فوتبال ايران شناخته مي‌شود، به سختي و در فاصله‌هاي زماني زياد فراهم مي‌شود؛ فلذا، در اعمال اصلاحات، بايد فرصت را غنيمت شمرد و صرفا به چند مورد اشكالاتي كه فيفا در نامه اخير خود، به عنوان نمونه به آنها اشاره كرده است بسنده نكنيم، چرا كه ممكن است در عمل، فراهم‌شدن فرصت بعدي براي اصلاح كامل اساسنامه، سال‌هاي سال طول بكشد. طبق نامه اخير فيفا، مشخص است كه در نتيجه مذاكرات انجام‌شده بين نمايندگاني از فيفا، كنفدراسيون فوتبال آسيا و فدراسيون فوتبال ايران، پيش‌نويسي از اساسنامه جديد آماده شده است. اما متاسفانه تا اين لحظه، توضيحاتي در خصوص جزييات اين پيش‌نويس و تغييرات اعمال شده، از سوي مقامات فدراسيون فوتبال ارايه نشده است. واضح است كه چنين سند پيش‌نويسي، محرمانه تلقي نمي‌شود و دليل موجهي براي عدم انتشار آن وجود ندارد. در اين راستا، پيشنهاد مي‌شود فدراسيون فوتبال در اولين فرصت ممكن، اين سند پيش‌نويس را در دسترس عموم قرار دهد. واضح است كه در نگارش چنين سندي با اين ميزان از اهميت، بايد نظرات و پيشنهادات تمامي فعالان و متخصصان حوزه‌هاي مختلف فوتبال، از جمله كارشناسان فني، اقتصادي و حقوقي اخذ و گردآوردي شده و در نهايت در اختيار اعضاي مجمع قرار گيرد...

تا طبق اين نظرات كارشناسي، تصميمات لازم جهت اعمال تغييرات اتخاذ شود. در واقع، براي اعمال اصلاحات، بايد يك فرآيند مشخص طي شود و صرفا به پيشنهادات و انتقاداتي كه افراد مختلف به صورت مختصر و موردي در رسانه‌ها مطرح مي‌كنند، بسنده نشود. در اين راستا مي‌توان از تجربيات فدراسيون‌هاي فوتبال ساير كشورها كه در اين سال‌ها اساسنامه‌هاي خود را تغيير داده‌اند، استفاده كرد. براي مثال، فدراسيون فوتبال نيوزيلند، از جمله فدراسيون‌هايي است كه تغييرات اساسي در اساسنامه خود ايجاد كرده است. اين فدراسيون در فرآيند اصلاحات، سندي را پيش‌نويس كرده است كه در آن يك سري اصول، مبناي تغييرات قرار گرفته است، اين اصول شامل داشتن حق راي براي تمامي ذي‌نفعان در فوتبال، تعادل در ميزان آراي هركدام از ذي‌نفعان و عدم در اختيار داشتن اكثريت آرا براي يك گروه خاص، شفافيت در برگزاري انتخابات، مسووليت‌پذيري و پاسخگويي مسوولان و در نهايت استفاده از بهترين رويه‌هاي اعمال‌شده توسط ساير فدراسيون‌ها در سراسر دنيا هستند. در پيش‌نويس تغييرات اساسنامه فدراسيون نيوزيلند، جمله‌اي استفاده شده كه نشان از تفكر باز مسوولان فدراسيون اين كشور دارد و خلاف آن رويه‌اي است كه تا به حال در فدراسيون فوتبال ايران رخ داده است. اين جمله خلاصه هدف از اين يادداشت را منتقل مي‌كند: نياز به به‌كارگيري و مشاركت تمام گروه‌ها در فرآيند اصلاحات اساسنامه. در پايان، عبارت به‌ كار رفته در متن پيش‌نويس اساسنامه فدراسيون نيوزيلند نقل مي‌شود:

«ما اين فرصت استثنايي را داريم كه رشد كنيم و براي آينده آماده شويم. من از تمام كساني كه سهمي در آينده فوتبال اين كشور دارند، درخواست مي‌كنم كه نظرات و ايده‌هاي‌شان را در مورد اين اصلاحات با ما در ميان بگذارند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون