• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4604 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۹ اسفند

ويروس چيني هم به عاملي براي رقابت‌هاي جناحي تبديل شده است

كرونا بازي

 

 سيد ميلاد علوي

حالا و براساس آخرين آمار ارايه شده از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كه اين روزها در خط مقدم مقابله با ويروس ناخوانده چيني قرار گرفته، بيش از 190 نفر در اثر ابتلا به كرونا جان خود را از دست داده‌اند و بيش از 6 هزار و 560 نفر از شهروندان ايراني نيز به اين ويروس مبتلا شده‌اند. اين آمار در حالي ارايه شده كه در طول روزهاي گذشته به صورت روزافزون چند صد نفر به جرگه مبتلايان اضافه مي‌شوند و ده‌ها نفر هم نامشان در زمره جان باختگان قرار مي‌گيرد. همه اينها كنار هم، خبر از تداوم روند صعودي ويروس كرونا در ايران دارد ولي براساس اعلام مقامات مسوول از قرار معلوم شيب آن نسبت به گذشته كند‌تر شده ولي هنوز تا كنترل تمام و كمالش در ايران با توجه به گستردگي جمعيتي و جغرافيايي بالا راه به نسبت طولاني باقي مانده است.

افزايش روزافزون مبتلايان به ويروس چيني از يك‌ سو و كمبود مشهود مواد ضد عفوني كننده و مورد نياز مردم در شرايط بحراني كنوني از سوي ديگر سبب شده تا افكار عمومي كنار جمعي از تحليلگران و ناظران كه پست مشاوره و امثالش در نهادهاي دولتي و خصولتي را در اختيار ندارند از ناكارآمدي نهادهاي متولي سخن به ميان ‌آورند اما از سوي ديگر هستند فعالاني كه نه‌ تنها با اين انتقادات وجه اشتراكي ندارند؛ بلكه ناكارآمدي‌هاي موجود را نشات گرفته از احتكار و مسائلي از اين دست بيان مي‌كنند. اين تعارض منافع‌ها اما تمام آنچه گذشته، نيست. در اين ميان اصولگرايان بيش از گذشته به حمايت از سعيد نمكي برخاسته‌اند و او را «وزير جهادي» معرفي مي‌كنند؛ حال آنكه طيف حامي دولت و البته اصلاح‌طلبان با استناد به اظهارات گذشته‌اش درباره قرنطينه و عدم پذيرش هزينه و ريسك اين مهم به او انتقاد دارند. البته كه آنها هم همواره از تلاش‌هاي وزير و مجموعه كادر درماني كشور تقدير كرده و مي‌كنند.

اينكه چطور اصولگرايان آن هم قشر نزديك به تندروهاي اين جريان به يكباره سعيد نمكي را به وزيري جهادي تبديل كرده و روند انتقادها به او را تا حدودي قابل ‌توجه متوقف كرده‌اند، امري است نامشخص ولي از سوي ديگر ميدان نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس شوراي اسلامي نوك پيكان انتقاداتشان را به سمت او و وزارتخانه متبوع‌اش چرخانده‌اند. انتقاداتي كه با انتشار اخبار قرنطينه غيررسمي شهرهاي آلوده و وضع قوانين منع آمد و شد از سوي مسوولان محلي ميان سكوت مسوولان كشوري نه‌ تنها تندتر شده بلكه با استقبال افكار عمومي نيز مواجه شده است؛ به ‌طوري‌ كه حالا كنار مباحث ديگر كرونا كه به نقل محافل مجازي و رسانه‌اي تبديل شده، چرايي امتناع مسوولان از قرنطينه شهرهاي آلوده نظير قم نيز به بحث گذاشته مي‌شود اما نه با نگاه كارشناسانه بلكه با قواعد عرصه سياست.

به اين آشفته بازار خبري، طرح موضوع ترور بيولوژيكي ايران و چين از سوي ايالات متحده امريكا را نيز اضافه كنيد. اگر تا ديروز در حد كانال‌هاي نه چندان سرشناس و قابل اتكا تلگرامي و كاربران مجازي از اين مهم سخن به ميان مي‌آوردند حالا كار به اظهارات رسمي مسوولان خرد و كلان نيز كشيده شده است مهم‌تر از متن كه چنانكه بايد و شايد در گفتار مسوولان و اخبار رسانه‌ها به آن پرداخته نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون