• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4611 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۷ اسفند

ادامه از صفحه اول

گانتز در دست اعراب

در عين حال از ميان رهبران ائتلاف آبي-‌ سفيد كه به گرايش چپ ميانه مشهور است، در واقع بخش عمده‌اي از چهره‌هاي اصلي سوابق نظامي و جنگي دارند، از جمله شخص بني گانتز كه پيش از اين رييس ستاد مشترك ارتش اسراييل بود يا گابي اشكنازي و موشه يعلون. ماهيت رفتار و سياست اين افراد به فلسطين و فلسطينيان تفاوت خيلي جدي و بنيادين با نتانياهو و ليكود ندارد. شايد از بعضي جنبه‌ها نسبت به فلسطينيان ديدگاه‌هاي افراطي‌تري داشته‌باشند. آنچه در رويدادهاي اخير اهميت دارد، نيازي است كه اين دولت جديد به اعراب پيدا كرده است. اين نياز و وابستگي به راي گروه‌هاي سياسي عرب شايد باعث شود كه نتوانند هر زمان كه خواستند اراده و مطالبات بخش تندرو و افراطي يهودي را اجرايي كنند. شايد در آينده اگر فرصتي براي بني گانتز و حاميانش ايجاد شود كه بتوانند بخشي از كرسي‌هاي حامي حزب ليكود و نتانياهو را به سمت خود جذب كنند و بتوانند از طريق معامله‌ها و بده بستان‌هاي سياسي نياز خود را به راي ۱۵ كرسي فهرست مشترك از بين ببرند، شاهد باشيم كه دوباره سياست‌هاي تندروانه عليه فلسطينيان از سر گرفته‌شود. با رويدادهايي كه در حال حاضر در سرزمين‌هاي اشغالي رخ مي‌دهد، مي‌توان اميدوار بود كه بنيامين نتانياهو مانند سلفش ايهود اولمرت، به دليل اتهام‌هاي فساد و ارتشا از كار بركنار شود و از صحنه سياسي كنار رود. اقدامات نتانياهو در طول ۱۰ سال نخست‌وزيري متوالي‌اش بسيار تند و افراطي بود، او نه تنها در راستا توسعه‌طلبي، اشغال‌گري، كشتار و سركوب فلسطينيان گام‌هاي تند و سنگيني برداشت بلكه عملكرد بسيار منفي و خطرناكي نيز در قبال ايران داشت. او شخصا يكي از افرادي بود كه نقش بسيار فعال و موثري در به شكست كشاندن توافق هسته‌اي برجام و راضي كردن دولت امريكا به خروج از آن بازي كرد. بخشي از سياست داخلي اسراييل به تحولات داخلي امريكا مربوط است. اگر دموكرات‌ها در انتخابات آبان‌ماه سال آينده پيروز شوند و روي كار بيايند، تصور نمي‌كنم كه ديگر شانسي براي نتانياهو و جريان حامي او در اسراييل وجود داشته‌باشد كه بتوانند بار ديگر قدرت را در اختيار بگيرند. اما بايد ديد در طول ماه‌هاي آينده چه اتفاقاتي در واشنگتن و در سرزمين‌هاي اشغالي مي‌افتد و سرنوشت دولتي كه قرار است به رهبري بني گانتز در تل‌آويو تشكيل شود به كجا خواهد كشيد.

كرونا، روستاها و عزمي ملي

اگر اين ويروس به روستاها برسد، با توجه به معضل كمبود امكانات بهداشتي و درماني و همچنين دسترسي دشوارتر به مواد ضدعفوني‌كننده و همين طور مراكز درماني در مناطق روستايي و نيز به دليل كمبود آموزش‌هاي بهداشت عمومي در اين مناطق كشور، طبيعتاً در اين نقاط با مشكلاتي دوچندان و پيچيده‌تر مواجه خواهيم بود؛ بنابراين نياز به عزمي ملي است تا با انجام اقدامات مقابله‌اي به ‌صورت شهر به شهر و روستا به روستا به‌وي‍ژه قرنطينه مناطق روستايي، از بروز يك فاجعه جلوگيري كنيم. در اين ميان نياز است همه نيروها به ميدان آمده و حتي مراجع تقليد و علماي مذهبي با توجه به اثرگذاري بر جامعه، بحث آموزه‌هاي ديني را مطرح كنند و حتي اگر لازم بود، فتوا صادر كنند. امروز مي‌بينيم به دليل افزايش آمار مبتلايان، ظرفيت بيمارستان‌هاي كشور تكميل شده و حتي برخي از ديگر اماكن عمومي ازجمله سالن‌هاي ورزشي به تخت‌هاي بيمارستاني مجهز شده تا پذيراي مبتلايان پرشمار به ويروس كرونا باشند؛ بنابراين نياز است با ايجاد عزمي ملي به‌ طور فوري و ضربتي از شيوع بيشتر اين ويروس جلوگيري كنيم.
اقتصاد زخم‌خورده از كرونا

هم حساسيت‌هاي بيشتري را برخواهد انگيخت.  براي كاهش تبعات منفي اين تصميم‌ها بايد به چند موضوع اشاره شود. اولين نكته اين است كه بخش قابل توجهي از تبعات منفي اين قبيل اتفاقات را مي‌توان با طراحي و اجراي قوانين حمايتي در سطح ملي كاهش داد. مثلا پرداخت سريع بيمه بيكاري راهكاري است كه مي‌تواند به جلوگيري از كاهش سطح زندگي افراد تعديل شده بسيار كمك كند. همچنين درك اين نكته كه احتمالا سازمان خود نيز از اين موضوع متضرر بوده و تعديل نيرو تصميم آساني نبوده است، در كاهش فشار افكار عمومي مفيد خواهد بود. ديگر شركت‌ها نيز مي‌توانند با برنامه‌ريزي جذب نيروهاي تعديل شده، در كاهش تبعات اين اتفاق ناگوار سهيم باشند. نهايتا نيز لازم است مجددا به اين نكته تاكيد شود كه اتفاقاتي چنين، نه در سطح جهان و نه در ايران چندان بي‌سابقه نبوده و به تنهايي، دليلي براي اثبات فروپاشي اقتصادي نيستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون