• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4611 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۷ اسفند

خبرخوان

تشريح دلايل پرواز ماهان به چين

يكي از شايعاتي كه در روز‌هاي اخير به‌شدت در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شود، شايعه صادرات خفاش است. پس از شيوع ويروس كرونا در سطح كشور كه سلامت جسمي مردم را به خطر انداخت عده‌اي نيز در فضاي مجازي با انتشار شايعات گوناگون پيرامون اين بيماري سلامت روان مردم را به خطر انداختند. يكي از اين شايعات كه در روز‌هاي اخير به‌شدت در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شود، شايعه صادرات خفاش است. در اين راستا روز گذشته وزير راه و شهرسازي با اشاره به كاهش۷۰ درصدي حمل و نقل عمومي و كنسل شدن ۵۰۰ هزار بليت قطار و هواپيما، دلايل پرواز ماهان به چين و ديگر كشورها در اين روزها را تشريح كرد. محمد اسلامي اظهار كرد: متاسفانه برخي جريان‌هاي معاند و ضد انقلاب از همان روزهاي ابتدايي شيوع ويروس كرونا همه سعي و تلاش خود را براي دروغ پردازي و نشر اكاذيب انجام دادند تا ذهن مردم را مشوش كنند اما چيزي كه درباره پروازهاي ماهان و چرايي آن روشن است اينكه تمامي اين پروازها با انديشيدن تمهيدات لازم و به‌صورت ضروري انجام شده و هيچ پرواز مسافري به اين كشور نداشتيم.او افزود: از زماني كه شيوع ويروس كرونا در چين شتاب گرفت و در دفتر معاون اول رييس‌جمهور مصوبه لغو پروازهاي چين را ابلاغ كرديم، هيچ پرواز مسافري به اين كشور نداشتيم و هيچ اقدامي فراتر از اين مصوبه صورت نگرفته است. از آنجا كه ايرانيان بسياري در چين مانده بودند و نمي‌توانستند به كشور برگردند، مصوبه‌اي گذرانديم تا پروازهايي به صورت خالي به اين كشور برود و هموطنان‌مان را به ايران بازگردانيم؛ در اين راستا ماهان سه پرواز به مقصد چين انجام داد. وزير راه و شهرسازي ادامه داد: همچنين يك پرواز اختصاصي تحت قرنطينه كامل با حضور نمايندگان وزارت بهداشت به شهر ووهان چين داشتيم كه دريافت مصوبه و مجوز اين پرواز يك هفته طول كشيد و در نهايت توانستيم با رعايت همه پروتكل‌ها و تحت قرنطينه، دانشجويان ايراني شهر ووهان را به ايران بازگردانيم.


كاهش درآمد حدود ۷۰ درصد خانواده‌ها با شيوع كرونا

يافته‌هاي نظرسنجي مركز افكارسنجي دانشجويان ايران (ايسپا) حاكي از اين است كه ۷۰.۴ درصد پاسخگويان گفته‌اند با شيوع كرونا درآمد خانوارشان كاهش يافته است. دومين موج نظرسنجي دفتر مطالعات اجتماعي شهرداري تهران درباره ابعاد شيوع ويروس كرونا توسط ايسپا و به صورت تلفني و با اندازه نمونه ۱۰۰۵ نفر اجرا شد. طبق يافته‌هاي اين نظرسنجي، ۷۰.۴ درصد از پاسخگويان بيان كرده‌اند با شيوع كرونا درآمد خانوارشان كاهش يافته است. ۲۹.۱ درصد گفته‌اند شيوع كرونا تأثيري بر درآمد خانوارشان نداشته است و درآمدشان تغييري نكرده است. تنها ۰.۲ درصد از پاسخگويان بيان كرده‌اند با شيوع كرونا درآمد خانوارشان افزايش يافته است. بنا بر اعلام مركز افكارسنجي دانشجويان ايران، طبق نتايج اين نظرسنجي؛ تأثير شيوع ويروس كرونا بر درآمد خانوارهاي ساكن تهران در نواحي مختلف اين شهر تفاوت معناداري نداشته است.


احتمال بيكاري بيش از يك ميليون شاغل به خاطر كرونا

هوشيار فقيهي، معاون اتاق اصناف در خصوص تاثير كرونا بر واحد‌هاي صنفي گفت: بيشترين اثرگذاري شيوع كرونا بر رستوران‌ها، خشك‌شويي، عكاسي، غذا، قنادي، قهوه‌خانه، كالاي خواب، كيف و كفش، مبلمان، آرايشگري، آجيل و خشكبار، تالار جشن و پذيرايي بوده است . او در اين رابطه افزود: اگر تسهيلات دولت در مواردي غير از حفظ اشتغال در كسب‌وكار‌ها صرف شود، خواهيم ديد كه در آينده با مسائل بزرگ‌تري مواجه خواهيم شد. برآورد‌ها نشان مي‌دهند احتمال بيكاري يك ميليون و ۶۰۰ هزار شاغل در واحد‌هاي صنفي وجود دارد و اگر اين را به آمار بيكاري موجود اضافه كنيم، مسائل بزرگ‌تري براي جامعه به وجود خواهد آمد. پيشنهاد ديگر اصناف، استفاده از روش‌هاي نوين و ابزار‌هاي اينترنتي است. لازم است از كسب‌وكار‌هاي اينترنتي به‌گونه‌اي حمايت شود تا بتوانند جايگاه خود را در زنجيره ارزش، پيدا كنند.


تجارت خارجي ايران به مرز ۸۰ ميليارد دلار رسيد

آمار نشان مي‌دهد كه ارزش تجارت خارجي كشور در ۱۱ ماهه امسال ۷۸ ميليارد دلار بوده كه ۳۸ ميليارد دلار آن به صادرات و حدود ۴۰ ميليارد دلار آن به واردات اختصاص داشته است. بررسي آمارها نشان مي‌دهد تجارت خارجي ايران در دوره تحريم توانسته است بخش قابل توجهي از ارزش خود را حفظ كند و همچنان با وجود محدوديت‌هاي تحريمي به فعاليت خود ادامه دهد.آمارهاي رسمي حاكي از آن است كه در ۱۱ماهه سال ۹۸ ميزان صادرات قطعي كالاهاي غيرنفتي كشور (به استثناي نفت خام، نفت كوره و نفت سفيد و همچنين صادرات از محل تجارت چمداني) بالغ بر ۱۲۵ ميليون تن و به ارزش حدودي ۳۸.۵ ميليارد دلار بوده است كه در مقايسه با مدت مشابه سال ۹۷، افزايشي ۱۷.۶۱ درصدي در وزن و كاهشي ۴.۴۸ درصدي در ارزش دلاري داشته است.


دريافت جريمه كنسلي از بليت‌ سفرهاي نوروزي تخلف است

عضو كميسيون عمران مجلس با بيان اينكه دريافت خسارت كنسلي از بليت‌ پروازها و قطار تخلف است، ‌گفت: ‌دولت بايد هزينه‌هاي عدم دريافت كنسلي بليت را جبران كند. سيداحسن علوي با مثبت ارزيابي كردن دستورالعمل وزير راه و شهرسازي درباره الزام ايرلاين‌ها و شركت‌هاي حمل‌ونقل ريلي براي عودت هزينه بليت، اظهار كرد: اين اقدام قطعا موجب افزايش اعتماد مسافران به حوزه حمل‌ونقل كشور مي‌شود، در سال‌هاي اخير به دليل افزايش حمل و نقل هوايي و ريلي، مردم براي مسافرت و تهيه بليت مناسب با مشكل مواجه شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون