• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4609 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۵ اسفند

ادامه حملات موشكي به پايگاه ميزبان نيروهاي امريكايي در عراق

هشدار بغداد: كسي تلافي نكند

شهاب شهسواري|بيست و چهار ساعت بعد از حملات گسترده هوايي امريكا به مراكز نظامي و غيرنظامي عراق، پايگاه تاجي كه محل استقرار نيروهاي امريكايي و تعدادي از نظاميان كشورهاي متحد امريكا در عراق است، بار ديگر مورد حمله موشكي قرار گرفت. در اين حمله كه از سوي منابع رسمي در عراق هم تاييد شد، تعدادي از نيروهاي ارتش عراق مجروح شده‌اند. فرماندهي عمليات مشترك نيروهاي مسلح عراق با اذعان بر مشكوك بودن اين حمله خواهان معرفي عوامل آن شده و از طرف‌هاي خارجي خواسته است از بهانه‌جويي براي تلافي چنين حملاتي خودداري كنند. هيچ‌يك از رسانه‌هايي كه به نقل از منابع ناشناس اين حمله را گزارش كرده‌اند، در مورد تلفات احتمالي نيروهاي خارجي بر اثر اين حمله خبر منتشر نكرده‌اند با اين حال يك مقام نظامي عراقي در گفت‌وگو با آسوشيتدپرس از مجروح شدن دو نظامي عراقي بر اثر اين حمله سخن گفته است. گزارش‌ها از تعداد موشك‌هاي شليك شده به پايگاه تاجي متعدد است و ارقام متفاوتي در مورد تعداد موشك‌هاي شليك شده به اين پايگاه منتشر شده است. خبرگزاري رويترز به نقل از يك افسر عراقي مستقر در اين پايگاه از شنيده شدن ۱۰ صداي انفجار خبر داده است، الميادين شليك ۲۴ موشك و خبرگزاري‌هاي ديگر اعداد ديگر را اعلام كرده‌‌اند. نهايتا فرماندهي عمليات مشترك نيروهاي مسلح عراق با انتشار اطلاعيه‌اي خبر داد كه تعداد قطعي موشك‌هاي شليك شده به پايگاه تاجي، روز شنبه ۳۳ موشك بوده كه باعث زخمي شدن تعدادي از نيروهاي عراقي شده است. ژنرال تحسين الخفاجي، سخنگوي فرماندهي عمليات مشترك نيروهاي مسلح عراق، تاكيد كرده كه مجروحان دو نظامي عضو واحد فرماندهي پدافند هوايي عراق بودند.
حملات مشكوك
براساس بيانيه فرماندهي عمليات مشترك نيروهاي مسلح عراق، چند سكوي شليك كاتيوشا كه ۲۴ موشك آماده به شليك ديگر در آن قرار داشته‌اند در نزديكي منطقه ابوعظام بعد از اين حمله كشف شده است. براساس تصاوير منتشر شده از سوي رسانه‌هاي عراقي، سكوهاي پرتاب در محل ساختماني در حال ساخت و به صورت زيرزميني جاسازي شده‌اند كه بخشي از آنها صبح روز شنبه شليك را با موفقيت انجام داده‌اند و تعدادي از موشك‌ها شليك نشده و توسط نيروهاي مسلح عراقي كشف شده‌اند. پايگاه تاجي در شمال بغداد، يكي از پايگاه‌هايي است كه دراختيار گروه موسوم به «ائتلاف تحت رهبري امريكا براي مبارزه با داعش» قرار دارد. چهارشنبه هفته گذشته نيز اين پايگاه مورد حمله موشك‌هاي كاتيوشايي از منبع ناشناس قرار گرفته ‌بود كه بر اثر آن دست‌كم دو نظامي امريكايي و يك نظامي بريتانيايي جان خود را از دست دادند. فرماندهي مشترك عمليات نيروهاي مسلح عراق هشدار داده است كه نه نيروهاي امريكايي و نه هيچ نيروي خارجي ديگري نبايد شليك موشك‌ها به سمت پايگاه تاجي را بهانه‌اي براي انجام عمليات نظامي جديد در خاك عراق قرار دهند.
حمله چهارشنبه هفته گذشته كه با حملات انتقام‌جويانه نظاميان امريكايي عليه مواضع نيروهاي مسلح عراق مواجه شد از سوي ناظران حملاتي «مشكوك» توصيف شده‌ بود. علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران كه به تازگي از عراق بازگشته است، اين حمله را «ادعاي امريكا» و مشابه با «طرح ترور» سردار قاسم سليماني، توصيف كرده ‌بود. حمله روز شنبه به پايگاه تاجي هم با حملات مشابهي كه در گذشته به پايگاه‌ها يا مراكز امريكايي انجام شده ‌بود، متفاوت بود، چراكه اين حمله در روشنايي روز انجام شد. دولت امريكا روز جمعه در حملاتي كه به گفته اين دولت در انتقام از حملات چهارشنبه هفته پيش انجام شد، دست‌كم به پنج نقطه در اطراف بغداد حمله كرد. هر چند دولت امريكا مدعي شد كه در اين حملات مواضع گروه كتائب حزب‌الله از گروه‌هاي مقاومت عضو حشدالشعبي را هدف حمله قرار داده است، اما براساس گزارش رسانه‌ها و مقام‌هاي رسمي عراقي دست‌كم ۳ نظامي عراقي، ۲ نيروي پليس و يك غيرنظامي بر اثر اين حملات شهيد شدند و يك فرودگاه غيرنظامي در حال تاسيس هم هدف حمله قرار گرفته است.
شكايت به سازمان ملل
وزارت خارجه عراق عصر رو جمعه سفراي بريتانيا و امريكا را به وزارت خارجه احضار كرد و اعتراض دولت عراق به حملات صورت گرفته را به اطلاع ديپلمات‌هاي دو كشور رساند. همچنين وزارت خارجه عراق در بيانيه‌اي خبر داد كه قصد دارد از اقدام نظامي امريكا در حمله به اماكن غيرنظامي و اهداف نيروهاي مسلح عراقي به سازمان ملل متحد شكايت كند. روز جمعه دفتر رييس‌جمهور عراق، برهم صالح نيز با صدور بيانيه‌اي بدون اشاره به نام امريكا به عنوان عامل حملات بامداد جمعه به اهداف عراقي اين اقدام را محكوم كرده‌ بود. برهم صالح در اين بيانيه گفته ‌بود: «تعرض‌هاي مستمري كه به كشور ما انجام مي‌شود، يك اقدام خطرناك و عامدانه براي تضعيف توانايي دولت آن هم در موقعيتي است كه عراق به شكل ‌بي‌سابقه‌اي در برابر چالش‌هاي شديد سياسي، اقتصادي، مالي، امنيتي و بهداشتي قرار دارد.» عراق پيش از اين نيز، بعد از عمليات تروريستي امريكا در خاك اين كشور كه منجر به شهادت سردار قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و ابومهدي مهندس، فرمانده حشدالشعبي شد، از دولت ايالات‌متحده امريكا به علت نقض حاكميت ملي و تماميت ارضي عراق به شوراي امنيت سازمان ملل متحد شكايت كرده ‌بود. بعد از واكنش ايران به اقدام امريكا و عمليات متقابل موشكي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به پايگاه عين‌الاسد كه ميزبان نيروهاي امريكايي است، دولت عراق در اقدامي مشابه، با ارسال نامه‌اي به شوراي امنيت از ايران هم شكايت كرد.
هيچ طرفي سوءاستفاده نكند
روز شنبه فرماندهي عمليات مشترك نيروهاي مسلح عراق، ضمن تاكيد بر ناشناخته ‌بودن عامل حملات به پايگاه تاجي در بيانيه‌اي نوشت: «در اين بيانيه تاكيد شده، هيچ كسي نمي‌‌تواند به امنيت عراق ضربه بزند و سرنوشت هر طرفي كه بخواهد جايگزيني براي دولت عراق با سياست‌ها و حاكميت آن باشد شكست و زندان و محاكمه است پس بهتر است طرف پشت پرده اين موضوع مسووليت كار را قبول كند.» اين نهاد نظامي عراقي هشدار داده است كه نه امريكا و نه هيچ نيروي خارجي ديگر حق ندارد از حمله روز شنبه به عنوان بهانه‌اي براي اقدامات نظامي در خاك عراق استفاده كند. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه تلويزيوني السومريه عراق فرماندهي عمليات مشترك ضمن اعلام اينكه هر طرفي را كه از اين‌گونه اقدامات حمايت كند، شريك احتمالي آن مي‌داند، افزود: «اقدامات نيروهاي امريكايي يا امثال آن بدون موافقت با دولت عراق و فرماندهي كل نيروهاي مسلح را نيز مردود مي‌دانيم مانند اتفاقي كه در صبح سيزدهم مارس ۲۰۲۰ (ديروز) رخ داد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون