• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4608 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۴ اسفند

موشك‌پراكني بي‌هدف امريكا در عراق باعث شهادت يك غيرنظامي و تعدادي پليس و سربازان عراقي شد

انتقام‌جويي از مردم عراق

شهاب شهسواري
 

 حملات بي‌هدف هوايي ارتش ايالات متحده امريكا در عراق، باعث كشته شدن يك غيرنظامي بي‌گناه عراقي در يك فرودگاه غيرنظامي شد. همزمان بر اثر اين حملات 3 سرباز ارتش عراق و 2 نيروي پليس جان خود را از دست دادند. دولت امريكا ادعا كرده است كه حملات بامداد جمعه به پنج نقطه در عراق، با هدف انتقام از يك حمله راكتي به پايگاه تاجي در شمال بغداد انجام شده است. حمله راكتي روز چهارشنبه به پايگاه تاجي، باعث كشته شدن دو نظامي امريكايي و يك نظامي بريتانيايي شده‌بود. به نوشته خبرگزاري آسوشيتدپرس، روز چهارشنبه شليك 18 راكت به پايگاه تاجي كه ميزبان نيروهاي موسوم به ائتلاف تحت رهبري ايالات متحده امريكا است، باعث كشته‌شدن يك نظامي بريتانيايي،
2 نظامي امريكايي و مجروح شدت 14 تن ديگر شد. به گفته پنتاگون، چهار فرد مجروح شامل تعدادي از نظاميان امريكايي، تعدادي نظاميان كشورهاي موتلف امريكا و چند پيمانكار خصوصي بوده‌اند. دولت امريكا مدعي شده است كه گروه «كتائب حزب‌الله» از نيروهاي حشد الشعبي عراق مسوول اين حمله بوده است. گروه كتائب حزب‌الله عراق، يكي از گروه‌هاي مقاومت عراق است كه در عمليات براي نابودي داعش در عراق فعاليت مي‌كنند. پيش از اين دولت امريكا در عمليات تروريستي دي ماه سال جاري رهبر اين گروه، ابومهدي مهندس را در كنار سردار قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس به شهادت رسانده‌بود.

روز پنجشنبه، مارك اسپر، وزير دفاع ايالات متحده امريكا گفته‌بود كه مجوزهاي لازم از رييس‌جمهور امريكا براي تلافي حمله به پايگاه تاجي را دريافت كرده است. پيش از او دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در نطقي تاكيد كرده‌بود كه دست پنتاگون را در اجراي عمليات تلافي‌جويانه عليه مواضع عراقي باز گذاشته است. مارك اسپر، در پاسخ به سوالي در مورد احتمال تلاش براي رويارويي نظامي با ايران به بهانه حمله به تاجي گفت: «هيچ يك از گزينه‌ها را از روي ميز بر نمي‌دارم، اما در حال حاضر تمركز ما بر گروه يا گروه‌هايي است كه مسووليت حمله به تاجي را بر عهده داشتند.»

 

پيش‌بيني شمخاني در مورد سوءاستفاده امريكا

ساعاتي پيش از اجراي عمليات امريكا عليه پايگاه‌هاي نيروهاي مسلح عراق، علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران كه به تازگي از سفري به عراق بازگشته است در پيامي از «شباهت‌ها» ميان ادعاي حمله چهارشنبه به پايگاه تاجي عراق با عمليات ترور حاج قاسم سليماني و همراهانش در فرودگاه بغداد نوشته‌بود. شمخاني كه گزارشي كوتاه از اهداف سفر خود به عراق را در حساب كاربري توييترش منتشر كرد نوشت: « در سفر به عراق‬ از مسوولان اين كشور خواستم كه دنباله‌هاي داخلي عمليات ترور شهيدان سليماني و ابومهدي را شناسايي و معرفي كنند. به نظر مي‌رسد اشتراكاتي بين طرح ترور و ادعاي امريكا مبني بر حمله به پايگاه التاجي وجود داشته باشد.» پيش از اين نيز رسانه‌ها و مقام‌هاي عراقي از احتمال همكاري تعدادي از نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي عراق، در اجراي عمليات تروريستي كه به شهادت سردار قاسم سليماني و ابومهدي مهندس منجر شد، خبر داده‌بودند.

سيد عباس موسوي سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران نيز روز پنجشنبه و پيش از انجام عمليات امريكا عليه نيروهاي مسلح عراقي، در واكنش به اظهارات دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا در خصوص مسووليت حملات اخير در عراق اظهار داشت: «امريكا نمي‌تواند عواقب حضور غيرقانوني خود در عراق و واكنش مردم آن كشور به ترور و كشتار فرماندهان و رزمندگان عراقي را با فرار به جلو بر عهده ديگران بگذارد.» وي افزود: «آقاي ترامپ به جاي اقدامات خطرناك و اتهام زني‌هاي بي پايه، حضور و رفتار نيروهايش را در منطقه مورد بازنگري اساسي قرار داده و از انتشار ويروس فرافكني و اتهام زني براي توجيه رفتار غيرقانوني و فرار از مسووليت قويا اجتناب ورزد.»

 

حمله بي‌دقت

بعد از حمله روز چهارشنبه به پايگاه تاجي عراق، دولت امريكا انگشت اتهام را به سمت ايران نشانه رفت و ادعا كرد كه يكي از گروه‌هاي تحت حمايت ايران اين عمليات را انجام داده است. علي‌رغم اينكه هيچ گروهي در عراق مسووليت حمله به پايگاه تاجي را نپذيرفته‌بود، اما دولت امريكا مشخصا گروه كتائب حزب‌الله را كه پيش از اين در عمليات تروريستي ارتش امريكا رهبر خود را از دست داده‌بود مسوول اين حمله معرفي كرد و در حمله بامداد جمعه تعدادي از اماكن نزديك به اين گروه را هدف قرار گرفت، هر چند كه اين حملات غيردقيق باعث آسيب رسيدن به يك فرودگاه غيرنظامي، شهادت يك غيرنظامي، نيروهاي پليس و ارتش عراق شد.

بر اساس آمار منتشر شده از سوي مقام‌هاي عراقي سه سرباز ارتش، دو پليس و يك آشپزغيرنظامي، بر اثر عمليات امريكا به شهادت رسيده‌اند. همچنين دست كم 5 عضو حشدالشعبي نيز در اين حمله زخمي شده‌اند كه حال برخي از آنها وخيم است. يكي از اهداف حملات هوايي روز جمعه امريكا، فرودگاه در حال ساخت كربلا بود. فرودگاهي كه بر اساس بيانيه رسمي توليت آستان مقدس امام حسين (ع) يك مكان با كاربري كاملا غيرنظامي بود. در اين بيانيه آمده است بمباران بامداد جمعه موجب كشته شدن يكي از غيرنظاميان و مجروحيت دو كارگر شده و علاوه بر آن خسارت‌هاي شديدي به تأسيسات اداري و خدماتي وارد آمده است.

علي‌رغم فقدان دقت در حملات بامداد جمعه امريكا، كنت مكنزي، فرمانده ستاد فرماندهي مركزي ايالات متحده امريكا (سنتكام) كه از سوي جمهوري اسلامي ايران يك گروه تروريستي شناخته مي‌شود، اعلام كرد كه هدف از اين حملات رساندن پيام به ايران و نابودي تمام توان تسليحاتي و نظامي كتائب حزب‌الله بوده است. اين مقام نظامي امريكايي كه نهاد تحت مديريتش از سوي ايران به عنوان يك گروه تروريستي شناخته شده است، ادعا كرد كه گروه‌هاي مقاومت و نيروهاي مبارزه با تروريسم در عراق، بعد از ترور شهيد سردار سليماني، دچار سردرگمي براي انتخاب جانشين او شده‌اند. اين سخنان كنت مكنزي در شرايطي بيان مي‌شود كه سناتور ارشد دموكرات، كريس مورفي، به‌شدت از سياست‌هاي دونالد ترامپ در قبال ايران به ويژه ترور فرمانده ارشد ايراني انتقاد كرده است. كريس مورفي در توييتي نوشت: «اين ايده كه كشتن يك ژنرال ايراني ديگر مي‌تواند به تنش‌ها خاتمه دهد، در تضاد با حقايق است» مورفي در توييت ديگري درباره شكست سياست‌هاي كاخ سفيد در قبال تهران، نوشت: «سياست ترامپ در قبال ايران كاري جز قوي‌تر كردن آنها و ضعيف‌تر كردن امريكا نكرده است.»

 

اعتراض شديد دولت و گروه‌هاي سياسي عراق

روز جمعه، در پي اجراي عمليات ارتش امريكا عليه نيروهاي مسلح و برخي اماكن غيرنظامي در عراق، وزارت خارجه عراق، سفراي امريكا و بريتانيا را به اين وزارتخانه احضار كرد و مراتب اعتراض عراق به نقض حاكميت ملي و تماميت ارضي اين كشور را به اين دو كشور اطلاع داد. وزارت خارجه بريتانيا با صدور بيانيه‌اي از عمليات امريكا عليه پايگاه‌هاي نيروهاي مسلح عراق و اماكن غيرنظامي در اين كشور تقدير كرده‌بود. همچنين به گزارش خبرگزاري فارس، دفتر اطلاع‌رساني «برهم صالح» رييس‌جمهور عراق در واكنش به اين حملات تأكيد كرد كه چنين حملاتي، موجب تضعيف هدفمند حاكميت عراق مي‌شود. در اين بيانيه بدون نام بردن از امريكا، آمده است: «رياست‌جمهوري، بمباران چندين موضع در خاك عراق از جمله فرودگاه در دست ساخت كربلا از سوي طرف‌هاي خارجي را محكوم مي‌كند. حملاتي كه موجب شهادت و مجروحيت تعدادي از نيروهاي امنيتي و غيرنظاميان شد.» در اين بيانيه تأكيد شد: «رياست‌جمهوري اين بمباران را نقض حاكميت ملي مي‌داند و تأكيد دارد كه بهبود وضعيت امنيتي با حمايت از دولت عراق براي انجام وظايف و افزايش قدرت خود جهت اعمال قانون و دفاع از حاكميت و ممانعت از تبديل شدن عراق به جنگ نيابتي امكان پذير است.» دفتر برهم صالح تأكيد كرد كه در صورت ادامه يافتن چنين حملاتي، عراق به هرج و مرج كشيده خواهد شد؛ به خصوص اينكه منابع امنيتي از تلاش عناصر داعش براي بازيابي قدرت خود خبر مي‌دهند.

عمليات بي‌هدف امريكا عليه نيروهاي مسلح عراق، با محكوميت شديد از سوي نهادهاي نظامي، سياسي و رهبران احزاب و گروه‌هاي مختلف اين كشور مواجه شد. فرماندهي مشترك عمليات نيروهاي مسلح عراق با صدور بيانيه‌اي اقدام امريكا را «نقض اصل مشاركت و ائتلاف بين نيروهاي امنيتي عراق با نيروهايي بود كه اين عمليات خائنانه را برنامه‌ريزي و اجرا كردند.» سيد عمار حكيم، رهبر جريان حكمت عراق، مقتدي صدر، رهبر جريان سائرون بزرگ‌ترين فراكسيون پارلمان عراق، جنبش النجبا، عصائب الحق، فراكسيون فتح در پارلمان عراق و تعداد زيادي ديگر از رهبران سياسي و نظامي عراق اين حمله امريكا را محكوم كرده‌اند. فراكسيون فتح در بيانيه خود خواستار اجراي مصوبه پارلمان عراق براي اخراج نظاميان امريكايي از اين كشور شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون