• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4618 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۳ فروردين

نقدي به بي‌توجهي رسانه‌هاي امريكايي به تروريسم‌درماني ترامپ

ايراني‌ها مي‌ميرند، خبرنگاران سكوت مي‌كنند

سايت Salon در تحليلي رسانه‌اي به موشكافي بي‌توجهي رسانه‌ها به مساله تحريم ايران در ميانه كرونا پرداخته و ذيل عنوان «امريكا با ايران جنگ اقتصادي راه انداخته اما رسانه‌ها روي‌شان را برگردانده‌اند» مي‌نويسد: ويروس كوويد 19 كمتر كشوري را مانند ايران به سختي انداخته‌ و دليل اصلي اين گرفتاري هم تحريم‌هاي امريكا است. حتي پيش از آنكه اپيدمي كرونا هم به ايران برسد ديد‌بان حقوق بشر در تاريخ 29 اكتبر 2019 در گزارشي اعلام كرده بود كه تحريم‌هاي ترامپ عليه ايران مردم اين كشور را به سختي انداخته و سلامت آنها را تهديد مي‌كند. در آن گزارش تاكيد شده بود كه تحريم‌ها توان ايران براي تامين بودجه مورد نياز براي واردات دارو را سخت كرده و تبديل به تهديدي براي سلامت آنها شده است. ايران در حالي شديدترين تحريم‌ها را در تاريخ معاصر تحمل مي‌كند كه اين تحريم‌ها بخش‌هاي انرژي، بانكي، مالي، سرمايه‌گذاري خارجي و همچنين تحولات ارزي اين كشور را دستخوش ناملايمات كرده‌ و مي‌توان گفت كه جنگ اقتصادي تمام عياري عليه ايران آغاز شده است.
تحريم‌هاي اقتصادي امريكا در حقيقت به ساير كشورها ديكته مي‌كند كه چه رفتار اقتصادي با ايران داشته ‌باشند. سال گذشته بود كه برايان هوك، مسوول گروه اقدام عليه ايران به صراحت به كمپاني‌هاي اروپايي گفت كه بايد ميان كار تجاري با ايران و امريكا يكي را انتخاب كنند. در ژانويه كه سه كشور اروپايي ناگهان مكانيسم حل و فصل اختلاف با ايران در برجام را فعال كردند باز هم پاي تهديد امريكا و اين ‌بار با ابزار تهديد تعرفه‌اي 25 درصد در ميان بود. تشديد فشار بر ايران حتي همزمان با شيوع كرونا در ايران بيشتر هم شد و امريكا از افزايش تحريم‌هاي ايران در حالي كه مردم اين كشور در حال مرگ در نتيجه ابتلا به كرونا هستند هم كوتاه نمي‌آيد. در حال حاضر رسانه‌هاي امريكايي هم به جنگ با ادعاهاي امريكا درباره عدم تحريم دارويي ايران آمده‌اند و به عنوان مثال نيويورك تايمز در ابتداي ماه آوريل در نوشتاري نسبتا تحقيقي ادعاي ترامپ در اين باره را زير سوال برده و نوشت: تحريم‌هاي ثانويه امريكا بر كمپاني‌ها و نهادهاي مالي كه با ايران كار مي‌كنند عملا هر گونه خريد از سوي ايران را غيرممكن كرده است. ديد‌بان حقوق بشر سازمان ملل هم بر اين حقيقت صحه مي‌گذارد كه تحريم‌ها شركت‌ها را از كار با ايران ترسانده است.
از آنجا كه دولت امريكا مستقيما در مرگ ايراني‌ها در نتيجه نبود امكانات دارويي مقصر است رسانه‌هاي امريكايي بايد بسيار نگران اين مساله باشند اما به نظر مي‌رسد كه واقعا توجهي به اين امر ندارند.
نگاهي به مطالب رسانه‌هاي امريكايي در حد فاصل شيوع كرونا در اواخر دسامبر تا روز دوم ماه جاري ميلادي (آوريل) نشان مي‌دهد كه واشنگتن‌پست در اين مدت 386 مقاله درباره ايران و ويروس كرونا منتشر كرده و در 55 مورد از اين تعداد كلمه «تحريم» به چشم مي‌خورد. به عبارت ديگر در 85 درصد مطالبي كه درباره كرونا و ايران نوشته شده اصولا به تاثير تحريم امريكا در كشته شدن ايراني‌ها و افزايش رقم مبتلاها به كرونا اشاره هم نشده است.
نيويورك تايمز در اين بازه زماني در 439 مقاله به نام ايران و ويروس كرونا اشاره كرده و در 40 مقاله عبارت «تحريم» به چشم مي‌خورد. حساب و كتاب ساده نشان مي‌دهد كه فقط در 9 درصد موارد به مساله تحريم اشاره شده است.
از ميان 343 نوشتاري كه وال‌استريت ژورنال در آنها به موضوع كرونا و ايران اشاره كرده در 65 مورد به كلمه «تحريم» اشاره شده كه رقمي حدود 19 درصد است. البته در نوشتاري به نام شوراي سردبيري اين رسانه در تاريخ 25 مارس 2020 ادعا شده كه تحريم‌هاي ايران بايد ادامه پيدا كند و دليل آن را هم برنامه هسته‌اي اين كشور دانسته است. در اين نوشتار ادعا شده كه ايران برنامه نظامي هسته‌اي دارد كه اين ادعا در تناقض كامل با گزارش اخير آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته‌اي ايران است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون