• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4610 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۶ اسفند

تاثير مالي شيوع كرونا بر ورزش امريكا

ميلياردها دلار به فنا مي‌رود

سامان سعادت

براي اولين‌بار در نزديك به دو دهه اخير جهان ورزش با ارزش مالي 160 ميليارد دلار در تاريكي فرو رفته است. نتايج مربوط به لغو يا به تعويق انداختن مسابقات ورزشي بسيار گسترده‌ است. از ملاحظات اجتماعي در مورد رقابت‌ها گرفته تا پيامدهاي مالي جدي براي ورزشكاران، تيم‌ها، ليگ‌ها و سازمان‌ها و ده‌ها هزار نفري كه به‌طور مستقيم يا غيرمستقيم در مسابقات ورزشي فعاليت مي‌كنند. مثلا لبرون جيمز هر بار كه نمي‌تواند براي ليكرز به ميدان برود نزديك به 400 هزار دلار را از دست مي‌دهد. البته با توجه به ثروت اين بازيكن نمي‌توان چندان برايش دلسوزي كرد، اما بازيكنان ديگري هم هستند كه در ليگ‌هاي كوچك بازي مي‌كنند و حالا براي اجاره‌خانه و غذا به پول احتياج دارند. همچنين وضعيت تيم‌هاي هاكي كالج كاملا به پول N.C.A.A بستگي دارد.
در گذشته ثابت شده است تجارت ورزشي مي‌تواند از ركود اقتصادي جان سالم به در ببرد. سازمان‌هاي پيشرفته ورزشي بحران اقتصادي حملات تروريستي 11 سپتامبر و بحران مالي سال 2008 را خنثي كرده بودند. مشكل امروز اما تعطيلي مسابقات ورزشي است كه به دليل شيوع ويروس كرونا اتفاق افتاده است. مايكل لينچ مدير سابق بازاريابي ورزشي و مشاور طولاني مدت در صنعت ورزش در اين رابطه مي‌گويد: «اين تاثيرات واقعا قابل توجه هستند. اينها هم ضررهاي اقتصادي به بار مي‌آورند و هم فرصت‌ها را نابود مي‌كنند.»
برخي تيم‌ها و ليگ‌ها ممكن است قراردادهايي با برخي شركت‌هاي بيمه‌اي داشته باشند كه مي‌تواند بخشي از درآمدهاي از دست رفته آنها را تامين كند، اما تاثير طولاني‌مدت تعطيلي رقابت‌ها ممكن است آنها را هم دچار مشكل كند. اندي دوليچ كه فعاليت‌هاي تجاري را براي تيم‌هاي ممفيس گريزليز، گلذن استيت وريرز، اوكلند و سن‌فرانسيسكو فورتي نايزرز انجام مي‌دهد نيز نسبت به وضعيت جديد ابراز نگراني كرده است. در ادامه نگاهي به چگونگي تاثيرگذاري شيوع ويروس در برخي رقابت‌هاي مهم ورزشي مي‌اندازيم.

N.B.A
بزرگ‌ترين خطر مالي براي ليگ از دست رفتن درآمد حاصل از قراردادهاي تلويزيوني است. اين ليگ تقريبا 9 ميليارد دلار از درآمد خود را از رسانه‌ها دريافت مي‌كند كه رقم بسيار مهمي براي هر ليگي به حساب مي‌آيد. خساراتي نيز متوجه بخش بليت‌فروشي است. تيم‌ها هنوز اعلام نكرده‌اند كه پول بليت‌ها را برمي‌گردانند يا اعتباري براي خريد بليت در آينده ارايه مي‌دهند. البته يك بند در قراردادهاي NBA به تيم‌ها اجازه مي‌دهد كمي بيش از يك درصد از حقوق بازيكنان را براي بازي‌هايي كه تيم‌ها از دست مي‌دهند، براي خود نگه دارند. مارك لارزي صاحب ميلواكي باكس صبح روز پس از تعليق مسابقات گفت انتظار دارد ليگ براي چهار هفته تعطيل شود. برخي تيم‌ها مانند كليولند با جبران خسارت كارگران موافقت كرده‌اند. برخي بازيكنان از جمله كوين لاو و جيانيس آنتوتكمپو 100 هزار دلار براي كارگران جمع‌آوري كرده‌اند.
N.C.A.A
اين سازمان نيز مسابقات بسكتبال خود را لغو كرده است و دچار عواقب مالي زيادي خواهد شد. اين انجمن در آخرين سال مالي خود بيش از 1.1 ميليارد دلار جمع‌آوري كرده كه بيش از يك ميليارد دلار آن از محل رويدادهاي مهم و حق پخش تلويزيوني و بازاريابي بوده است؛ اما جدا از اين قطعا اين انجمن ميليون‌ها دلار در بازار فروش بليت از دست داده است. در اينجا نيز برخي بيمه‌‌نامه‌ها ممكن است به كاهش خسارات كمك كند و ارقامي بين 611 تا 474 ميليون دلار بازگردد. بسياري از مديران ورزشي كالج گفتند راه ديگري نداشتند و اولويت اول همه سلامت افراد است. در رقابت‌هاي كالج سيستم توزيع پول به اين شكل است كه مدارس در مسابقات پيش مي‌روند و پول‌هايي كه در اين رقابت‌ها جمع مي‌شود به كنفرانس‌ها فرستاده مي‌شود تا به صورت مساوي بين مدارس عضو پخش شود. امسال اين رقم براي هر مدرسه به 282 هزار و 100 دلار رسيد. مدارس نيز از اين پول براي تامين بودجه ورزش‌هايي كه پول زيادي در نمي‌آورند، استفاده مي‌كنند، اما بعد از تعليق مسابقات معلوم نيست چه ميزان پول براي توزيع در دسترس قرار مي‌گيرد. دنيس توماس كه از سال 2002 كميسر كنفرانس دووميداني آسياي ميانه شناخته مي‌شود، گفت: «اين يك وضعيت بي‌سابقه و ناشناخته است.»

N.H.L
شايد ليگ هاكي بيش از هر ليگ ديگري با نحوه مديريت تعطيلي مسابقات آشنا باشد. كما اينكه در فصل 5-2004 و همچنين 13-2012 با چنين وضعيتي روبه‌رو شده بود. البته بين شرايط آن موقع و الان كمي تفاوت وجود دارد. در آن دو سال كه مسابقات با محكوميت برگزاري مواجه شده بود، تيم‌ها مجبور نبودند حقوق بازيكنان را پرداخت كنند. همچنين در حين محكوميت برخي تيم‌ها توانستند با برگزاري كنسرت و ساير رقابت‌هاي ورزشي و نمايش‌هاي خانوادگي درآمدهاي از دست رفته خود را جبران كنند، اما امروز نمي‌توانند چنين كاري را انجام دهند. مساله ديگر اين است كه هاكي در ايالات متحده بيننده تلويزيوني چنداني ندارد و بيشتر از ساير ليگ‌ها به فروش بليت متكي است.

M.L.B
ليگ بيسبال نيز با تعليق مسابقات دچار مشكل شده، ولي در اين ليگ ضرر و زيان از تيمي به تيم ديگر متفاوت است. به عنوان مثال در سياتل كه يكي از كانون‌هاي شيوع ويروس است، احتمالا در آينده مشكلات بيشتري براي بازگرداندن تماشاچي‌ها نسبت به ساير محل‌هايي كه موارد ابتلاي كمتري دارند، داشته باشد. در اين ليگ يكي از مشكلات شروع مجدد فصل در برخي شهرها نظير سان‌فرانسيسكو است كه در راه‌اندازي اجتماعات محدوديت‌هاي طولاني مدتي دارند. در اين بين تيم‌هايي كه قراردادهايي با شبكه‌هاي محلي خود نيز دارند، ممكن است از دو جا ضربه بخورند؛ به اينها از دست رفتن پول بليت هم اضافه كنيد، اما از آنجا كه بازيكنان از تمرينات بهاري فاصله مي‌گيرند اين امكان وجود دارد كه حقوق دريافت نكنند. طبق قوانين شرايط پرداخت در بيسبال، تيم‌ها مي‌توانند در شرايط اضطرار ملي كه بازي‌ها انجام نمي‌شوند، پولي پرداخت نكنند. ترامپ عصر جمعه در امريكا شرايط اضطراري اعلام كرد.

تنيس و گلف
خيلي زود است كه بگوييم تاثير نهايي شيوع ويروس روي مسابقات P.G.A، W.T.A، A.T.P و L.P.G.A چيست و اين بستگي به برنامه‌ريزي مجدد رويدادها دارد. در اين مسابقات هر بازيكني به تنهايي كار مي‌كند و اگر نتواند در رقابتي حاضر شود، دستمزدي دريافت نخواهد كرد. اما شركاي خيريه‌اي تور P.G.A (گلف) ممكن است بيشترين پول را از دست بدهند. بيشتر مسابقات گلف متعلق به افراد غيرانتفاعي هستند كه بخشي از درآمدهاي خود را به خيران محلي مي‌بخشند. اين مسابقات سال گذشته 204 ميليون دلار براي خيريه‌ها جمع‌آوري كرده بود و با شرايط جديد ممكن است امسال خيريه‌ها مهم‌ترين كمك‌هاي مالي خود را از دست بدهند.

ورزش‌هاي رزمي
اواخر وقت پنجشنبه بالاخره رييس بوكس تاد دوبوف تسليم شد و مبارز‌ه‌اي كه قرار بود روز شنبه در مديسون اسكوئر گاردن برگزار شود را لغو كرد. وي گفت كه براي پول بليت و اقامت 100 نفر پول پرداخت كرده و حالا تمام اين پول از بين رفته است. اما بازندگان واقعي تعطيلي رقابت‌ها مبارزاني هستند كه فقط بعد از رقابت دستمزد مي‌گيرند. دوبوف گفت: «برخي از اين افراد ماه آينده بايد اجاره بپردازند و ممكن است به پول نياز داشته باشند.» البته مبارزه‌هاي سازمان UFC قرار است بدون حضور هواداران برگزار شود. رييس اين سازمان گفت كه در مشورت با كاخ سفيد اين تصميم اتخاذ شده است.
منبع: نيويورك‌تايمز

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون