• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4610 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۶ اسفند

خبر

تلف شدن خرچنگ‌ها
در سواحل قشم

رييس اداره دريايي حفاظت محيط‌زيست دريايي استان هرمزگان از تلف شدن حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ قطعه لاشه خرچنگ از گونه شناگر آبي در سواحل قشم خبر داد و گفت: علت قطعي تلفات خرچنگ‌ها پس از بررسي نمونه‌ها مشخص و اعلام خواهد شد.
به گزارش ايسنا، افشين عسكري گفت: پيرو انتشار اخباري مبني بر مرگ‌ومير آبزيان در سواحل قشم در فضاي مجازي، بلافاصله فرمانده يگان شهرستان قشم با تشكيل سه تيم مجزا، كل سواحل جزيره قشم را مورد پايش قرار دادند. او ادامه داد: در اين بازديد و بررسي‌ها مشخص شد در ساحل جنوبي و در نواري به طول ۱۰۰ تا ۱۲۰ متر حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ قطعه لاشه خرچنگ از گونه شناگر آبي تلف شده‌اند، همچنين يك قطعه لاك‌پشت سبز نابالغ در ميان خرچنگ‌ها ديده شد. رييس اداره دريايي حفاظت محيط‌زيست دريايي استان هرمزگان با بيان اينكه نمونه‌برداري‌هاي آب و نمونه لاشه‌ها جهت ارسال به آزمايشگاه انجام شد، اضافه كرد: مورد قابل‌توجه اين است كه تنها يك گونه خرچنگ خوراكي تلف شده است. درصورتي‌كه آب به هر دليلي آلوده باشد بايد گونه‌هاي ديگر آبزيان نيز در ميان لاشه‌ها مشاهده مي‌شد درحالي‌كه هيچ آثاري از ديگر گونه آبزيان و ماهيان مشاهده نشده است. عسكري عنوان كرد: باتوجه به موارد مذكور احتمال بيماري در اين گونه از خرچنگ‌ها نيز مطرح و نمونه لاشه‌ها جهت بررسي به مركز استان منتقل شد اما سايز لاشه‌ها اين احتمال را نيز كمرنگ مي‌كند، چراكه در صورت بيماري سايزهاي متنوعي از يك گونه از بزرگ تا كوچك بايد تلف شده باشند درحالي‌كه تمامي لاشه‌ها در يك سايز بالغ و بازارپسند مشاهده شدند. او با تاكيد بر اينكه احتمال صيد خرچنگ‌ها توسط صيادان و تخليه آن در ساحل به دلايل مختلف از فساد محموله گرفته تا نبود مشتري زياد است، خاطرنشان كرد: علت قطعي تلفات خرچنگ‌ها پس از بررسي نمونه‌ها مشخص و اعلام خواهد شد.

شايعات درباره برخورد با معلم آستارايي صحت ندارد

گروه اجتماعي | وزير آموزش و پرورش با اشاره به برخي شايعات مبني بر بيكار شدن و برخورد با معلم آستارايي كه واژه‌ «آنلاين» را «آيلان» تلفظ كرده بود، گفت: شايعات درباره برخورد با معلم مهربان آستارايي صحت ندارد. محسن حاجي‌ميرزايي در پيامي توييتري نوشت: «وقتي مي‌گوييم ‎آموزش هيچگاه تعطيل نمي‌شود، به اعتبار معلمان فداكار و مسووليت‌پذيري مي‌گوييم كه اين روزها با كمترين امكانات چراغ آموزش را از خانه‌هاي‌شان روشن نگه داشته‌اند.» وي افزود: «شايعات درباره برخورد با ‎معلم مهربان آستارايي صحت ندارد.»
بيشترين ابتلا و بستري «كرونا»
در تهران

گروه اجتماعي |فرمانده ستاد مقابله با كرونا در كلانشهر تهران ضمن گلايه از عدم توجه كافي مردم نسبت به خطر ويروس كرونا و توصيه‌هاي ارايه‌شده در اين زمينه، درباره تامين داروهاي ضدكرونا، گفت: موضوع كمبود دارو در سراسر جهان وجود دارد و شايد لازم باشد برخي پروتكل‌هاي روزهاي آغازين شيوع كرونا در حوزه دارو اكنون بازنگري شود. به گزارش ايسنا، دكتر عليرضا زالي گفت: همان‌طوركه از گذشته پيش‌بيني مي‌كرديم روند حال حاضر در تهران حاكي از رشد بروز بيماري است؛ به شكلي كه تعداد مبتلايان، بستري‌شدگان و... با روندي تصاعدي رو به افزايش گذاشته است. استان تهران نسبت به ساير استان‌ها بيشترين ابتلا و بستري را نسبت به كل كشور به خود اختصاص داده است كه دليل اين موضوع گستردگي قابل‌توجه جمعيت در اين استان است. او با گله از عدم توجه برخي افراد به توصيه‌هاي بهداشتي و الزام به حضور در منزل، تصريح كرد: به نظر مي‌رسد كرونا ويروس آنچنان كه بايد در نظر آحاد جامعه و برخي مسوولان جدي به نظر نمي‌رسد. متاسفانه زمان قابل‌توجهي را با تعارفات معمول مديريت مداخله‌اي سپري كرديم به شكلي كه به نظر مي‌رسيد هيچ وحدت رويه‌ راهبردي براي استفاده از تجارب ديگر كشورهايي كه به مقابله با كرونا پرداختند، وجود نداشت و اين موضوع سبب شد تا برخي اقدامات مقابله‌اي با بيماري را با تاخير انجام دهيم. البته؛ همچنان در چمبره‌اي از تعارفات با مردم روبرو هستيم و حضور متراكم آحاد جامعه شهروندي در سطح شهر تهران و عدم تغيير ريتم زندگي حكايت از عدم انتقال درست سياست‌ها به مردم است. زالي در ادامه با اشاره به اينكه برخي افراد با برخوردهاي تفريطي مقابل اين ويروس قرار گرفته‌اند، افزود: در نظرسنجي انجام‌شده در سطح تهران دريافتيم ۶۲ درصد مردم تصور مي‌كنند هرگز به كروناويروس مبتلا نشده و حدود ۴۰ درصد اعتقاد داشتند ماندن در خانه كاري بيهوده است. از سوي ديگر بنده سطح اقدامات صورت‌گرفته براي ماندن شهروندان در منازل را متوسط ارزيابي مي‌كنم. اگر بخواهيم بر مشكلات فائق آييم بايد عرصه مداخلات شهري را در تمام استان‌ها افزايش دهيم. او گفت: پيشنهاد اول بنده اين است كه به مردم بگوييم كوويد ۱۹ الزاما مشابه يك سرماخوردگي ساده نيست و بايد بدون اضطراب آن را جدي بگيرند. تحقيقات ميداني ما از سطح شهر تهران حاكي از آن است كه همچنان برخي حضور گسترده و متراكم در سطح شهر دارند. البته؛ جدا از بحث آگاه‌سازي مردم، بايد مداخلات تشويقي، تسهيلي و تحكيمي از سوي دولت بهبود پيدا كند تا گروه‌هاي آسيب‌پذير به علت دغدغه معيشت مجبور به حضور در سطح شهر نباشند. وقتي يك دستفروش تمام درآمدش از راه كاري است كه انجام مي‌دهد چگونه بايد او را متقاعد كنيم بدون فكر به درآمد در منزل بماند؟ با فكر به بسته‌هاي حمايتي و معيشتي مي‌توانيم توقع حضور او در منزل را داشته باشيم. بايد بيشترين تمركز ما بر تهيه دارو براي بخش بستري باشد. متاسفانه در سطح شهر اين تصور ميان عده‌اي به وجود آمده كه با مصرف داروهاي ضد كرونا مي‌توان از ابتلا به بيماري پيشگيري كرد؛ در حالي كه به هيچ عنوان اين‌گونه نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون