• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4618 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۳ فروردين

خبرخوان

طرح جديد دولت براي جهش توليد و رونق مسكن

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه طرحي را براي جهش توليد مسكن در دستور كار قرار داده و به سازندگان اعلام كرده‌ايم، گفت: هر كس ظرفيتي اعم از زمين، سرمايه يا توان فني دارد، مي‌تواند در اين پروژه وارد شود؛ پيدا كردن خريدار واحدهاي مسكوني با دولت است و تا پايان پروژه، روابط سازنده و متقاضي را نظارت مي‌كنيم تا حقي از كسي ضايع نشود. محمود محمودزاده اظهار كرد: با توجه به شعار سال و فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر جهش توليد، طرح جديدي را به منظور تحقق اين هدف در بخش ساخت و ساز طراحي و به همه استان‌ها ابلاغ كرديم. مسلما براي ايجاد تحول در بخش مسكن بايد توان بخش خصوصي و توان دولت جمع شود. او افزود: طي آسيب‌شناسي كه در سال‌هاي گذشته در خصوص موانع توليد مسكن در بخش خصوصي انجام داده‌ايم به مواردي برخورديم كه دو مساله اصلي به نگراني سازندگان در خصوص فروش محصول نهايي و تامين هزينه مالي و گردش سرمايه مربوط مي‌شود. معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه در برنامه جديد دو نگراني سازندگان را برطرف كرده‌ايم، گفت: هر فردي كه زمين مسكوني يا توان ساخت يا اعتبار دارد، مي‌تواند در اين پروژه وارد شود. به ‌طور مثال كسي كه مالك زمين است، آورده او زمين خواهد بود. متقاضي را ما معرفي مي‌كنيم بنابراين نگراني بابت فروش را از بين مي‌بريم.

استرداد ۱۰۰ ميليارد تومان
بليت قطار تاكنون

مديرعامل شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: طي روزها و هفته‌هاي گذشته بالغ بر ۱۰۰ ميليارد تومان بهاي بليت قطاري كه مردم آن را استرداد كردند به حسابشان واريز شده و در حال محاسبه و ارزيابي خسارات وارده به حوزه حمل و نقل ريلي ناشي از شيوع ويروس كرونا و توقف قطارها هستيم كه به زودي آن را اعلام مي‌كنيم. سعيد رسولي اظهار كرد: آمار بليت‌هايي كه تاكنون مسترد كرده‌ايم و بهاي آن را شركت‌هاي حمل و نقل ريلي به مردم داده‌اند، مشخص است و تاكنون مي‌توان گفت، بالغ بر ۱۰۰ ميليارد تومان به مردم پرداخت شده است اما خسارت‌هايي كه به حوزه حمل و نقل ريلي وارد شده فقط مربوط به استرداد بليت‌ها نيست و محدود به ديروز و امروز هم نخواهد بود. بنابراين مطالعاتي در حال انجام است و به زودي اعداد و ارقام دقيقي در محاسبات و ارزيابي‌هاي صورت گرفته، مشخص خواهد شد. او افزود: غير از مبلغي كه حدود ۱۰۰ ميليارد تومان بابت استرداد بليت شركت‌ها متضرر شده‌اند، خساراتي به آنها بابت نخريدن بليت قطار وارد شده بنابراين در ستاد مقابله با كرونا اين موضوع نيز در نظر گرفته مي‌شود تا ضمن تقويت بخش‌هاي مختلف از ركود در اين حوزه جلوگيري شود و چرخ كارخانجات و صنايع مرتبط بچرخد.

وزير صنعت: فناوري به عنوان يك فرصت براي جهش توليد

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: در برنامه‌هاي تدوين شده از سوي وزارت صنعت براي سال جهش توليد، توسعه فناوري و محصولات دانش بنيان به عنوان يكي از محورهاي اصلي فعاليت اين وزارتخانه در سال ۹۹ و به عنوان فرصتي براي تحقق حداكثري اهداف «جهش توليد» مدنظر قرار گرفته است. رضا رحماني با اشاره به بخشي از فرمايشات مقام معظم رهبري به مناسبت خجسته عيد نيمه شعبان در خصوص ضرورت جهش توليد به عنوان يك عامل حياتي در كشور و مسووليت مسوولان و فعالان جوان در عرصه علم و فناوري افزود: براي اين محور مهم 5 پروژه مشخص با همكاري معاونت‌هاي علمي و سازمان‌هاي توسعه‌اي و فناوري وزارتخانه طراحي شده كه فراخور شرح وظايف خود مكلفند از ظرفيت‌هاي مختلف كشور اعم از ظرفيت‌هاي لجستيكي، علمي و نوآورانه نيروي انساني به بهترين شكل ممكن استفاده كنند. او ادامه داد: طراحي و استقرار مدل چرخه مديريت بهره‌وري، اجراي طرح توانمندسازي توليد و توسعه اشتغال پايدار(طرح ملي تاپ)، ايجاد هاب تبادل فناوري در داخل و خارج از كشور، ارتقاي بهره‌وري از طريق بازسازي و نوسازي صنايع و صنوف توليدي، حمايت از توليد خودروهاي برقي و هيبريدي و موتورسيكلت‌هاي برقي به عنوان سرفصل‌هاي اقدامات وزارت صنعت براي توسعه فناوري و محصولات دانش بنيان در دستور كار است.

نشانه‌هاي ركود اقتصاد جهاني آغاز شد

با توجه به وضعيت ايجاد شده به دليل ويروس كرونا و متاثر شدن اقتصاد جهاني به ميزان قابل توجه، بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه نشانه‌هاي ركود عميق در اقتصاد جهاني آغاز شده است. شواهد در حال افزايش است كه نشانه‌ها در ماه مارس، شروع ركود اقتصادي جهاني عميقي را نشان مي‌دهد. گفتني است كه وسعت سقوط در كاهش داده‌هاي اقتصادي سراسر جهان آغاز شده است. سقوط چشمگير تجارت، كاهش مصرف و افزايش بيكاري تاكنون از عواقب ناچيز ضربه به برخي صنايع بوده است.


راه‌اندازي سامانه‌اي براي كسب ‌و كارهاي متاثر از كرونا

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از راه‌اندازي سامانه‌اي براي كمك به كسب‌وكارها در شرايط بحراني گسترش ويروس كرونا در كشور خبر داد. محمدجواد آذري‌جهرمي با اشاره به كسب‌وكارهايي كه اين روزها به دليل شيوع كرونا، درآمدشان را از دست دادند از راه‌اندازي سامانه‌اي براي اين كسب‌وكارها براي كمك به آنها خبر داد. او در صفحه اينستاگرام خود نوشت: تلاش مي‌كنيم، سامانه‌اي بالا بياوريم تا انفاق و مهرباني را ساده جاري كنيم. بسياري هستند كه دوست دارند به كساني كه مشكل پيدا كردند، كمك كنند اما آنها را نمي‌شناسند. فكر مي‌كنم فضاي مجازي بتواند اين فاصله‌ها را كم كند و خاطره خوشي را براي همه‌ ايراني‌ها در اين شرايط دشوار رقم بزند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون