• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4610 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۶ اسفند

خبر

وليعهد  عربستان دخترعموي خود  را دستگير كرد

رسانه‌ها از بازداشت دو شاهزاده سعودي به نام‌هاي «احمد بن عبدالعزيز» برادر «سلمان بن عبدالعزيز» شاه سعودي و «محمد بن نايف» برادرزاده سلمان خبر دادند و همين موضوع باعث شد تحليل‌ها درباره علت اين اقدامات «محمد بن سلمان» وليعهد سعودي به صدر رسانه‌ها بازگردد. در همين زمينه روزنامه فرامنطقه‌اي «القدس العربي» به نقل از روزنامه اسپانيايي «اي بي سي» اعلام كرد، بن سلمان در فوريه ۲۰۱۹ دخترعموي خود «بسمه بنت سعود بن عبدالعزيز» كه قصد سفر درماني به سوييس را داشته، بازداشت كرده است. بر اساس اين گزارش، بسمه به دستور محمد بن سلمان بيش از يك سال است كه در زندان «الحائر» در خارج از رياض زنداني است. روزنامه مذكور در ادامه افزود: همه ‌چيز در ۲۸ فوريه سال گذشته رخ داد زماني كه بسمه بنت سعودي قراردادي ۸۰ هزار دلاري با شركت هوايي «رِد استار» براي رفتن به سوييس با هدف درمان بست و به نظر مي‌رسد او مجوز سفر به همراه خانواده‌اش را گرفته بود اما در نهايت امر، هواپيما از زمين بلند نشد. بر اساس اين گزارش و فيلمي كه به همراه آن منتشر شده، 9 نفر در منزل بسمه در شهر جده منتظر او بودند؛ برخي از آنها متوجه دوربين‌هاي مداربسته مي‌‎شوند و آن را مي‌پوشانند تا چيزي مشخص نباشد. بسمه پس از آنكه به همراه دو دخترش به خانه بازمي‌گردد، بازداشت مي‌شود. روزنامه مذكور به نقل از منبعي نزديك به بسمه نوشت، افرادي كه در منزل بسمه منتظر او بودند، گفتند كه وليعهد مي‌خواهد با او حرف بزند اما بسمه در همان لحظه فهميده كه بن سلمان را نخواهد ديد بلكه بازداشت شده است. بسمه از آن زمان تاكنون هفته‌اي يك ‌بار اجازه صحبت تلفني با خانواده را دارد و خانواده او نمي‌دانند بازداشت او تا كي طول خواهد كشيد به ويژه اينكه وضعيت جسمي بسمه نيز رو به وخامت است. در پايان اين گزارش آمده، بسمه بن‌سعود به مقالات خود در اروپا درباره وضعيت زن در عربستان سعودي و اصلاحات سياسي معروف است، او در سال ۲۰۱۶ با وساطت وليعهد وقت «محمد بن نايف» به عربستان بازگشت و از ملك سلمان بازگرداندن اراضي گسترده در ملكيت پدرش «سعود بن عبدالعزيز» در طائف و نيز حساب بانكي در سوييس به ارزش يك ميليارد دلار را مطالبه كرد. محمد بن سلمان پسرعموي خود يعني محمد بن نايف را از وليعهدي به زير كشيد و تعدادي از شاهزادگان را بازداشت كرد و اين بازداشت شامل حال بسمه نيز شد. كسي كه گمان مي‌رود تنها زن بازداشت ‌شده در ميان مردان خاندان پادشاهي باشد.


يك پيروزي ديگر براي سندرز

در ادامه رقابت‌هاي درون حزبي دموكرات‌ها، سناتور «برني سندرز» موفق شد با كسب 62.7 درصد از آرا در جزاير مارياناي شمالي پيروز شود. به گزارش فارس، روز شنبه ۱۴‌مارس (۲۴ اسفندماه)، انتخابات درون حزبي دموكرات‌ها در جزاير مارياناي شمالي با 6 موكل انتخاباتي برگزار شد. بنا به گزارش «آسوشيتدپرس»، «برني سندرز» سناتور ايالت «ورمونت» با كسب ۶۲.۷ درصد از آرا پيروز شد و «جو بايدن» معاون «باراك اوباما» رييس‌جمهور پيشين امريكا با كسب ۳۵.۸ درصد از آرا در جايگاه دوم قرار گرفت. جزاير مارياناي شمالي، چند جزيره در اقيانوس آرام است كه از مناطق خودگردان ايالات متحده امريكا به حساب مي‌آيد و پايتخت آن «سايپان» است كه نزديك به ۶۳ هزار نفر در آن زندگي مي‌كنند و اداره اين جزاير از سال ۱۹۷۵ به بعد توسط امريكا انجام مي‌گيرد. در سال ۲۰۱۶ «هيلاري كلينتون» در انتخابات درون حزبي دموكرات‌ها در اين گروه از جزاير پيروز شد. شبكه سي‌ان‌ان گزارش كرد كه سندرز با اين پيروزي، 4 موكل انتخاباتي را به دست آورد و دو موكل انتخاباتي نيز به جو بايدن تعلق گرفت. بايدن در حال حاضر ۸۳۰ موكل انتخاباتي را به دست آورده است و برني سندرز با مجموع ۷۳۶ موكل انتخاباتي در جايگاه دوم قرار دارد. بايدن و سندرز قرار است امروز (يكشنبه) در بحبوحه شيوع ويروس «كرونا» در «واشنگتن دي سي» با يكديگر به مناظره بپردازند. پيش از اين قرار بود، مناظره آنها در «آريزونا» برگزار شود كه در پي تسريع شيوع كرونا به پايتخت تغيير مكان يافت. دور بعدي انتخابات درون حزبي دموكرات‌ها در تاريخ ۱۷ مارس (۲۷ اسفندماه) در ايالات «آريزونا»، «فلوريدا»، «ايلينوي» و «اوهايو» با مجموع ۵۷۷ موكل انتخاباتي برگزار ‌مي‌شود. هر نامزد دموكراتي كه بتواند تعداد ۱۹۹۱ موكل انتخاباتي را كسب كند، نامزد نهايي اين حزب براي رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري خواهد شد.


امريكا يك تمرين نظامي  در خليج‌فارس برگزار كرد

امريكا از انجام يك تمرين در خليج فارس در روزهاي اخير به منظور حفظ آمادگي نيروهاي خود خبر داد. به نوشته وبگاه «ديفنس بلاگ» در اين تمرين كشتي‌هاي گشت‌زني «سايكلون» و هواپيماهاي گشت‌زني «پوسايدون» اولين تمرين مشترك با هواپيماهاي تهاجمي «اي سي-130 استينگر» را برگزار كردند. به گفته مقامات نظامي امريكا، اين تمرين كه براي اولين بار برگزار شد براي افزايش قابليت‌هاي نظاميان امريكايي طراحي شده است. امريكا به جزييات بيشتر اين تمرين هيچ اشاره‌اي نكرده است. امريكا مدتي است كه به بهانه تامين امنيت در منطقه، حضور دريايي خود در خليج فارس و اطراف آن را افزايش داده است. به نوشته ديفنس بلاگ، يك مقام امريكايي در زمينه برگزاري اين رزمايش با استفاده از نام جعلي خليج عربي به جاي خليج فارس گفت، ما به همكاري با نيروهاي ائتلاف براي تقويت بيشتر نيروهاي خود و مقابله با انواع تهديدها در خليج عربي، درياي سرخ و آب‌هاي مجاور ادامه مي‌دهيم. در روزهاي اخير ناوهاي هواپيمابر فرانسه و امريكا مستقر در درياي مديترانه تمرين مشتركي براي حفظ آمادگي نيروهاي خود به ويژه خلبانان مستقر در اين دو ناو انجام دادند. ناوهواپيمابر «يو اس اس آيزنهاور» و «شارل دوگل» فرانسه در اين تمرين شركت كردند و طي آن خلبانان اين دو ناو تمرين‌هاي پرواز و فرود در عرشه‌هاي همديگر را انجام دادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون